“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Collateral 11 år siden

Såååådan der. Så kan jeg godt glæde mig til at komme afsted i morgen.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#2 MMB 11 år siden

Politiken giver 4 stjerner. Jeg glæder mig! :)

Og anmelderen er rent faktisk - i modsætning til stort set alle andre - begejstret for 48 fps! Jamen dog. :)
Gravatar

#3 JannikAnd 11 år siden

Dejligt at læse lidt positiv kritik af HFR! Nu er Foeller atter forvirret...
Gravatar

#4 MMB 11 år siden

JannikAnd (3) skrev:
Dejligt at læse lidt positiv kritik af HFR! Nu er Foeller atter forvirret...


Haha, nej. Jeg gider ikke forvirres mere. :P
Gravatar

#5 skittlez 11 år siden

Fedt med de positive ord om 48fps. Jeg kunne heller ikke forestille mig, at Jackson ville satse på dette, hvis det ikke gjorde en positiv forskel.

Men en anmeldelse, der mener, at Jacksons andre film ikke når denne (og de tre Ringenes Herre) til sokkeholderne, og samtidig giver den 5/6, kan jeg ikke stole på. Dét giver jo ingen mening, når mandens 5 første film alle er til topkarakter ;)
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#6 lassep 11 år siden

Skal ind og se den mandag, men med et en billetpris på 140 kr, så grænsen ved at være nået. Fuck det er dyrt.
Gravatar

#7 mortensp2 11 år siden

Jeg er lige kommet hjem fra midnatpremiere, og jeg var underholdt hele vejen igennem! Fantastisk film! Noget af det jeg var bange for, før jeg tog ind og så den, var at den ikke ville blive afsluttet ordenligt, i og med det er en filmatisering af en bog som er delt i to. Men det gjorde den heldigvis, så jeg er glad :) 6/6
Gravatar

#8 fresch 11 år siden

#7, Delt i 3 :)

Jeg glæder mig personligt til at opleve HFR i 3D.
Jeg håber det kan give det ekstra løft jeg har manglet lidt i tidligere 3D film.
Gravatar

#9 McPeter 11 år siden

Hobbitten er først og fremmest en flot eventyrfilm. Eller dvs. en flot tredjedel af en eventyrfilm, de andre 2/3 må vi vente med til julen 2013 og sommeren 2014. Den giver sig dog god tid til at opbygge de mange karakterer og indeholder flere sidehistorier som strengt taget ikke er direkte med i bogen. Nogle vil måske finde nogle af scenerne lidt lange, men på nær en enkelt af dem, synes jeg faktisk de fungerede godt. Man skulle tro at den ca. 300-siders fortælling ville blive alt for udstrukket fordelt på 3 film á ca. 3 timer, men når man først kommer igang med filmen kan man ikke lade være med at blive opslugt af universet, sikkert i større grad når man har læst flere af Tolkien-bøgerne. I øvrigt fungerer det fint at nogle af fortællingens steder og karakterer kun teases i denne film, så man stadig har forventningens glæde til de kommende to film.

Martin Freeman fungerer egentligt bedre som Bilbo end jeg havde forventet, selvom han har en lidt sjov facon. Dværgene fungerer også fint og formår faktisk at få opbygget sig selv som individuelle karakterer, nogle med så store næser at de må få selv Troels Kløvedal til at blive misundelig. Især Richard Armitage spiller udemærket som lederen Thorin. Filmens absolut største stjerne er dog Andy Serkis i form af Gollum, som i endnu større grad både er sjov og ikke mindst skræmmende. Gåde-scenen er unægteligt filmens højdepunkt og man kan ikke lade være med at være imponeret over at vi er nået til at en digital karakter spiller bedre end de virkelige. Ork kaptajnen Azog fungerer i øvrigt også fremragende som skurk, selvom han ikke er med i bogen. Var dog skuffet over stemmen til goblin kongen, som var for lys og talte for pænt engelsk til at passe til en kæmpe klam goblin.

Lyden var meget imponerende det meste af tiden, dog synes jeg det virkede ekstremt sært at stemmerne skulle dæmpes så meget hvis karakteren ikke lige var i billedet, selvom han står lige udenfor rammen. Det håber jeg virkelig bliver fikset til når de udgiver den, da det var forstyrrende. Meget af musikken var variationer af musikken fra Ringenes Herre, men jeg synes flere af temaerne slet ikke fungerede ligeså godt. Dog virkede ringens tema virkelig effektivt og man tænkte straks 'tilbage' på Ringens kræfter og alle begivenhederne der kommer til at ske senere i Ringenes Herre.

Et springende punkt for ens første Hobbit-oplevelse er jo det meget omdiskuterede billedformat. Man kan nu vælge imellem 3 versioner: 2D med 24 billeder per sekund (bps), som har været normalen de sidste 90 år, 3D med 24 bps (nu kaldet 'classic 3D', som er det der er benyttet de sidste par år) og 3D med 48 bps (HFR, dvs High Frame Rate, det nye 3D format, kommer formentligt med 60 bps i de næste Avatar film). Jeg så filmen med det nye 3D HFR og selvom det ikke var perfekt, så må jeg sige at jeg var imponeret. Dejligt at billedet for en gangs skyld stod mere skarpt i biografen end hjemme i stuen. Jeg ved ikke om det skyldes at jeg er vant til den højere billedhastighed fra computerspil, men i selskabet jeg så den med var folk også overvejende positive overfor det og vi så ingen blive syge af det, som medierne ellers har forsøgt at piske en stemning op omkring. Noget af kritiken af det nye format er gået på at det ser for 'ægte' ud, fordi bevægelser ikke sløres på samme måde som de gør med 24 bps og det derfor kommer til at ligne en amatørvideo og ikke en dyr spillefilm. Jeg er til dels enig i at nogle af scenerne helt uden computergrafik havde en tendens til at se lidt ud som en nyhedsudsendelse, men det var primært i starten mens man skulle vænne sig til det. Til gengæld var der rigtigt mange landskabspanoreringer og efterbehandlede scener fra bl.a. Bilbos hjem, goblinhulen, osv, samt kampscener, hvor det var en fornøjelse at nyde de mange flotte detaljer. Formatet har bestemt potentiale, men dette er den første film der benytter det, så vi skal både vænne os til at kigge på det, samt at filmskaberne skal blive endnu dygtigere til at benytte sig af det. Er sikker på at vi nok skal se mere veludført brug af det i de kommende to film. En god del af 3D effekterne bidrog fint dybde til billedet på en diskret måde, men efter min mening var der lidt for mange gimmick-events hvor de lige skal skyde ting ud i salen efter os. Det bliver lidt trættende i længden og jeg håber ikke det vil virke underligt når man ser den i 2D på et tidspunkt.

Uanset hvordan man vælger at se den, vil jeg under alle omstændigheder bestemt anbefale første del af Hobbitten. Er nu overbevist om at det nok skal blive et episk eventyr, selvom 1'eren formentligt ikke kommer til at fremstå som den bedste af de tre film. I bogform synes jeg bedst om Ringenes Herre, men om Hobbitten kan formå at vinde i filmens verden, må tiden vise. Jeg skal i hvert fald også se de sidste to dele. 4½ / 6

Ps. I øvrigt var det herligt at gense Herredet når man nu havde været nede og se det live i New Zealand sidste januar. ;-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#10 Batsy 11 år siden

lyder til det er det jeg har forventet, jeg glæder mig!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Skriv ny kommentar: