Årets store Robert-vinder er en af de bedste danske thrillere, jeg mindes at have set. “Kapringen” er ekstremt velspillet, vellavet, dybfølt og rystende realistisk. Billedkvaliteten er udmærket, lydsporet imponerer, og selvom man godt kunne have ønsket sig lidt mere ekstramateriale, er skiven simpelthen et must for alle, der sætter pris på et fremragende drama. Og det må vel nærmest være os alle sammen?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Ericmase 11 år siden

Efter at have set den 2 gange røg jeg helt oppe på topkarakter. Et af de bedste danske film overhovedet!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#2 Brodersalsa 11 år siden

For mig en af de bedste biografoplevelser sidste år. Søren Malling spiller perfekt!
Din anmeldelse er spot on, og elskede afsnittet med den amerikaniseret udgave. Good job Johan!
Gravatar

#3 Ericmase 11 år siden

Brodersalsa (2) skrev:
For mig en af de bedste biografoplevelser sidste år. Søren Malling spiller perfekt!


Fuldstændig enig.

Brodersalsa (2) skrev:
elskede afsnittet med den amerikaniseret udgave.


Man kan snildt forestille sig, hvordan en amerikansk megaproducer som Jerry Bruckheimer havde grebet opgaven an. I en Hollywood-thriller var piraternes skibskapring formentlig blevet skildret som en hæsblæsende actionsekvens med skuddueller og eksplosioner, før et hold elitesoldater med store muskler og større geværer majer slynglerne ned i slowmotion, hvorefter gidslerne vender hjem med store smil på læberne til tonerne af en bombastisk Hans Zimmer-fanfare, mens Dannebrog flagrer i vinden.

Ingen muskuløse lejesoldater står på spring for at redde dagen. Gidslerne overmander ikke deres gidseltagere i en John Woo-inspireret skududveksling. Der leveres ingen storslåede taler, der bevæger alle til tårer og omvender slynglerne.


Den morede jeg mig også over :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#4 elwood 11 år siden

En fantastisk film, var inde og se den med min Far, og vi nød den begge to, dog var der overraskende en ting vi var enige om, min far er ellers ikke en jeg diskutere film med så meget, men hen imod slutningen.

Vi ser det hele er ved og ånde fred og ro, Vores skibskok ånder lettet om, og tager nu sin halskæde med vielses ringen på, han går ud på skibet og han er glædelig lettet over det er overstået, men men så får en af piraterne øje på ringene og gør tegn til ham, og herfra ved vi jo godt, hvad som sker, self. vil de ha ringen, men hans kaptajn prøver og tale piraten til fornuft, og ender med og blive skudt, vores skibskok sidder i slutscenen nu og ikke siger noget han er helt stille, hans datter eller kone kan ikke få kontakt med ham, self. på grund af kaptajn'ens død

Var det kun os der ikke så det logiske i at han nu valgte og tage den på, han gemte den jo af vejen til og starte med netop for at de ikke skulle tage den, men nu her mod slutningen føler han sig blot som "bedste" venner med piraterne, og tænker ikke mere over det, han ku bare ha stoppet den i lommen ingen ville ha opdaget det, men han vælger og tage den på, så alle kan se den igen, but why, nej han er ikke venner med piraterne, de har ikke knyttet et bånd, han har måske lidt med ham der laver forhandlingerne, men piraterne er der fortsat, man skal ikke "udfordrer" skæbnen på den måde.

Det vi sad og snakkede om, var at det ku ha været meget mere virkningsfuld, hvis han var kommet hjem, uden kaptajnen døde, og at han så bare var helt væk fra omverden på grund af hele "oplevelsen" i stedet for at vi har den her tydelig markering af noget som han er rystet over.

Jeg vil ikke sige det med halskæden er et billigt kneb, for det fungere som sådan fint nok, det andet ville bare ha ramt endnu hårde synes vi, hvis det havde været endnu mere psykologisk, og ikke rent "visuel"


Malling spiller i øvrigt fantastisk, og jeg er vild med den måde som der nærmest trækkes en parallel mellem forhandlingerne med japanerne i starten, hvor det hele går som det skal, og han får det til den pris han vil ha, og så piraterne hvor det er en hel anden form for "kunde" han har med og gøre, der ikke er så nemme og forhandle med.

Og så er der også lidt Builett over filmen.


Slutningen, hvor Malling går ned til bilen og køre hjem, det var jo "blot" endnu en "dag" på kontoret, ved godt det strækte sig længere, men der er abre lidt den her ting med at jamen, det jo de ting som kan ske, nu skal vi videre, som da Steve McQueen kigger sig i spejlet til sidst


J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 elwood 11 år siden

Filmen viser også på fornemst vis, den utaknemlige opgave det må være og være Chef for sådan et rederi, at sku stå og sige til pårørende, at man er igang med forhandlinger, og ikke bare vil betale det først som de siger man skal, demostreres også på fornemste vis med gidsel forhandleren, der hurtig gør det hele til et "regnestykke" der skal gå op.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#6 elwood 11 år siden

Og lad os så få set på de billeder...

Billede 1
For livet er ikke dagene der passerer... det de dage du aldrig glemmer...
Hold nu kæft! Mads Mikkelsen

Billede 2
Før Gidsel forhandlingerne kunne gå i gang for alvor, var der lige en vigtig ting der sku afsluttes...

Okay Malling, det er din tur i Wordfeud

Billede 3
They... they want Chicken Nuggets delivered by plane, No I'm not joking they have a weapon pointet at me, so pleaseeeee just give them what they want!?

Billede 4
Jeg vil godt lige ha lov til og slå fast, jeg snyder ikke i Wordfeud!, så er det altså sagt, og finder det dybt krænkene at i kan tro dette om mig

Billede 5
Hehe look look here, look... Danish Primeminister Ahhahahaaa
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#7 filmkorn.dk 11 år siden

Super god film! Og god anmeldelse.

Hvad er egentlig grunden til, at den ikke dystede om Oscaren for bedste udenlandske film i stedet for den stærkt overvurderede 'En kongelig affære'?
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#8 YapiYapo 11 år siden

Hvorfor ikke 6 stjerner? :)
Gravatar

#9 Ericmase 11 år siden

tournesoller (7) skrev:
Hvad er egentlig grunden til, at den ikke dystede om Oscaren for bedste udenlandske film i stedet for den stærkt overvurderede 'En kongelig affære'?


Enig, men jeg synes nu ikke at "En kongelig affære" er overvurderet. :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#10 filmkorn.dk 11 år siden

#9 Men hvorfor? Var det noget med releasedatoen?
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: