At historien udspiller sig i 1971 er måske filmens største clou. Har man sagt 1970’erne, har man også sagt brune nuancer, uklædeligt kluns og teknologi på det analoge plan. Det er bare mere skræmmende, når lp’en kører i hak, end når iPod’en giver én æbleskærm. Det analoge har en indbygget stoflighed og er i sin natur langsom. Det tager tid, når Harrisvillehuset skal rigges til med lys- og lydsensorer, spejlreflekskameraer med snoretræk og små klokker på dørene. Wan tager sig den tid, og det er efterhånden lidt af en sjældenhed i en moderne gyserfilm. Der lettes også behørigt på hatten til de filmiske forbilleder med et par vaskeægte 70’er-zooms, der rammer både stemning og periode formidabelt. Ligesom The Zombies 1968-hit, “Time of the Season”. Et smågenialt sangvalg.

“Nattens dæmoner” lever på stemning, effektive gys af den gamle skole og velspillende skuespillere over hele linjen. Bedst er Lily Taylor og Vera Farmiga, hvis karakterer der absolut også er mest kød på. Alene Farmigas garderobe, der inkluderer både babyblå kalvekrøs og ankellange uldnederdele, er grund nok til at indløse billet. Bevares, det er ikke den dybe tallerken, Wan opfinder hen mod filmens slutning, hvor handlingen skal bindes sirligt sammen. Effektjageri med letkøbte bøh-øjeblikke trækker også en my ned i det samlede regnestykke. Det laver dog på ingen måde om på, at filmen er en veltunet kærlighedserklæring til fordums tiders foruroligende gys.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 wiseguy 10 år siden

Forventninger er noget farligt noget. Jeg glæder mig så meget til denne film, at jeg næsten kun ka' blive skuffet! 87%/85% på Rottentomatoes det er for en gang skyld enighed mellem anmelderne og publikum.
Det er tid til et at de sjældne biografbesøg.
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#2 bjarke 10 år siden

Jeg er helt på linje på Jannie - og er oven i købet en tand mere begejstret, når det kommer til stjerner. Men ja, et virkelig godt og isnende gys, der ganske vist låner med arme og ben, men fornemt balancerer det rene gys med et nærværende drama. Og netop det, at Wan tager sig god tid til at rulle sit mareridt ud, gør kun oplevelsen det mere trykkende. Jeg giver 5 ud af 6 stjerner. Ja, den skal du se.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#3 Ispep 10 år siden

Uh, glæder mig til en forhåbentlig ordentlig gyser. Der er jo langt mellem snapsene i den genre.
Gravatar

#4 misuma 10 år siden

Af en eller anden grund, så bryder jeg mig ikke om den danske titel, det føles lidt B-filmsagtigt. Jeg glæder mig dog til at se filmen.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#5 wimmie 10 år siden

Tror også det endelig er på tide at se en gyser i biografen...det er længe siden ;)

Desværre er det bare svært at trække nogen med...kyllinger! :/
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#6 Giraffen 10 år siden

Hvordan er den på søvnløse nætter skalaen?
Gravatar

#7 whysoserious 10 år siden

Ååååha..

Jeg er sådan en type der bare SKAL se de vildeste gyserfilm, men når den er slut så fortryder jeg big time og lover mig selv at jeg aldrig sætter én på igen. Paranormal filmene krøb helt ind under huden på mig, og sådanne film rører ikke min kæreste en meter! Hun falder i søvn med det samme mens jeg ligger det halve af natten med konstant gåsehud og øjne så store som tekopper..

Men alligevel kribler det i hele kroppen om tanken hvad jeg nu kan udsætte mit skrøbelige sind for!
Gravatar

#8 Weird_J 10 år siden

whysoserious (7) skrev:
Ååååha..

Jeg er sådan en type der bare SKAL se de vildeste gyserfilm, men når den er slut så fortryder jeg big time og lover mig selv at jeg aldrig sætter én på igen. Paranormal filmene krøb helt ind under huden på mig, og sådanne film rører ikke min kæreste en meter! Hun falder i søvn med det samme mens jeg ligger det halve af natten med konstant gåsehud og øjne så store som tekopper..

Men alligevel kribler det i hele kroppen om tanken hvad jeg nu kan udsætte mit skrøbelige sind for!


Det kender jeg godt!!! :-D
Gravatar

#9 Thomsen 10 år siden

Skal se den på tirsdag med min horror-buddy. Jeg glæder mig helt vildt (og overvejer at slæbe en pude med ind til at gemme mig bag).
"Don't step on it - it might be Lon Chaney!"
Gravatar

#10 Sweetiebellefan 10 år siden

Et af årets bedste film.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.

Skriv ny kommentar: