Bag al den korrekte ukorrekthed og den filmreferentielle tyngde mangler “Smukke mennesker” simpelthen noget hjerteblod og nødvendighed. Hvad skal vi med disse sølle eksistenser udover at grine af og græmmes ved dem? De smukke mennesker bliver ikke klogere, og det vi lærer er, at verden er kold og selvisk. Så giv mig hellere Kurt Ravn som den røde idealist fra “Matador”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 13 år siden

En hyggelig tur for mig selv i biffen på en fribillet i cafe biografen i Odense. Med de dertil hørende 40-50-årige kvinder, der godt lige kan snakke lidt...nuvel...

Smukke Mennesker er så absolut en hæderlig debut. Jeg tænkte på tre inspirationskilder, da jeg så den: Happiness af Todd Solondz - de bizarre og perverse seksuelle lyster, Simon Staho, fordi Mikkel Munch gerne udstiller sine personer, og Little Children. Sidstnævnte kan jeg nok ikke forklare så godt, men den handler også om seksualitet og er en flettefortælling. Men er alle de inspirationskilder så en dårlig ting? Absolut ikke, for filmen har helt klart sit eget særpræg. Den er ganske nådesløs, og det meste af tiden, og i starten tænker: det her kan kun blive noget af det bedste danske. Skuespillet er i top og manuskriptet har den rette mængde af tragiske hændelser, tåkrummende scener og god slutning. Men Mikkel Munch er en anelse for pæn og filmen er en anelse for kold. Den føles lige i overkanten for lang på trods af sine 1½ time. Men det er uden tvivl den mest interessante dansk film i et stykke tid.

7/10
Gravatar

#2 Nicki52 13 år siden

Synes filmen er flot og det er fedt at Mikkel Munch-Fals bruger alle de tabuer. Godt skuespil, godt manúskript. Det filmen mangler, er noget vi ikke forventer.
Vi forventede at Kurt Rave og Michelle Bjørn-Andersen er et ægtepar som udnytter folk, vi forventede også at Sebastian Jessen skulle give bartenderen et blow-job.
Den mangler et overraskelsesmoment.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: