Trods det kortvarige ægteskab med James Cameron har instruktør Kathryn Bigelow altid befundet sig i skyggen af gemalens meritter. Med “The Hurt Locker” er der kommet andre boller på suppen, og det blev fint illustreret ved den nylige Oscar-uddeling, hvor hun netop ryddede bulen for priser for næsen af eksmandens visuelt overlegne “Avatar”. “The Hurt Locker” er ikke noget unikt værk, men rummer stærke kvaliteter i dramaet, skuespillet og ikke mindst tematikken.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Wookien 13 år siden

Uenig. Hurt Locker er lige præcist et unikt værk. Hamrende intensts og veleksekveret. Har aldrig set noget lignende.
Gravatar

#2 filmz-jonasgr 13 år siden

Handlingen er banal og følger en bombedemonteringsenhed i det centrale Bagdad. Det daglige arbejde er muligvis ikke ophidsende, men ikke desto mindre hører det til blandt de farligste i verden.


Jeg synes da netop at filmen viser hvor intenst og ophidsende det er. Især for den ene hovedperson William James, som ikke kan få nok af det. Jeg synes heller ikke at en historie om bomberydere (som er et farligt, men ikke desto mindre vigtigt job) er banal. Tværtimod.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#3 elwood 13 år siden

Billede 1
Where is Jeff Bridges, when you need him, or that guy from Live Wire



Billede 2
Efter tragedien under sidste Fødselsdag, tager Bent ingen chancer når kagen skal skæres for

Billede 3
Kathryn Bigelow's Toyota


Billede 4
Sååå ehmm hvaaa hørt om den dersens Avadar?

Shhhh hun kan høre høre dig



Billede 5
Oh ohhh I gotta Sneeze...
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 filmz-Bruce 13 år siden

Jeg forstår så glimrende, hvis Hurt Lockers historie fremdrages som værende banal, men i betragtning af, hvad filmen vil fortælle og ikke mindst formår at fortælle, så består selve udbyttet i de tanker man (jeg) ender op med at gøre sig om krigs indhug i soldaternes følelsesliv, psyke og deraf ikke mindst den endegyldige fremmedgørelse overfor den vestlige civilisations værdigrundlag, familie og materielle goder, som til sidst ender med at være den ekstreme modsætning for vor protagonists ønskede funktion.

Læser man artikler omkring danske udsendte styrker i Afghanistan, så fremhæver soldaterne stolt, at de "gør en forskel". Dette element har de fleste nyere krigsfilm med fokus på Afghanistan/Irak konflikterne, så grumt negligeret at portrættere, men det klarer Bigelow med bravour i Hurt Locker, sat i relief af et fremragende billedsprog og stærke skuespilspræstationer og vigtigst af alt, uden at glorificere krigens væsen.

Det er forfriskende at være vidne til en Bush æra film, som ikke omhandler den evindelige politiske korrekte systemkritik, men alene betragter de menneskelige konsekvenser set gennem øjnene af konfliktens direkte kombattanter, som udfører deres hverv i et ekstremt psykisk krævende arbejdsmiljø.

Hurt Locker er så sandelig en af 2009's bedste film.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 JannikAnd 13 år siden

#4 - Helt enig! Stor oplevelse det var at se den hos dig. Yderst interessant film med en bemærkelsesværdig narrativ struktur.
Gravatar

#6 filmz-jonasgr 13 år siden

Jeg kunne også godt tænke mig, at vide hvor det systemkritiske element ligger i denne film. For mig at se kunne det ligeså godt have omhandlet krigen i Afghanistan. Den handler om det at være udsendt som soldat for sit land, hvor man er bundet til at udføre nogle opgaver. Disse opgaver udfører de på bedste vis. De er mere eller mindre ligeglade med hvorfor de er sendt afsted men udfører deres job med håbet om at komme hjem til deres familie og venner i god behold.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#7 Baby Strong 13 år siden

Er stort set enig med anmelder.
En af de ting den gør det så godt i, er tingenes udvikling og følelser, den formå at fortælle så godt. Dens realistiske og ikke overdrevne tilgang gør den mere intens.
Desværre dæmper nogle scener, for mit vedkommende, den ellers stabile spænding.
Gravatar

#8 Ehmsen 13 år siden

Yderst intens, spændende og seværdig film. Efter min mening en af de bedste film som kom i 2009.
Gravatar

#9 cyberzed 13 år siden

Hmm jeg må nok sige jeg synes ikke den var det helt store, der er alt for meget "gun-ho action" over stilen af hovedpersonen. Ja, den skildrer noget psyke men det er ikke i rette basis synes jeg ikke. Der er ikke et eneste mine/bombehold der ville omgås en person af sådan en karakter...han ville nærmere sidde på kontoret indtil han kunne komme i den næste flyver hjem til mil-psyk.
Toldberegneren: http://cyberzed.dk/told.html - I'm blogging this: http://cyberzed.dk/

Skriv ny kommentar: