Det er dog ikke blot Selicks formidable visuelle talent, der betager, men ligeså vel hans evner som historiefortæller. I en tid, hvor animationsfilmene får et højere og højere tempo, er det vidunderligt at opleve en film, der har modet til at dvæle ved sin egen fortælling og bruge tiden på at opbygge atmosfæren effektivt.

Selve beretningen er besættende. Undervejs havde jeg følelsen af, at den frigjorde en eller anden blokeret erindring. Måske er det blot den barnlige følelse af at være konfronteret med en uoverskuelig verden, som man fornemmer dækker over noget andet, eller måske er det advarslerne om ikke at tage imod gaver fra fremmede. Det er under alle omstændigheder en fortælling, der er som født til formatet. Her blomstrer historie og animation vitterligt sammen i skøn forening, der perfekt formidler skabernes vision. Og hvilken herlig gal og urovækkende vision, det er.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 lagoni 14 år siden

Rigtig god film, der har en morale uden at påtvinge os den. God og veludført historie, der balancerer godt mellem børne- og voksenfilm. 'Grafikken' passede perfekt til stil og handling, men jeg er generelt også glad for stop motion. Måske en lille smule for børneagtig (kke barnlig), men den ender nok på 4-5/6, hvor en del af det nok skyldes jeg så den den i 3D og fascinationen af det.

Så så jeg den i formiddags (kl 11.45, BioCity Odense), hvor jeg frygtede der ville være propfyldt med råbende børn, men nej, mig og min ven var de eneste i hele den store sal. Spøjst og hyggeligt :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#22 Michael Andersen 14 år siden

#21
Så så jeg den i formiddags (kl 11.45, BioCity Odense), hvor jeg frygtede der ville være propfyldt med råbende børn, men nej, mig og min ven var de eneste i hele den store sal.


Ja "Coraline" er desværre en film, som der er "ingen" der kommer til :(

Jeg vil lige slå et slag for musikken. Scoret af Bruno Coulais er lige i skabet. Det er en slags fransk udgave af Danny Elfman. Stemningsfuldt og småskørt. Især numrene med fjolletekst, bl.a. "End Credits" og [url= er virkelige fantastiske. Det er et af de bedste soundtracks, jeg har hørt i år.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#23 PredatorX 14 år siden

#22

Tak. Jeg tror lige jeg vil få det tjekket ud så.... Filmen er fantastisk, men jeg lagde faktisk ikke vildt meget mærke til musikken. Hvad siger du til Gabriel Yared? Jeg har oprettet en tråd omkring ham, men ingen gider svare...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#24 Nicki52 14 år siden

Mega god film, kan bedst lide (udseendemæssigt) lide Coraline. Dem der siger grafikken er ringe, ved ikke hvad stopmotion er.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#25 fazz 14 år siden

Visuelt fantastisk! Blev simpelthen blæst væk! Soundtracket er også Vidunderligt ;D 5/6 på kanten til en 6/6!
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#26 Michael Andersen 14 år siden

#23 Det gjorde jeg faktisk heller ikke første gang, men jeg har set filmen et par gange nu, og musikken vokser ved nærmere bekendtskab, så melodierne og "teksterne" har jeg fået på hjernen.

Ang. Gabriel Yared-tråden, den finder jeg lige igen og svarer på.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#27 Truntemus 14 år siden

Jeg synes filmen var rigtig flot lavet, men derudover synes jeg så også historien nogle steder var for tynd
Gravatar

#28 Nicki52 14 år siden

Jeg har lavet en side for Coraline på wikipedia.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#29 Nicki52 14 år siden

Jeg vil lige spørge dem der har set den med dansk tale, er det godt? Meget grimt at Wybourne/Wybie hedder Vilfred/Vilifred på dansk.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#30 Ericmase 14 år siden

The Movie Nerd is here...

Skriv ny kommentar: