“The Legend of Tarzan” bliver nok aldrig nogen klassisk fortolkning af myten om abernes konge, Tarzan. Men på mange måder er den mere tro mod de traditionelle adventurefilm fra 1930’erne og 1940’erne end alle de åh-så-alvorlige versioner fra senere årtier (her tænker jeg specielt på filmen med Christopher Lambert, “Greystoke”). Den nyeste legende om Tarzan underholder dog bedst, hvis den politiske retfærdighedssans efterlades uden for biografen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 ThomasArnt 7 år siden

Jeg er faktisk enig med anmeldelsen. Var inde og se den igår aftes og var positivt overrasket.

Jeg fik et eventyr og en Tarzan som fik lov at være Tarzan. Der går lidt mere Hollywood i den hist og her, men på den anden side så red jeg med på ideen grundet eventyret. 4 stjerner er bestemt rigtigt vurderet.
Gravatar

#2 Geekalot 7 år siden

paideia får man bare lidt af den følelse som man havde da man så de gode gamle sort hvide Tarzan film ? Så den da hvert fald værd at se :)
Gravatar

#3 kblood 7 år siden

Politisk korrekt? Trumfer historisk korrekt ikke politisk korrekt? Det ville jeg da mene, og i den tid var man jo næppe specielt politisk korrekt.
Gravatar

#4 Geekalot 7 år siden

#3 de gamle film beskrev jo rent faktisk meget tæt på hvordan det var i "neger" land, dengang de skulle forestille at være fra :) Jo først idag det er blevet fyfy at beskrive ting som de rent faktisk var. Kunne jo være en eller anden klov hvid som sort ville føle sig trådt over tæerne et eller andet sted i vores dejlige lille verden :)
Gravatar

#5 kblood 7 år siden

#4 Præcis. En film som skal forestille at vise en historisk tidsperiode, der må historisk korrekthed altid trumfe politisk korrekthed.

En ting er at bruge det i film der foregår i nutiden eller i fremtiden, men det fungere altså ikke helt i fortiden, så stopper det med politisk korrekthed at give mening.

Det er jo også omdrejningspunktet for nogle film, som f.eks. Django Unchained. En sort mand var verdens hurtigste på aftrækkeren :P Men selvom den på det område egentlig var politisk korrekt, så var den stadig en film som også var historisk korrekt. Sorte var slaver og blev behandlet som slaver, undermennesker. Men det skal da give mening for historien at lade en sort person have nogen større indflydelse på historien end de rent faktisk havde dengang. Med Tarzan vil man jo nemt kunne fjerne fokus fra historien hvis man gav... butleren? Ved ikke om han er butler eller hvad han er, en større rolle end den han har fået.

Lyder til at anmelderen prøver at ligge op til at det var det som gjorde den mindre politisk korrekt måske. Altså der var jo også Wild Wild West, og den gik egentlig noget langt for at være politisk korrekt. På en måde som ikke var specielt realistisk, men det passede så til filmen da realisme ikke ligefrem var i fokus.
Gravatar

#6 Gasivodo 7 år siden

Johnny Weissmuller
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#7 Geekalot 7 år siden

#6 Er også altid ham jeg tænker på når ordet Tarzan kommer frem :)
Gravatar

#8 paideia 7 år siden

#2 Jeg vil ikke sige, der er vildt meget af fornemmelsen fra de gamle film. Det er i højeste grad en moderne actionfilm. Den er stadig underholdende, men på en anden måde.

#3-5 Historisk korrekt overfor politisk korrekt er en meget interessant måde at se det på. I den forbindelse er filmen faktisk ikke særligt historisk korrekt. Uden at afsløre for meget af handlingen, så slutter den på en måde, der desværre er meget mere positiv end hvad der rent faktisk skete i Belgisk Congo.
Det politisk korrekt kan sådan set både være historisk korrekt og ikke. Det handler lidt om, hvem, der skildres som skurke eller ej. Her er det entydigt imperialisterne, der skildres som onde mennesker, hvilket er ret forskelligt fra de oprindelige Tarzan-myter, hvor de værste personer var andre sorte eller i værste fald hvide lejesoldater. Det er et sympatisk træk og filmen har uden tvivl hjertet på rette sted, men min pointe er bare, at det nærmest er umuligt at lave en Tarzan-film, der ikke har Tarzan som en mægtig hvid mand, der kommer og redder alle de sorte stakler, hvilket givet Europas historie i Afrika er en smule problematisk. Historien om "hvid mands byrde" spøger stadig.
ODI PROFANVM VVLGVS ET ARCEO
Gravatar

#9 kblood 7 år siden

#8 Lyder til at jeg er enig med det du skrev, men har godt nok ikke set filmen. Ved bare at i dag er det nemlig meget tydeligt at fokus er på hvor forkert det var dengang at have slaver, og fokus på hvem der gjorde noget forkert, for tidligere så man ikke altid de vide imperilister som onde.
Gravatar

#10 Star Trek fever 7 år siden

Uheldigvis ligger hele problematiske snak om race stadig og lurer lige under overfladen. Og det er altså lidt akavet at sidde og se en fortælling om, hvordan den store, hvide frelser endnu en gang redder de stakkels sorte i år 2016. Mest pinligt bliver det, da Jane og Tarzan vender tilbage til Kuba-stammen og sidder omkring bålet om aftenen, mens de små sorte børn ømt læner sig op ad den store, hvide, blonde mand.


Hør nu. Det er da historien.

Skal vi så generelt lade være med at lave film om f.eks kolonitiden, fordi der er nogen fra cafe latte segmentet der får kaffen galt i halsen??

Nej vel??
Get woke, go broke.

All lives matter.

Facts dont care about feelings

#CancelDisneyPlus, #JusticeforGina

"Jews were beaten in the streets, not by Nazi soldiers, but by their neighbours - even by children. I condemns all that Nazis did and stood for, but because history is edited, most people today don't realize, that to get to the point where Nazi soldiers could easily round up thousands of Jews, the government first made their own neighbours hate them simply because they were Jews. How is that any different from hating someone for their political views - left or right?"

Skriv ny kommentar: