Det har Tom Hanks til gengæld, og mens Paul Greengrass udnytter sin mangeårige erfaring som hæderkronet dokumentarist til at skildre forløbet med en tryllebindende autenticitet (kameraet kommer så tæt på personerne og stridighederne, at man bogstaveligt talt sitrer), imponerer Hanks med en vidunderligt underspillet præstation som Phillips. Det er tydeligt, at hverken Hanks eller Greengrass stiler efter et overfladisk, storladent helteportræt, men snarere et sobert portræt af en ordinær mand under ekstraordinært pres, der fornemt hylder vovemodet i hverdagsmennesket. Hanks har aldrig været bedre, end han er i filmens hjerteskærende slutminutter, og rejsen dertil er i dén grad en biograftur værd.

Se også: Filmz TV møder “Captain Phillips”-instruktøren Paul Greengrass

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Ispep 10 år siden

Så blev den alligevel ikke verdens bedste film. Jeg fornemmer en lille skuffelse :D
Gravatar

#2 The Vossen 10 år siden

Hvis han gør det bedre, end i slutningen af Forrest Gump, er det jo helt fantastisk. I smell Oscar.
Gravatar

#3 The-new-meister 10 år siden

Det er noget pis den ikke går i min biograf
Gravatar

#4 elwood 10 år siden

Båden den vippede og Johan han skreg: Åh Greengrass jeg elsker dig!
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 bjarke 10 år siden

Jeg kunne virkelig godt lide filmen, er dog ikke helt så begejstret som Johan. Men ja, bestemt en både intens og nervepirrende thriller. Jack Sparrow kan med andre ord godt pakke sine løse håndled sammen, for disse pirater mener business. 4 ud af 6 stjerner fra mig.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#6 The Insider 10 år siden

#1, hehe! Havde da været dejligt at kunne kyle 7 stjerner efter den ;-) Stadig årets næstbedste film!

#4, i dén grad!
War. War never changes.
Gravatar

#7 Fredag 10 år siden

Hvad skiller de 5 og 6 stjerner Johan?
Gravatar

#8 Ispep 10 år siden

Den får 4-5 i danske aviser. De amerikanske var mere overvældende men måske knap så overraskende.
Gravatar

#9 The Insider 10 år siden

#7, som jeg nævner i anmeldelsen, er der bl.a. den tidlige scene med Phillips og konen, der klinger en anelse falsk. Og så var der også en anden ting, der nagede mig lidt som Greengrass-überfan, men som er en mindre ting... Og selvom det ikke er en decideret spoiler, smækker jeg den lige i spoiler-ramme, da jeg helst vil have folk til at se filmen først :-)

Musikken under HELE klimakset - der strækker sig over en håndfuld minutter - akkompagneres af slutmusikken fra "United 93" (jeg behøvede slet ikke at dobbelttjekke, men yes, det blev bekræftet af rulleteksterne). Altså hele musikpassagen, hvor passagererne stormer cockpittet. Nu er det næppe noget, mange vil lægge mærke til, og jeg har da også set "United 93" flere gange end de fleste og lyttet talløse gange til John Powells score, men det var temmelig distraherende for mig. Og jeg kan sagtens tolerere, at sange og musik, der er blevet brugt i ældre film, bliver brugt påny i nye. Men når der er tale om en klimatisk scene, som også minder en del om slutminutterne i "United 93", og når det er PRÆCIST det samme track, uden at det på nogen måde er blevet opdateret... Ja, så befandt jeg mig mentalt pludseligt på dét fly i stedet for redningsbåden, og det tog lidt arbejde at kickstarte indlevelsen igen :-) De har jo STENSIKKERT brugt Powells musik som temp-score under redigeringen, og så har de tænkt: "Ingen bemærker det, og det passer jo godt til her også... Let's run with it".
War. War never changes.
Gravatar

#10 Fredag 10 år siden

#9 Okay takker.

Skriv ny kommentar: