Filmen er spækket med førsteklasses skuespil – hvilket dårligt kan overraske med de navne på plakaten – og selvom Freddy lejlighedsvis er faretruende nær karikaturen, så lykkes det dog alligevel på en eller anden sær måde at få det hele til at virke. Joaquin Phoenix og Philip Seymour Hoffman vil givetvis løbe med al opmærksomheden, men fremragende er ligeledes Amy Adams i den lavmælte rolle som Dodds kone, der ligesom filmen selv forbliver lidt af et mysterium.

Handler beretningen om gensidig afhængighed, tro, undertrykte følelser, manipulation eller ønsketænkning? Tror Dodd på sin egen forskruede lære, eller er han blot en kynisk manipulator? De endelige svar forbliver vage og diffuse, men spørgsmålene og indtrykkene vælter forsat manisk rundt i mit hoved. En ting står dog klart: “The Master” er et fuldstændig blændende stykke kunstgalskab fra en filmskaber, der fortsat befinder sig et nøk eller to over sine Hollywood-kollegaer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 The Vossen 11 år siden

Vildt god anmeldelse, Benway. Den vil jeg se frem til, for "The Master" er uden tvivl en af de mest ventede på mit skema, og dit fine ordsprog øger da kun opmærksomheden og den nyankomne intensitet, der brager løs inde i knolden på mig lige nu.
Gravatar

#2 McPeter 11 år siden

Så den til forpremieren i sidste uge. Fantastisk film og god anmeldelse. Er selv landet på 9/10, men helt klart i den høje ende af skalaen. Højst anbefalelsesværdig.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#3 doom WAD 11 år siden

Wouv.
Gravatar

#4 filmkorn.dk 11 år siden

Det er mig en gåde, at en film som flere anmeldere giver udtryk for er svær at forstå alligevel får topkarakter. Er vi ude i anmelderhysteri, hvor en film automatisk får højere karakterer desto mere uforståelig den er, eller er vi ude i et 2001-agtigt mesterværk, der giver stof til eftertanke og indbyder til talrige diskussioner på trods af at store dele af historien ikke umiddelbart giver mening? Jeg kan ikke rigtigt gennemskue det.

Jeg var i øvrigt ikke særligt vil med 'There will be blood'.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#5 Snaden 11 år siden

Film - som er jo kunst - handler vel i lige så høj grad, om hvilken følelse du får når du ser den. Alt behøver ikke altid give 100% mening for at rører noget dybt i dig.

Det skal så lige siges, at jeg hverken har fået set filmen eller læst anmeldelsen, men ville bare lige kommentere dit indlæg.
Gravatar

#6 filmkorn.dk 11 år siden

Jeg synes jo fx at 2001 er et ubetinget mesterværk, der selv om jeg ikke forstår handlingen 100% er en film der sidder i mig lang tid efter jeg har set den. Den maner til diskussion og undren på en fed måde.

Sådan havde jeg det fx ikke med 'There will be blood', så derfor er jeg lidt skeptisk, når anmelderne kaster stjerner i grams til 'The Master', som er lavet af samme mand. Er det fordi Paul thomas Anderson er deres yndling, som får mere snor end andre instruktører der laver svært gennemskuelige film, eller er hans måde at lave film på simpelthen så unik, at folk der ikke har læst film på universitetet (mig) har svært ved at fatte, hvad anmelderne ser i dem?

I øvrigt en rigtig god anmeldelse Benway. Jeg fik et fint indtryk af, hvad jeg kan forvente af filmen.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#7 Ispep 11 år siden

#5

HELT enig.

Super anmelsels Søren.
Gravatar

#8 doom WAD 11 år siden

Altså jeg synes denne Paul Anderson er en større mester:

http://www.imdb.com/name/nm0027271/
Gravatar

#9 Ispep 11 år siden

tournesoller (6) skrev:
eller er hans måde at lave film på simpelthen så unik


Der har du svaret tror jeg. Men hvis du ikke værdsætter TWBB, så vil du formentlig heller ikke synes om The Master. Formoder jeg. Jeg er selv vild med alle mandens film, og jeg tror heller ikke det er en overdrivelse hvis jeg siger, at manden nok hører blandt de bedste i Hollywood pt.

Hans film er dog mere til de snævre fans.
Gravatar

#10 bjarke 11 år siden

Så absolut en fremragende og fascinerende film. Og ja, Philip Seymour Hoffman og Joaquin Phoenix er begge medrivende i filmen. Heldigvis ser det ikke ud til, at man skal vente lige så lang tid på den næste film af PTA. Men ind til da, så se denne – og se den så igen :)

Angående L. Ron Hubbard og starten på Scientology, så diskuterer PTA det en smule i dette interview og siger bl.a., at filmen er løst inspireret af Hubbard og Scientology – starter ved 2:45: http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=50133006n

tournesoller (4) skrev:
Det er mig en gåde, at en film som flere anmeldere giver udtryk for er svær at forstå alligevel får topkarakter. Er vi ude i anmelderhysteri, hvor en film automatisk får højere karakterer desto mere uforståelig den er, eller er vi ude i et 2001-agtigt mesterværk, der giver stof til eftertanke og indbyder til talrige diskussioner på trods af at store dele af historien ikke umiddelbart giver mening? Jeg kan ikke rigtigt gennemskue det.


Jeg vil da klart sige, at det er en film, der mener giver stof til eftertanke, end at den er uforståelig - for det er den ikke. Men tvetydig, drilsk og udfordrende - ja, bestemt :)
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk

Skriv ny kommentar: