“I’m Not There” er en herlig hyldest til en af vor tids største poeter: Bob Dylan. Et eminent ensemble portrætterer forskellige facetter af den gådefulde musikers personlighed, hvorfor filmen ender som et af de mest unikke og fascinerende personportrætter til dato. Derudover er filmen spækket med fabelagtige sange, og æstetisk er filmen ligeså dejlig legesyg som dens særprægede fortællestil. På dvd ser filmen udmærket ud og lyder virkelig godt. Det er en skam, at der ikke medfølger meget ekstramateriale, men med mindre man har en kraftig aversion mod Dylan, bør man i det mindste leje dvd-udgivelsen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 elwood 15 år siden

God Anmeldelse

hehe jeg sku ha læst den her anmeldelse før jeg så filmen til Sommerbio, men jeg smider lige min "anmeldelse" op af den herinde.

Im Not There

Til Zulu Sommerbio.

Først lidt fact undervejs i filmen forsvandt over halvdelen af publikummet der var kommet, jeg tror en del havde troet det var en normal biografi om Bob Dylan's Liv... dette var det langt fra, og det vidste jeg også godt på forhånd.

Lad mig starte med og sige jeg er ikke det man kalder Bob Dylan fan, har ikke et eneste album med ham, jeg kender en del af hans sange, og ved nogenlunde hvem han er.

Der er en tråd her på filmz, omkring hvad der gør i en film kedelig... og til den her film vil jeg sige nej den er bestemt ikke kedelig, den er det jeg kalder tung.

Filmen tror jeg forudsætter at man kender en del til Bob Dylan og og har et godt kendskab til hans sange, dette havde jeg ikke, men jeg har nu længe altid gerne ville se den.

Nu skal vi se, hvor meget af den jeg fangede...

Filmen starter ud med at Bob Dylan tilsydenladen er ved og blive Obduceret, der laves et snit, og publikum bliver nu vist alle hans forskellige person som han består af, vi møder en ung 11 årige knægt af udenlansk afstammning ok his black. som fortæller de omrejsne folk at han nærmest kom spillene ud af sit mors skød, og altid har spillet musik.

Vi stifter undervejs bekendtskab med andre "udgaver" af Bob Dylan spillet af så Prominente navne som Christian Bale, Richard Gere, Heath Ledger, som også spiller en ret overbevisne rolle i den her film, meget sjov at høre hans normale stemme igen efter man havde set TDK, nå nok om den film hehe moving on.

Cate Blanchet gør det virkelig godt, er ret imponeret over hendes skuespil heri, en af mine venner havde ikke opdaget det var en kvinde før jeg fortalte det til ham.

Filmen foregår i forskellige tidsperioder så vidt jeg forstod, Cate Blanchet del er f.eks. 60'eren fordi hun støder på The Beatles undervejs, Og Christians Bale's tid er også 60'eren fordi han Kommentere Lee Harvey Oswald.

Richard Gere's Karakter befinder sig i noget der minder om Western tiden, Billy The Kid bliver hvertfald nævnt flere gange, Heath Ledger's tid havde jeg lidt svær ved at placere men det har været noget med midt 70'eren fordi man høre om at Vietnam Krigen er forbi.

Det jeg prøver at komme frem til er at det er en ret udfordrene film, den kræver en del af publikummet, og det er by no means en normal biografi film, jeg betragter det mere som en slags oplevelses film.

Flotte skuespils præsentationer over hele linien, Heath Ledger og Christian Bale, og Cate Blanchet vil jeg især fremhæve.

Jeg tror jeg skal vide noget mere om The Man og hans Liv, og så vil jeg give filmen et kig igen hjemme hos mig selv.

Men hvis der er nogle Hardcore Bob Dylan Fan, som måske kan hjælpe lidt på vej, eller sige om jeg er hel gal på den med min opfattelse, så høre jeg gerne om det.

Men på nuværende punkt så er Lost Highway og Muholland Drive sku nemmer film at forstå, men jeg var glad for at støde på en film selv jeg ikke umiddelbart ku forstå 8-)

For at bliver i det metaforiske og drømmene, som filmen gør meget i...

Jeg mødte op til kampen mod The Beast, men jeg havde glemt mit sværd derhjemme, så jeg blev besejret, men selve rejsen til "Dragen" var ret spændende aligevel.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#2 jesperhp 15 år siden

Så den i Roskilde festival-biffen. Og udover to æskestive personer (de gik på et tidspunkt ud i et kvarters tid for at brække sig) bag mig, som følte at alle skulle høre deres fortolkning af filmen (på den anden side, hvad kunne man forvente i en festivalbif:), så var det virkelig en god oplevelse.
Helt klart et portræt der er His Bobness værdigt. Rigtig godt skuespil og stof til eftertanke. Man skal lige være "in the mood" når man ser den, men er man blot det mindste Dylan-fan så er den uundgåelig.
Gravatar

#3 filmz-Kragmose 15 år siden

#2 Hehe, jeg overvejede at se den der, men der var absurd lang kø :)
Gravatar

#4 filmz-Scarface 15 år siden

Har endnu ikke set filmen (desværre)...

Men jeg så et klip fra filmen på YouTube med Heath Ledger, som jeg mistænker for at være en reference til The Dark Knight.

Tøsen siger: "Are you joking?"

Ledger siger: "No, I'm not joking."


Reference?
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
Gravatar

#5 elwood 15 år siden

Er lidt spændt på og høre om det kun var mig der blev forvirret af den her film?

8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#6 filmz-BrotherJack 15 år siden

#5
Tror bare du skal tage filmen lidt mere som en beskrivelse af en splittet person, og en udforskning af dette. Den er ikke vildt kompliceret.

Elsker filmen.

6/6
Gravatar

#7 elwood 15 år siden

#6 Det var også det jeg forsøgte, men jeg tror nok det fordi jeg ikke kender meget til Bob Dylan.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#8 filmz-BrotherJack 15 år siden

#7
En af de mere tydelige pointer i filmen, dens hovedpointe, er jo at ingen kender Bob Dylan. Vi kender ikonet, men han har altid flygtet fra presse og fame - derfor en film om en person "som ikke er der"; og en udforskning af dette.
Ledgers del er den eneste der kommer nogenlunde ind i hans privatliv, og kan derfor virke som filmens "svageste". Men den giver dog god mening alligevel.
Gravatar

#9 Bony 15 år siden

Jeg kendte ikke særlig meget til Bob Dylan før jeg så denne film. Vidste faktisk intet om filmen, andet end at det lød spændende at han blev portrætteret af seks forskellige skuespillere, heriblandt en kvinde. Men min nysgerrighed blev vækket og efter at have set filmen, slugt de skarpe dialoger til mig, måtte jeg bare høre og se mere til denne kunstner. Musikken, lyrikken, personen bag og fortolkningen af denne, simpelthen fabelagtigt!

Billed, og selvfølgelig lydsiden, er simpelthen fantastisk. Elsker klipningen af filmen, skarpe scener, gode dialoger og monologer. Hver skuespiller giver sit ypperste i at fremstille Bob Dylan fra sine bedste og værste sider. Jeg kan med ro i sindet anbefale denne film. Jeg glæder mig personligt til et gensyn med perlen.

6/6
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/

Skriv ny kommentar: