Det er dog ikke blot Selicks formidable visuelle talent, der betager, men ligeså vel hans evner som historiefortæller. I en tid, hvor animationsfilmene får et højere og højere tempo, er det vidunderligt at opleve en film, der har modet til at dvæle ved sin egen fortælling og bruge tiden på at opbygge atmosfæren effektivt.

Selve beretningen er besættende. Undervejs havde jeg følelsen af, at den frigjorde en eller anden blokeret erindring. Måske er det blot den barnlige følelse af at være konfronteret med en uoverskuelig verden, som man fornemmer dækker over noget andet, eller måske er det advarslerne om ikke at tage imod gaver fra fremmede. Det er under alle omstændigheder en fortælling, der er som født til formatet. Her blomstrer historie og animation vitterligt sammen i skøn forening, der perfekt formidler skabernes vision. Og hvilken herlig gal og urovækkende vision, det er.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 PredatorX 14 år siden

God anmeldelse:-) Jeg er helt enig.. Ville dog overveje en stjerne mere.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#2 RFriis 14 år siden

Jep, god anmeldelse. "Coraline" er besættende, fantasifuld og billedskøn filmkunst med noget på hjerte.

Jeg ville dog give en stjerne mere. :)
Gravatar

#3 Lethal Injection 14 år siden

Please sig den ikke er på dansk :(
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#4 Bony 14 år siden

Vi så den her til aften og det var en fantastisk oplevelse. Historiefortælling når det er bedst. Den skal hjem på hylden og stå, i samme sekund den kommer på gaden. Kvaliteten var ringe i biografen, men jeg tror den står rigtig flot i HD. En af de bedste filmoplevelser i år..

Ahh, ja. Og rigtig god anmeldelse. :)

6/6
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#5 Michael Andersen 14 år siden

#4 Hvorfor så du ikke filmen i en af de biografer, som viser den i HD? Jeg ved selvfølgelig ikke hvor du præcist bor henne, så det kan være der ikke var en digitial biograf i nærheden af dig, men jeg kan bekræfte at filmen ser megalækker ud i HD-form :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#6 Bony 14 år siden

#5 - Det var lidt spontant, at vi valgte at tage ind og se den i dag og nærmeste digitale biograf ligger, så vidt jeg har forstået, inde i København, som ligger omkring 50-60 kilometer herfra. Den lokale biograf er skam fin nok, hvad angår udstyr og sådan. De havde bare valgt at vise filmen i mindste sal, pga. manglende kunder, måske pga. vejret? Anyways, så vidt jeg kunne forstå, så er udstyret i deres mindste sal forholdsvis forældet i forhold til udstyret, de har i de større sale. Til sammenligning så vi "Terminator: Salvation" i deres største sal her den anden dag og der var der ikke de helt store problemer med slørede scener ved panorering, som i dette tilfælde da vi så "Coraline". På et tidspunkt måtte jeg lukke begge øjne, da jeg nærmest blev helt svimmel pga. den utilsigtede sløring af billedet.

Men ingen tvivl om at mange biografer kunne (læs. burde) tage ved lære af jer i Klovborg og andre steder, med nyt udstyr. Digitalt er vejen frem, ingen tvivl om det. Digitale forevisninger ville måske også kunne retfærdiggøre prisen på 80,- per billet, når man tænker på kvaliteten vi fik serveret i dag.

Men jeg overlevede dog dagens forevisning, fordi at jeg blev ved med at minde mig selv om at huske at skrive blu-ray'en på ønskesedlen. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#7 Ericmase 14 år siden

Meget enig med anmelderen! Filmen var helt fantastisk! 6/6 stjerner fra mig!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#8 loki 14 år siden

Brød mig ikke specielt om historien da den virker moraliserende på en ubehagelig måde, og grafikken var overdrevet og fremstod som en teknologifremvisning.

2/6
www.peakoil.dk
Gravatar

#9 Spanner 14 år siden

Grafikken?

Du må have misforstået noget
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#10 PredatorX 14 år siden

Han mener nok at stop-motion teknikken burde have været mere hakkende og generelt dårligere udført.
thecleansing.net : you call we kill

Skriv ny kommentar: