I biografen var “Gravity” en fuldkommen overrumplende oplevelse – særligt hvis man var så heldig at fange den i en biograf med et Dolby Atmos-anlæg, hvor lydeffekterne, replikkerne og musikken leveres af talløse højtalere overalt i salen. Naturligvis kan hjemmebiografen (endnu ikke) levere et sansebombardement af samme kaliber, men både filmens bedårende billedside og lamslående lydside har også en enorm pondus i stuen. Ovenpå filmens biografpremiere spekulerede mange over, om æstetikken spillede så stor en rolle i “Gravity”, at de levende billeder ville miste deres appeal på tv. Ganske vist har jeg formentlig en større fladskærm end gennemsnittet, men mit gensyn gjorde mig bestemt ikke mindre forgabt i filmen. Jeg har nu også altid følt, at alle de visuelle og auditive lækkerier var et skønt supplement til et i forvejen bomstærkt karakterdrama – og ikke omvendt.

“Gravity” bør være fast inventar i enhver respektabel filmsamling. Ikke blot fordi filmen er en genistreg i sig selv, men også fordi denne 3D-udgivelse er mere eller mindre perfekt fra A til Z. Hvis du nogensinde har overvejet at investere i en 3D-projektor eller –fladskærm, så bør dette være udgivelsen, der får dig til at træffe den endelige beslutning og opgradere din hjemmebiograf. Dybden i billedet er direkte forbløffende og gør en allerede gribende film endnu mere dragende. Jeg har haft cirka 1200 Blu-rays i afspilleren, og lydsporet på denne skive er et af de allerbedste, jeg nogensinde har lagt øre til. Samtidig er her adskillige timers dybdeborende, underholdende ekstramateriale, der gransker filmens spændende skabelsesberetning. Et must på linje med oxygen.

Se også: Filmz TV møder “Gravity”-instruktør og Sandra Bullock!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 KasperBS 10 år siden

Fatter ikke den hype der er omkring den film. Ja den er flot lavet, og det er så det. Skuespillet er jo elendigt.
Gravatar

#2 Ispep 10 år siden

Den holdt desværre ikke helt i 2D for mig. Stadig overrumplende visuelt, som denne film primært vil huskes for - men når 2D giver ikke helt den samme sug-i-maven oplevelse som 3D. Filmen har derfor ikke meget at falde tilbage på. Karakterdramaet er nu ikke vanvittigt spændende til at holde filmen alene kørende. Men hatten af for en teknisk bedrift og spænding, det er sgu i orden.

5/6
Gravatar

#3 Lord Beef Jerky 10 år siden

Glimrende spændingsfilm! Visuelt er den helt fantastisk, imens det sentimentale og pompøse måske får en anelse for meget plads hist og her. Holder mig nok til 7/10, men jeg var altså godt underholdt både i 2D og 3D.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#4 the_paki_don 10 år siden

#1

Tag det endelig ikke som et angreb, men jeg forstår ikke, hvordan du kan sige, at skuespillet er elendigt?

Hvad Sandra Bullock skal gøre i den film er sindssygt krævende arbejde og hun udfører det med en naturlighed, der virkelig imponerer mig.

Hun skal arbejde i en roterende boks med lys på hende og skabe en virkelighed ud fra det.

Instruktøren ynder at bruge lange optagelser, så der er ikke plads til fejl, så når de er opstået, så skulle der startes om igen.

Som Insider nævner det, går hun igennem et meget stort følelses spektrum på meget kort tid.

Jeg ved ikke, hvad dit forhold til Sandra Bullock er som skuespiller, men det lugter lidt af, at du bare ikke kan lide hende. Det ændrer dog ikke ved, at hun har leveret et stykke arbejde, som ikke mange har kunnet levere, da det kræver en umådelig mængde udholdenhed og koncentration at udføre.

Hvis en mand skulle spille den rolle, så ville jeg umiddelbart se en Tom Cruise spille den, da han er en spiller, der kunne have udholdenheden til at arbejde under de forhold. Og Tom er jo kendt for at være en meget atletisk skuespiller. Det er Sandra Bullock ikke.
Gravatar

#5 Lord Beef Jerky 10 år siden

Jeg kan virkelig ikke lide Sandra Bullock, men derfor kan jeg nu sagtens beundre, hvad hun gør i en film som denne.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#6 Ispep 10 år siden

Bullock har gjort et godt stykke arbejde. Det er indiskutabelt. Hendes baggrund kunne dog godt have været skrevet lidt bedre. Men vi føler for hendes desperate forsøg på overlevelse og komme ovenpå, så den del kommer fint til udtryk gennem hendes skuespil.
Gravatar

#7 MOVIE1000 10 år siden

the_paki_don (4) skrev:
#1

Tag det endelig ikke som et angreb, men jeg forstår ikke, hvordan du kan sige, at skuespillet er elendigt?

Hvad Sandra Bullock skal gøre i den film er sindssygt krævende arbejde og hun udfører det med en naturlighed, der virkelig imponerer mig.

Hun skal arbejde i en roterende boks med lys på hende og skabe en virkelighed ud fra det.

Instruktøren ynder at bruge lange optagelser, så der er ikke plads til fejl, så når de er opstået, så skulle der startes om igen.

Som Insider nævner det, går hun igennem et meget stort følelses spektrum på meget kort tid.

Jeg ved ikke, hvad dit forhold til Sandra Bullock er som skuespiller, men det lugter lidt af, at du bare ikke kan lide hende. Det ændrer dog ikke ved, at hun har leveret et stykke arbejde, som ikke mange har kunnet levere, da det kræver en umådelig mængde udholdenhed og koncentration at udføre.

Hvis en mand skulle spille den rolle, så ville jeg umiddelbart se en Tom Cruise spille den, da han er en spiller, der kunne have udholdenheden til at arbejde under de forhold. Og Tom er jo kendt for at være en meget atletisk skuespiller. Det er Sandra Bullock ikke.


Enig. Synes det var en skam hun ikke fik den Oscar :(

Gravity er årets (2013) film for mig.
Og enig med Johan at det her er en af de bedste 3D film, mhs til effekt, men især visuelt en fryd for øjet.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#8 Ispep 10 år siden

MOVIE1000 (7) skrev:
Synes det var en skam hun ikke fik den Oscar :(


Der skal dog mere til i min bog. Tror hun skal være glad for nomineringen alene.
Gravatar

#9 BN 10 år siden

Ispep (2) skrev:
Stadig overrumplende visuelt, som denne film primært vil huskes for - men når 2D giver ikke helt den samme sug-i-maven oplevelse som 3D.


Så skal man vel bare se den i 3D? Altså ligesom The Insider har gjort derhjemme.

the_paki_don (4) skrev:
Hvad Sandra Bullock skal gøre i den film er sindssygt krævende arbejde og hun udfører det med en naturlighed, der virkelig imponerer mig.

..... Som Insider nævner det, går hun igennem et meget stort følelses spektrum på meget kort tid.

Jeg ved ikke, hvad dit forhold til Sandra Bullock er som skuespiller, men det lugter lidt af, at du bare ikke kan lide hende. Det ændrer dog ikke ved, at hun har leveret et stykke arbejde, som ikke mange har kunnet levere, da det kræver en umådelig mængde udholdenhed og koncentration at udføre.


Jeg synes også, at Sandra Bullock er ret uinteressant og til tider irriterende at se på i mange af hendes tidligere film. Dog har hun efter min mening også demonstreret et udmærket komisk talent i acceptable komedier som While You Were Sleeping, Two Weeks Notice og The Proposal. ... At hun så har lavet endnu flere DÅRLIGE komedier, er en anden snak. Men det ændrer ikke på, at hun gør det aldeles fremragende i 'Gravity' og imponerer mig af de samme årsager, son the_paki_don her nævner. Det var for den her rolle - og ikke den rutineprægede rolle i den ligegyldige 'The Blind Side' - at hun burde have vundet en Oscar. På det punkt er jeg enig med MOVIE1000.

MOVIE1000 (7) skrev:
Gravity er årets (2013) film for mig.


Det er den så ikke for MIG - den position indtager Peter Jacksons suveræne Tolkien-filmatisering 'The Hobbit: The Desolation of Smaug'. Men 'Gravity' er bestemt én af sidste års bedste film.

Indimellem kommer der en film, hvor alting - plottet og stedet hvor det udspiller sig - er kogt ned til det allermest simple og elementære, og hvor persongalleriet er holdt på et absolut minimum. Blandt andre eksempler kan nævnes 'All is Lost', 'Hell in the Pacific' og 'Cast Away'. Sådanne film formår ofte at levere nogle simple, måske banale, men ikke desto mindre gode pointer angående mennesket og dets tilværelse og evne/vilje til overlevelse - og her er 'Gravity' ikke nogen undtagelse. Den forsøger ikke at være et dybt karakterdrama eller en intellektuel historie, men kører først og fremmest på det rent følelsesmæssige og menneskelige.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#10 Ispep 10 år siden

BN (9) skrev:
Så skal man vel bare se den i 3D? Altså ligesom The Insider har gjort derhjemme.


Det har jeg så ikke muligheden for. Desuden har jeg sølle 40' skærm. Jeg håbede historien ville kunne kompensere for udstyret, men det er ikke helt tilfældet - selvom jeg stadig beundrer den for dét den er.


BN (9) skrev:
at hun burde have vundet en Oscar. På det punkt er jeg enig med MOVIE1000.


Så er jeg nysgerrig. Har du set de øvrige nominerede præstationer?

BN (9) skrev:
Den forsøger ikke at være et dybt karakterdrama eller en intellektuel historie, men kører først og fremmest på det rent følelsesmæssige og menneskelige.


Den forsøger i hvert fald ikke at være intellektuel, nej. Jeg synes dog den forsøger at etablere et karakterdrama/dilemma.

Skriv ny kommentar: