Af: Andreas Ebbesen Jensen | Udgivet: 2014-09-27

Gammel cowboyhelt går dovent til musikken, Denzel Washington uddeler bankekød til slemme drenge, bedstemødre med slag i imponerer på volleybanen, fransk instruktør tager favntag med incest og selvtægt, og amerikansk teenagedrama drukner i drivende sentimentalitet. Filmz’ anmeldere har vurderet ugens premierefilm.


Det er umuligt ikke at vippe med foden undervejs i Clint Eastwoods ”Jersey Boys”. Hvilket desværre også er det bedste at sige om filmen, der udfylder musikbiografifilmens vaneskabelon åndsforladt dovent. Det mener Filmz’ anmelder Morten Vejlgaard Just

”You’re just too good to be true. Can’t take my eyes off you,” solohitsynger Frankie Valli på et tidspunkt. Som en Kim Larsen uden Gasolin. Men jeg er ikke enig med ham. ‘Jersey Boys’ er ikke for god til at være sand, og mine øjne fokuserede hurtigt på noget andet, imens jeg nynnede på en glad barbershopmelodi,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Jersey Boys”.


Denzel Washington ser rødt i selvtægtsdramaet ”The Equalizer”, og den aldrende filmstjerne er som sædvanlig god i rollen som tavs og intens hævner. Det mener Filmz’ anmelder Johnny Vinther Jensen, der var inde og se filmen.

”Selv om jeg elsker at se Dencel Washington i de mere dramatiske roller, så løser jeg gerne billet for at se ham som actionhelt, hvis kvalitetsniveauet er som i ‘The Equalizer’. Man kan kun håbe, at den ikke bliver gjort til en franchise, som kun bliver dårligere og dårligere for hver ny film (Host.. ‘Taken’ host…),” skriver han.

Læs anmeldelsen af “The Equalizer”.


Vi elsker at se de svage sejre over en overlegen, arrogant modstander – og hvilket sted er bedre til at udkæmpe denne kamp end på en sportsbane? I dokumentarfilmen ”Optimisterne” skal en flok bedstemødre dyste mod et jævnaldrende herrehold i volleyball. Og det er både medrivende og herligt uprætentiøst, mener Filmz’ anmelder Christian Jacobsen.

”Selv om der spilles en hel del volleyball i løbet af de 90 minutter er det tydeligt, at styrken ved ‘Optimisterne’ ligger i portrættet af disse overraskende stærke kvinder. For det kræver mere end bare muskler at sejre; det kræver stædigheden og viljen til at vinde – ikke kun i volleyball, men i livet,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Optimisterne”.


Den franske filmskaber Claire Denis har lavet film siden 1988 men hendes selvtægtsdrama ”Svinene” er den første til at modtage dansk biografdistribution. Og det er på tide, mener Filmz’ anmelder Jannie Dahl Astrup, der blev revet med af denne stemningsfylde thriller, der har mere til fælles med David Lynch end David Fincher.

”Der er lidt for meget ufærdigt puslespil over filmen til, at den ligefrem kan kaldes en vellykket krimi. Men Claire Denis skaber suggestive billeder og stemninger som få. Så “Svinene” bliver ved med af rode sin beskidte tryne rundt i baghovedets mudrede morads med sin særegne blanding af incestdrama, selvtægtsfortælling og sanselig erotik,” skriver hun.

Læs anmeldelsen af “Svinene”.


”If I Stay” er et klichéfyldt og oversentimentalt teenagedrama på emotionelt overdrive. Filmz’ anmelder Jannie Dahl Astrup både lo og græd undervejs, men det gør bestemt ikke “If I Stay” til nogen god film.

”Det er lang tid siden, at jeg har fnist så meget til et ungdomsdrama, som jeg gjorde til ‘If I Stay’. Altså, jeg kluklo ikke hånligt. Det var vist mere af ren og skær overbærenhed med den drivende og ret uudholdelige sentimentalitet, R.J. Cutlers filmatisering af Gayle Formans roman af samme navn fra 2009 flyder over med,” skriver hun.

Læs anmeldelsen af “Svinene”.

Skriv ny kommentar: