Det herlige ved “Whiplash” er, at der ikke peges fingre af de to kæmpeegoer. Sådan er de bare. De gør det, der skal til. For selv om alle blev glade, når Etta Cameron igen-igen gav fem point til naboens Marie, der elskede at synge Leonard Cohens “Hallelujah” derhjemme på SingStar, så er det nu sjovere, når et rigtigt røvhul siger, hvad der er god musik, og hvad der er noget lort. “Whiplash” er god.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 gladiator 9 år siden

Fantastisk film! De sidste 20 minutter af filmen, er fuldstændig utrolige. Sad på kanten af sædet, og var i trance.
Og god anmeldelse....! :)
Gravatar

#2 Driver 9 år siden

Jeg ser frem til at se filmen, men når det er sagt, så virker Simmons karakter klichéfyldt og jeg køber generelt ikke præmissen om, at der skulle findes en så diktatorisk og manisk JAZZlærer.

Men ses, skal den da, selvom jeg allerede har taget de skeptiske briller godt og grundigt på allerede og næsten allerede har fået nok af lyden af jazztrommer efter at have set Birdman.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#3 dslacker 9 år siden

Som en anden ung dansk jazz-trommeslager sagde forleden i aftenshowet, så var han kommet til den opfattelse at Simmons karakter mere var en manifestation af elevens egne indre dæmoner og ambition. Som det er sagt andre steder så er filmen mere i familie med Black Swan, bare omplantet til jazz, end en decideret jazzfilm som Bird eller Round Midnight

(Og så ros til Morten's anmeldelse - Jeg hører normalt til dem der ikke er så glad for hans anmeldelser, men denne her er vel-formuleret/argumenteret og det lyder som om at Morten kunne relatere til filmen ;-) )
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#4 Elvira39 9 år siden

En film der godt måtte vinde Oscarprisen for bedste film, hvis altså ikke det lige var for Birdman. Boyhood som jeg måske tror vinder, var også ret suveræn, men ikke helt oppe på siden af disse to.
Gravatar

#5 duuk74 9 år siden

Fremragende film 9/10 herfra.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#6 80eren 9 år siden

Fuldstændig fremragende film!
Dramatisk, gribende og utroligt velspillet og velproduceret.
Jeg sad naglet til biografsædet mens tiden bare fløj afsted.
Nu er jeg selv trommeslager, så det gjorde naturligvis ikke filmen mindre interessant.

Den minder på mange måder om Black Swan, der også omhandlede et ungt menneske der blev presset til det yderste for at realisere sine drømme og sit potentiale.

Musiklæreren i filmen får lektor Blomme til at ligne en uskyldig søndagsskolelærer.
Jeg har sjældent set en person være så modbydelig mod andre.
Gravatar

#7 Mikkel Abel 9 år siden

Super anmeldelse, Morten. Er vild med hvordan du leger med tempoet.

Jeg lander på topkarakter. For søren hvor er det en fantastisk film og jeg tør kun drømme om, hvor Miles Teller kan ende henne.
I saved Latin. What did you ever do?

Skriv ny kommentar: