Jason Reitman har med “Up in the Air” skabt en fin komedie med et bittersødt anstrøg. Budskabet er soleklart, og der bruges nogle lidt ærgerlige klicheer undervejs, men det er sammenlagt en ganske helstøbt film, som med al sandsynlighed vil optræde blandt de nominerede til årets Oscaruddeling. Den har nemlig mange af de kvaliteter, som plejer at tegne en rigtig Oscarfilm: humor, charme og et vigtigt og klart budskab.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Wookien 14 år siden

En af de bedste film jeg har set. 6/6 herfra! :)
Gravatar

#2 MMB 14 år siden

Kun 4 stjerner til en af de klare oscarfavoritter. Hmm, lyder ikke alt for godt.
Gravatar

#3 filmz-Bruce 14 år siden

Absolut den film i øjeblikket jeg ser mest frem til at se, af de store Oscar favoritter. Clooney ser ud til at være i stor form!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 Twister 14 år siden

Filmen er fremragende. God historie, godt skuespil (specielt af clooney), god cinematografi, fantastisk redigering, godt budskab.

Alt i alt: 5/6.

SE DEN!
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#5 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg ser absolut også meget frem til den. Jason Reitman har i mine øjne lavet to aldeles fremragende film i "Thank You For Smoking" og "Juno" og nu laver han en film sammen med George Clooney, mr. cool himself. Det virker i hvert fald som om de passer meget godt sammen i temperament ham og Jason Reitman, så jeg ser meget frem til den.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#6 Wookien 14 år siden

Synes det er Clooneys bedste rolle nogensinde. Den rolle han ligesom altid har skullet spille, hvis man kan sige det sådan :)
Fantastisk film!
Gravatar

#7 John McClane 14 år siden

Sikke en masse god respons. Kunne være man skulle få den set i weekenden!
Gravatar

#8 McPeter 14 år siden

Synes det var lidt mere en "chick-flick" end jeg havde regnet med. Clooney er i topform og synes også både Vera Farmiga (Alex) og Anna Kendrick (Natalie) er godt castet og leverer en god præstation.

Synes derimod ikke at filmens budskab er så soleklart som anmelderen mener.
Det er ikke sort og hvidt, men derimod meget gråt. Flere af karakterernes skæbne var ret uklar synes jeg, og det gør det lidt sværere at vurdere hvad deres handlinger har ledt hen til.

Men meget hyggelig film der bestemt havde sine lyspunkter.

4 / 6

Ps. Tror altså ikke det er "virkelige mennesker" der udtaler sig om at blive fyret - det er jo dem der er med tidligere i filmen og tydeligvis skuespillere.

Har tilføjet lidt yderligere spoiler kommentarer om hvad det er jeg synes der er uklart og tvetydigt:
Da verdens tilsynedalende mest ensomme mand endelig bliver overbevist om at familielivet slet ikke er så slemt og tager til Chicago for at opsøge Axel, åbner hun døren og afslører at hun selv har både mand og børn, men bare benytter sine rejser til at være dem utro - hvad er dog det for et ideal at have i en film der ellers tilsyneladende sætter familielivet i højsædet? Ved godt det ville have været lidt mere clichéfyldt at lade dem få hinanden, men synes stadig det var en mærkelig scene.

Og Natalies historie er at hun har fulgt den tilsyneladende drømmefyr til et sted hun ikke synes om og et job hun ikke synes om. Hun har prioriteret familielivet højest (samtidig med hun dog brænder helt afsindigt for sit job) og det giver hende nogle skrammer. I slutningen af filmen er hun endt med at være single og får sit drømmejob og vælger tilsyneladende netop den ensomme karierevej som resten af filmen ellers fraråder i forhold til Clooneys rolle.

Og Clooneys egen skæbne er at han ender der hvor han startede - ved ikke om det er en slags "det er for sent at ændre så sent i dit liv så se at komme igang" morale, men selvom han er blevet klogere på en lang række ting i løbet af filmen, så ændrer hans liv sig ikke betydeligt.

Nå, men det var bare lige nogle tanker jeg gjorde mig da jeg havde set den - kommentér endeligt. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#9 filmz-jonasgr 14 år siden

#8 Nu har jeg ikke set filmen, men Jason Reitman har jo tidligere udtalt at de hyrede "rigtige mennesker" som havde prøvet netop at blive fyret for at få et realistisk indblik i processen.

Men nu ved jeg som sagt ikke hvorledes disse scener passe ind i konteksten.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#10 McPeter 14 år siden

#9 - til research eller til at medvirke desideret i filmen?

Nå, synes ellers det virkede meget "scripted"...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/

Skriv ny kommentar: