Der er nok nervepirrende spænding i “Operation Argo” til at tvinge seeren helt ud til kanten af sædet, men til sidst går spændingen fløjten takket være den ekstreme og lettere frastødende nationalisme, der gennemsyrer filmen. Amerikanerne er rendyrket gode, hæderlige og retfærdige helte. Iranerne er onde, brutale og sadistiske slyngler. Denne anmelder er bestemt ikke tilhænger af destruktiv fanatisme, men det er på den anden side heller ikke ligefrem en fornøjelse at se, hvordan USA her bliver fremhævet som en ufejlbarlig helgen, der endda var storsindet nok til at give al æren til Canada.

Når slutscenen foregår i en baghave med det amerikanske flag svævende i vinden, er det svært ikke at sidde tilbage med himmelvendte øje. Og som om, det ikke var nok, serveres vi til slut også for en højtravende voiceover af den daværende præsident Carter, der nærmest klinger som en parodi på sig selv. Og dette er rigtig, rigtig ærgerligt, for “Operation Argo” kunne have været en eminent spændingsfilm – den bliver bare mudret til i alt for meget patriotisk nonsens.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 MMB 11 år siden

Nå, for søren... Det er ellers en af de helt store Oscar-favoritter, vi har her, og det er også en must-see for mig. :)

Der skal dog mere end denne anmeldelse til at skræmme mig væk fra en af årets bedst anmeldte film. :) Berlingske og Politiken er også begge på 5 stjerner.
Gravatar

#2 Ericmase 11 år siden

Foeller (1) skrev:
Berlingske og Politiken er også begge på 5 stjerner.


Og det samme gør jeg.
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#3 Hr. Nielsen 11 år siden

Så længe man kun finder The Town middelmådig (jeg gav den 8/10) og endnu mener at denne film, tildelt 3 stjerner, er bedre, så ser jeg ingen grund til at jeg ikke skulle kunne falde for Argo.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#4 BN 11 år siden

Hvis - og jeg siger HVIS - filmens patriotiske tilsnit i bund og grund kun udmønter sig i, at amerikanerne er "the good guys", at filmen ikke behandler ALLE problematikker fra USA/Iran-krisen (en film er lissom nødt til at have et fokus!) og at der hænger et flag i en baghave sidst i filmen, så er det godt nok det tyndeste af det tynde grundlag for en kritik af filmen, kun overgået af det himmelråbende, firkantede sludder om at 'Saving Private Ryan' og 'The Patriot' skulle indeholde "kvalmende patriotisme".

Jeg er principielt modstander af patriotisme, og hvis en film har for meget af det, er jeg den der er stået af.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 bjarke 11 år siden

- Selvom jeg heller ikke er helt oppe at ringe som flere anmeldere, er jeg mere positiv stemt end Nadia. Men ja, den er bestemt noget politisk unuanceret. Nu synes filmens ærinde for mig at se dog også mere det at ville fortælle den utrolige historie mere som en spændingsfilm end et politisk og historisk tungtvejende drama. I could be wrong.

- Sjovt nok, så synes jeg at spændingen i filmens finale virker noget forceret - men ja, så absolut effektivt iscenesat. Well, 'The Town' var nu heller ikke middelmådig i min bog. Og så bliver jeg altså også lige nødt til at fremhæve John Goodman og Alan Arkin. De er rent guld i veloplagt hopla som henholdsvis special effects-mand og garvet filmproducer. Skønt...!

- BTW, så spiller Affleck vel en evakueringsekspert, ellers ved jeg ikke lige hvad en "eksfiltreringsekspert" er - og så hedder han ikke Anthony, men Tony Mendez :)
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#6 filmkorn.dk 11 år siden

"Kvalmende patriotisk" er lige stærkt nok. Kan godt følge argumenterne noget af vejen, men synes filmen fungerer skide godt som rendyrket thriller.

Selv lander jeg på 4 stjerner.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#7 Wookien 11 år siden

Skulle måske nævne at grunden til at de giver æren til Canadierne i slutningen, var fordi at det var Canadierne der gjorde det meste. Noget filmen glemmer at fortælle.
Gravatar

#8 wimmie 11 år siden

bjarke (5) skrev:


- BTW, så spiller Affleck vel en evakueringsekspert, ellers ved jeg ikke lige hvad en "eksfiltreringsekspert" er - og så hedder han ikke Anthony, men Tony Mendez :)


Er Tony ikke bare en forkortelse af Anthony?
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#9 bjarke 11 år siden

wimmie (8) skrev:
bjarke (5) skrev:


- BTW, så spiller Affleck vel en evakueringsekspert, ellers ved jeg ikke lige hvad en "eksfiltreringsekspert" er - og så hedder han ikke Anthony, men Tony Mendez :)


Er Tony ikke bare en forkortelse af Anthony?


- Han kaldes så vidt jeg husker ikke andet end Tony i filmen - og hvis det er en forkortelse, må det være af Antonio :) http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Mendez
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#10 steadi07 11 år siden

Den her anmeldelse er den eneste, som jeg endnu har læst, der kalder filmen kvalmende patriotisk.. Så jeg vælger at satse på, at filmen er værd at se alligevel.

Oh, hvem forsøger jeg at narre? Lige siden "Gone, Baby, Gone" har jeg set frem til den næste Ben Affleck film!

Skriv ny kommentar: