Af: Morten Vejlgaard Just | Udgivet: 2014-10-25

Langt over 3000 anmeldelser af biograffilm er det blevet til for Filmz igennem årene. Mange har skabt stor debat – anmelderen fatter alt eller intet. Men hvilke er egentlig de mest læste anmeldelser på Filmz? Det afslører vi nu. Her er de fem mest læste filmanmeldelser.

5. “Rejsen til Saturn

”Der har ligget en stor udfordring i at opdatere Claus Deleurans’ tegneserie til en animationsfilm anno 2008, men det er lykkedes fuldt ud. ‘Rejsen til Saturn’ er meget underholdende og langt bedre end ‘Terkel i knibe’. De samfundssatiriske referencer er fremragende, og den underholdende historie skaber en god ramme for de spøjse karakterer, der har en overraskende god stemmelægning.”



4. “Tropic Thunder

”Er pjattet, fjollet og generelt for meget… og det er helt på sin plads. Hvad, der kunne minde om en 107 minutter lang åbningssketch til et Oscar-show, står distancen. Makkerfænomenet Ben Stiller/Tom Cruise tager sig selv meget lidt højtideligt, og hvis publikum kan gøre dem kunsten efter, er der lagt op til en af de bedste spoof-komedier i nyere tid.”



3. “Noa

”Selv frasorteret de mest vanvittige lydighedsværdier som Noas ark her er bygget på, så er filmen vanvittigt klodset sat sammen. Med sine skrabede animationer og akavt indsatte idylliske dyr fra arkivet burde filmens tekniske stab ikke få plads på en fremtidig ark. Og lige meget hvor dumt det litterære forlæg er, så er (film)skaberen Aronofskys gudsjammerlige opgradering af Noa til en actionhelt i ‘Gladiator’-klassen selv ikke en fantasy-fortælling som Biblen værdig.”



2. “Black Swan

”Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at ‘The Social Network’ kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.”



1. “Avatar

”Er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for ‘Titanic’ erklærede han berømt, at han var ‘the king of the world’. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.”


Gravatar

#1 Kviesgaard 9 år siden

Troede Prometheus var at finde på den liste, med al den diskussion, som den film affødte.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#2 moulder666 9 år siden

Personligt havde jeg regnet med at se nogle af Transformers-filmene...Black Swan overrasker mig lidt til gengæld - jeg havde lidt en ide om, at den ikke var helt så mainstream!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#3 x-hund 9 år siden

Tænk at så mange gad læse anmeldelsen af Rejsen til Saturn... Min egen anmeldelse var mindre positiv... http://x-hund.dk/2008/10/anmeldelse-rejsen-til-sat...

Skriv ny kommentar: