Af: Andreas Ebbesen Jensen | Udgivet: 2014-10-18

Drabelig dukke leverer forglemmelige chok, tyrkisk krimi kræver både indlevelse og koncentration, tysk krigsfilm med masser af snak og ingen eksplosioner samt en doc om grønlandske rockstars. Filmz’ anmeldere har vurderet ugens premierefilm.


Den uhyggelige dukke fra gyserhittet “Nattens dæmoner” genopstår i sin egen film. Men selvom det klamme stykke legetøj giver masser af kuldegysninger undervejs, så er det hele hurtigt glemt igen. Det mener Filmz’ anmelder Anders Brendstrup.

”Du skal nok hoppe i sædet. Du skal nok få nervøse trækninger ved øjenkrogen. Du skal nok tage dig til hovedet og tænke: ‘Lad nu være med at gå ned i kælderen!'” skriver Anders Brendstrup om “Annabelle”.

Læs anmeldelsen af “Annabelle”.


Få film ser godt ud sammenlignet med Volker Schlöndorffs “Bliktrommen”. Og her er hans seneste film “Diplomati” ingen undtagelse. En instruktør, som i den grad har et blik for det absurde og formår at lave utroligt intense og fortættede scener, burde have fået meget mere ud af den her, mener Filmz’ anmelder Johnny Vinther Jensen.

”Jeg ærgrede mig over, at man ikke bare gik linen ud og opgav den historiske realisme helt. Så spræng dog byen i luften! Det ville i det mindste have skabt lidt spænding,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Diplomati”.


“Once Upon a Time in Anatolia” lever efter devisen “don’t show it, don’t tell it”. Der sker ikke forbandet meget i denne tyrkiske thriller. Det er en stram historie med en løs fortælling. Et maraton uden den klassiske filmstrukturs høj- og lavpunkter, skriver Filmz’ anmelder Anders Brendstrup.

”Jeg fik jeg underholdningsabstinenser. Så meget som jeg over for mine venner nedrakker formularisk Transformers-action, sad jeg alligevel i salen og blev bevidst om adrenalindepoter, der blev brugt helt anderledes. Jeg søgte forløsning. Rusen. Jeg fik i flere henseender en kold tyrker,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Once Upon a Time in Anatolia”.


“Sume – Lyden af en revolution” er historien om et stykke glemt, grønlandsk historie. Det er fortællingen om et ungt politisk rockband, der satte ord på grønlændernes længsel efter frihed og medbestemmelse i 1970’erne, som ledte til indførelsen af Hjemmestyret i 1979. Filmz’ anmelder Christian Jacobsen har set den.

”Muligheden for at dykke ned i et stykke grønlandsk kulturhistorie med denne kærlige rockdokumentar, der er, og vil meget mere end, sex, drugs og rock ‘n’ roll,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Sume – Lyden af en revolution”.

Skriv ny kommentar: