Den nyligt Oscar-belønnede “De andres liv” er et medrivende og stærkt velspillet drama, som på grund af sine fåtallige, men store problemer, i sidste ende ikke formår at være meget andet end en forholdsvis gængs thriller. Men den er bestemt et lovende startskud på Florian Henckel von Donnersmarcks karriere som spillefilmsinstruktør. Både filmens billed- og lydside præsenteres fornemt. Der er ikke meget ekstramateriale, men de få inkluderede interviews er yderst interessante.

Læs Filmz’ interview fra oktober 2006 med instruktøren Florian Henckel von Donnersmarck.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmkorn.dk 16 år siden

Her er tre eksempler på baggrunden der står uroligt:

Fx tavlen bag Weiner. Stills ser selvfølgelig ikke så slemme ud, som når filmen kører og hele baggrunden ulmer.

http://www.itu.dk/people/gabriel/dasleben/
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#12 The Insider 16 år siden

Jeps, det er netop et par af de øjeblikke, hvor der hænder udtværing, som det også nævnes i anmeldelsen. Nu har jeg ogsp prøvet at køre DD2.0-lyden ud igennem via tv'et, men igen spotter jeg ingen sync-problemer, og hvis det havde været der, havde jeg spottet det, da jeg arbejder som klipper for et post-produktions selskab og ofte roder med den slags.
Som sagt kan en forklaring evt. være, at den tilsendte presseskive og din endelige, færdigproducerede dvd er en anelse anderledes, hvilket jeg - som sagt - tidligere har oplevet en enkelt gang med en SM-udgivelse. Jeg lagde ikke umiddelbart mærke til noget brat layer-shift, men nu er det efterhånden også noget tid siden, at jeg har haft skiven i afspilleren og set hele filmen igennem - hvornår siger du, det hænder?
War. War never changes.
Gravatar

#13 filmkorn.dk 16 år siden

Layer breaket er lige der, hvor de tre forfattere mødes på en plads og diskuterer om digterens (kan ikke huske hans navn) lejlighed er sikker. Breaket er lige midt i et klip, men desværre også midt i en sætning.

Hmm, og så ti en bekendelse. Lyden er ikke ude af sync på min computer. God damn it!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#14 Skeloboy 16 år siden

Jeg synes nu også den var megen fin, men var egentlig lidt skuffet over den, kan bare ikke lige sætte en finger på hvad. Skuespillet var i top, produktionen, stemningen og det hele, så det er vel mest tempoet i filmen og manuskriptet, der gjorde den var lidt skuffende...men nu havde jeg så også høje forventninger til den, og så plus, at jeg ikke er så meget for thriller-genren...4/6 skal den dog have alligevel.

Nå ja...så burde Pans Labyrint have fundet den Oscar for bedste udenlandske film i stedet...IMO
Gravatar

#15 filmkorn.dk 16 år siden

Med hensyn til Wieslers "pludselige" omvending, er jeg meget uenig med anmelderen. Jeg synes absolut ikke den er pludselig, da filmen på fineste subtile vis er fluen på væggen i en række episoder Wiesler er vidne til efter at overvågningen af Dreyman er igangsat.
Episoderne viser at Wiesler selv blot er et redskab i nogle mægtige herrers overordnede skema. Wiesler får langsomt øjnene op for, hvor ødelæggende systemet er for det enkelte individs udvikling og liv. Lavinen begynder at rulle den dag han er i teatret og ser digteren Georg Dreymans stykke sammen med "vennen" Grubitz, hvor Grubitz, der ikke lægger skjul på, at han er kommet gennem studierne ved Wieslers hjælp, tager æren for at kaste mistanke på Dreyman overfor den magtfulde Minister Bruno Hempf. Efterfølgende overværer Wiesler Dreymans kæreste Christa-Maria stige ud af Bruno Hempfs ministerbil gentagne gange, og medvirker til at afsløre Hempfs udnyttelse af Christa-Maria overfor Dreyman, samt Dreyman og Christa-Marias samtaler om hendes udnyttelse og pillemisbrug. Han lytter med når Dreyman får nyheden om hans gamle ven og teaterinstruktør Joskas selvmord - et selvmord begået i afmagt over at være frataget sin arbejdsret af staten. Ligeledes kan man ikke være i tvivl om at Wiesler er enormt ensom, hvilket kommer tydeligt frem i scenen med luderen, hvor han spørger om hun ikke kan blive lidt længere. Ikke for at få mere sex, men med ønsket om selskab. Luderen afviser ham pænt, da hun har mange andre aftaler i samme bygning som Wiesler bor. Som hun siger; er der mange andre statsansatte i bygningen, som har brug for hendes "hjælp". Troen på systemet falder derfor stille og roligt sammen, da han ser sine overordnedes egoisme og grådighed samt hans egen usikre position som en meget lille brik i et kæmpe puslespil. Gennem Dreyman får han en slags pseudoven, hvis liv han bliver nysgerrig efter at følge med i. Det er således ikke bare fordi han sidder på loftet og får sig en lytter på nogle interessante mennesker, men en langsom udvikling der sættes igang af forskellige årsager. En af de væsentligeste årsager, er da han overværer den blændende skuespillerindede Christa-Maria blive knust af Bruno Hempf, da hun tager konsekvensen af ikke længere at ville være hans sexslave. Wiesler har været forblændet af sin egen magtposition og styrke og har glemt at tænke selv. Han var blændende som forhørsleder, og hvem kan ikke blive forført af at være fremragende til sit erhverv? Folk kan forandre sig, som temaet i filmen jo er. Wiesler forandrer sig, og forandringen virker naturlig og på ingen måde forceret.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: