Nøjagtig ligesom Frank Capras følelsesladede perler fra 1930’erne og 40’erne vil Frank Darabonts “En verden udenfor” stadigvæk dyrkes årtier ude i fremtiden som en inspirerende hyldest til det bedste i os mennesker. Denne Blu-ray er dog lidt af en fuser. Transferet er blot hæderligt, lydsporet skuffer, og stort set intet ekstramateriale medfølger, selvom der findes adskillige udgivelser af filmen på markedet, som simpelthen er spækkede med ekstra godter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 TheEnd 13 år siden

God film! Men i mine øjne langt fra den bedste film i historien. Bedste fængselsfilm måske..
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#2 MMB 13 år siden

Det er en fantastisk film, der uden tvivl er på min top 10 liste over bedste film. :)
Gravatar

#3 Kruse 13 år siden

En fremragende film er det da helt sikkert, men den er nu ganske langt fra mine absolutte favoritter.

5/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#4 BN 13 år siden

Tak for en virkelig god og velformuleret anmeldelse, The Insider!

Du formår at skrive på en måde, så de følelser, jeg plejer at sidde med under filmen, er på nippet til at vælde op i mig igen.

Jeg har et par kommentarer, som dog ikke nødvendigvis drejer sig om uenighed:

Her er adskillige gedigne overraskelser, men ingen lamslående twists.


Det afhænger af hvem man er! Personligt blev jeg væltet bagover af overraskelse over den drejning, tingene pludselig tager i filmens sidste halve time.

... filmens fortælling, der måske ikke er overordentlig original, men som til gengæld er virkelig velfortalt.


Når man ser på fortællingen i dens helhed, så har jeg aldrig set noget der ligner i nogen anden film. Så "overordentlig original", nej. Men stadigvæk GANSKE original. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 inflector 13 år siden

Også en af mine favoritter, jeg har set den et utal af gangen, men jeg nyder den lige meget hver gang. Den kan gøre enhver grå dag god.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#6 Cyberdog 13 år siden

Man mærker tydeligt at BD mediet er på tordende fremmarch....
Overalt og i en næsten uformindsket strøm, vælter BluRay ud på hylderne i disse mdr.
Ligeledes kan man se at der gøres rigtigt meget for at få forbrugerne til for alvor at
hoppe med på vognen, idet rigtigt mange titler det sidste års tid, prismæssigt er sat til omkring en 100-krone

Well well - nye titler er fortsat i den tunge ende, alt afhængig af butikken der sælger - men dette var også tendensen da DVD mediet skulle ha' tag i folket...
Det varer formodentligt omkring et års tid, før vi for alvor ser titler til en flad 50'ser

Hvor jeg vil hen med dette?
Såmænd - det er tydeligt at rigtigt mange udgivelser i denne tid skyller ud til forbrugerne.
I en økonomisk krise er det selvfølgeligt et strategisk godt træk at sætte priserne lavt og fornuftigt, så vi alle kan være med.
BluRay mediet skulle jo nødigt lide en smertfuld død pga. en verdensomspændene finanskrise - altså må der tænkes strategisk!
Desværre er det tydeligt at kvaliteten ikke automatisk følger med på alle udgivelserne.

Mange af udgivelserne der sendes ud i denne tid - virker som om de er lavet for profit, og på ingen måder retfærdigører instruktørens sande intentioner.
Ofte er transferet middelmådigt overført fra masterbåndene - og lige så ofte er lyden mildest talt kun acceptabel.
'The Shawshank Redemption' er en sådan udgivelse...

Bevares - billedet er da pænt - men det er svært at gøre det voldsomt ringe, når bitraten er så høj som BD tillader.
På DVD er der som bekendt kun omkring 8 GB at gøre godt med - og en DVDlaser er på ingen måde at sammenligne med en BluRay laser. En BD skive har ca. 6 gange så meget plads (selvom pladsen sjældent udnyttes - Avatar er dog en undtagelse: ca. 45 GB)

Men med vore dages teknologi til rådighed, er det skuffende at selskaberne ukritisk stamper udgivelser afsted.
Det er en bekostelig affære at lave et ordentligt transfer - og ofte en tidskrævende proces.
Tidens tand sætters sig også på masterbåndene - og kun de færreste udgivelser formår desværre at få en ordentlig behandling inden de sendes ud til forbrugerne.

Det ville ha klædt en udgivelse som denne at få al den respekt den fortjener.
Men så længe forbrugerne ukritisk river ned at hylderne - og pengene ruller ind -
vil vi desværre se rigtigt mange Top-Titler - skuffe fælt...
Synd at 'Shawshank...' skulle være een af dem...

Der er selvfølgeligt enkelte undtagelser - men man fristes til at sige: Less IS More...



Gravatar

#7 Graversen 13 år siden

Jeg ville da os vælge Pulp Fiction over den her ;)
Det er nu os lidt overvuderet film, men en god anmeldelse og det er en enorm skam at lyden er så dårlig.
Who else's opinion would it be?
Gravatar

#8 filmz-Bruce 13 år siden

Absolut fin film, som jeg lige har set med lillepigen sidste uge. Har dog Midnight Express som den bedste fængselsfilm.

#6 Du har ret. Der er FOR mange skodtitler derude. Og ja, bevares er billedet på Shawshank ok, men det kunne have været bedre. Det samme med Tombstone. Det er ok, hæderligt, men en ordentlig restaurering og billedet ville være fantastisk. Nogle ved dog godt, at der kan tjenes penge på en film 2 gange på blu-ray formatet. For ikke at tale om Fellowship of the Rings, som stinker af pis på blu-ray.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 Doom 2: Hell on Earth 13 år siden

Denne film får af mig 6 stjerner i kategorien historiens mest overvurderede film.

God film, bestemt, jeg vil give den 4½ stjerner, men IMDb #1 ?!?
Doctor Last Warning
Gravatar

#10 filmz-Utyske 13 år siden

#9 -

At den er på første pladsen på IMDb's top 250 er jo noget man kan tage at føle på, da det er brugerne der har stemt den op.

Jeg synes også selv at det er en god film, men mener heller ikke at det er verdens bedste film, dog kan man jo ikke komme udenom at der åbenbart er mange der sætter den ret højt, jfr. dens placering på listen. Dog er det jo en placering den har holdt i en del år, bortset fra de gange hvor "Godfather" har overtaget placeringen i en periode og lur mig om den ikke bliver hængende i top 10 i rigtigt mange år fremover.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.

Skriv ny kommentar: