Af: Morten Vejlgaard Just | Udgivet: 2014-09-23

Det aldrende Hollywood-ikon med navnet Clint Eastwood stormer mod de 85 år med endnu en film til den imponerende liste. Gennembruddet som skuespiller kom i tv-serien “Rawhide” og siden som spaghetti-cowboy hos Sergio Leone i Dollars-trilogien. Siden hen blev Clinten ikonisk actionhelt som den selvtægtende strisser Dirty Harry. Men også som instruktør har han bedrevet store ting. Nu er han aktuel med musikfilmen “Jersey Boys”. Derfor kigger vi tilbage. Her får du et bud på de fem bedste instrueret af Eastwood.

5. “Million Dollar Baby

Den gav ham sin anden Oscar-gevinst som instruktør. Umiddelbart kan boksefilmen med en fremadstormende bokserinde i skikkelse af Hilary Swank ligne en klassisk sportsfilm med et upcoming talent, der bare lige skal trænes rigtigt for at få sit gennembrud. Men så sker et uheld, der afslører, at Eastwood i virkeligheden ville diskutere et så ømtåleligt emne som aktiv dødshjælp. Modigt.



4. “Pale Rider

Det er sådan her, de fleste kender ham. Clinten spiller selv hovedrollen som den moralske selvtægtscowboy Preacher. En helt klassiske western, hvor storkapitalen og fremskridtet er skurken, der forsøger at knægte en gruppe hårdtarbejdende minearbejdere. Kun én mand kan hjælpe dem – du kender eller kan gætte dig til resten. Men det er veludført håndværk.



3. “Gran Torino

For nærværende er det Clint Eastwoods sidste gode film, der også markerede enden på karrieren som skuespiller. Et smukt farvel, der øger kvaliteten igennem et rørende metalag, hvor Clint Eastwood gør op med sin egen fortid som fortaler for skyd-først-selvtægt. Den anden kind vendes til over for skurkene i den her humanistiske perle.



2. “De nådesløse

Den sidste gode western. En af genrens største lægger den selv i graven med den her nådesløst gode film, der effektivt punkterer westernmyten om den koldblodige cowboy-hævner. Clint Eastwood spiller selv den tidligere westernhævner, der nu dårligt kan ramme en stillestående dåse med sin seksløber. I det her stykke vildt Vesten er det grimt og besværligt at dræbe, men han gør det nødtvungent alligevel.



1. “Mystic River

Første sæson af “Forbrydelsen” kopierede store dele af plottet i den her mørke thriller, der drives frem af Sean Penn og Tim Robbins i karrierens bedste roller. Et mord er begået – måske gemmer svaret på gåden sig i en dyster fortid? Men det er langt fra svaret, der er det vigtigste, men derimod den krybende paranoia på rejsen frem mod det.


Gravatar

#1 Zt3pH 9 år siden

God liste, selvom jeg ikke er helt enig i rækkefølgen :)

Desuden synes jeg også det er en kæmpe fejl at Changeling ikke er på listen - men det er måske fordi han ikke selv spiller med? Men det gør han da heller ikke i Mystic River?

Forstår dog godt at Hereafter ikke er med. Ikke fordi den er voldsomt elendig, men fordi den slet ikke har samme klasse som de andre på listen
Gravatar

#2 Silver666 9 år siden

Clint Eastwood er min ynglings instruktør.
Min liste 5 ville havde været :-)
De Nådesløse
Million Dollar Baby
Gran Torino
Broerne I Madison County
Changeling
Gravatar

#3 dslacker 9 år siden

Jeg ville nok erstatte Pale Rider med The Outlaw Josey Wales.
Både Bird, Letters from Ivo Jima og The Changling er bedre end Million Dollar Baby.
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#4 FingerZ 9 år siden

Elsker "Mystic River" .. Er dog liiiige i overkanten at kalde det Tim Robbins bedste præstation .. Det er en fremragende præstation, men "Shawshank Redemption" tager nu kagen, hvis nogle spørger mig ... :)
Gravatar

#5 D. Doom 9 år siden

Hov hvor er Elitesoldaten? The Ayatollah of Rock n Rollah!

Og Dirty Harry vender tilbage og Firefox!

De gode 80'er flicks...

Skriv ny kommentar: