Gravatar

#1 Highland Park 11 år siden

http://www.btlnews.com/awards/contender-portfolios/contender-director-of-photography-manuel-alberto-claro-melancholia/ skrev:
The film was shot in Cinemascope. “The wide-screen format helps make the film very cinematic,” observes Claro. “It’s easy to create very dynamic compositions, and it’s wonderful for scenes with a lot of actors and faces together because it diminishes the need for a lot of cross-cutting.”


I biografen blev "Melancholia" naturligvis vist i Cinemascope (billedformat 1:2,35).

Af bæverens omtale fremgår det, at billedformatet er bevaret på både Artificial Eye og Magnolia Home Entertainments bd-udgaver.

Nordisk Film, derimod, har udsendt filmen på både dvd & bd i billedformatet 1:1,85. De har endda været så flabede, at bruge billeder i originalformatet på bagsiden af coveret til begge udgaver:
bd
&
dvd

Artificial Eyes dvd-udgivelse er ligeledes i 1:1,85:
Bagside

Derimod er filmen præsenteret på dvd i det originale billedformat i Magnolia Home Entertainments Region 1-udgivelse og (tilsyneladende - mangler bekræftelse) Madman Entertainments Region 4.

Jeg tør ikke udtale mig med sikkerhed, før en reel sammenligning er foretaget, men med udgangspunkt i diverse stillbilleder fra filmen, tyder det på, at Nordisk Film har valgt at tilføje billedinformation i toppen og bunden af billedet, som for eksempel her:
1:2,35
&
1:1,85

Men der er også eksempler på, at de har fjernet billedinformation:
1:2,35
&
1:1,85

*Ironisk nok blev underafdelingen Nordisk Film ShortCuts faciliteter benyttet til postproduktionen på "Melancholia".

Hvorfor i alverden har Nordisk Film ikke udgivet "Melancholia" i 1:2,35? Hvad pokker er årsagen til ændringen? Og er den sket med de herrer Lars von Trier & Manuel Alberto Claros velsignelse?

Det er desværre ikke første gang, at Nordisk Film i forbindelse med en udgivelse har ændret på en films billedformat, og jeg frygter, at de udelukkende gør det for at tækkes folk, der hader, når der optræder sorte bjælker på deres 16:9-fjernsyn.

Jeg vil være dybt taknemmelig, hvis nogen kan kaste lys over sagen.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#2 Highland Park 11 år siden

*Bump*

Eller som det ofte hedder på Filmz:
Kan det virkelig passe, at ingen andre end mig går op i [resten kan varieres], hvorvidt en film af Lars von Trier udgives på bd & dvd med det originale billedformat intakt?

Oversat:
I er alle sammen ligeglade, og dermed er jeg den eneste vaskeægte filmelsker på Filmz! Woop woop!
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#3 The Insider 11 år siden

Suk, det var da godt nok trist, ja! Jeg har slet ikke fået åbnet plomberingen på min Blu-ray endnu, så jeg har ikke oplevet det, men det er da trist. Og ja, det er bestemt ikke første gang, Nordisk begår den brøler...
War. War never changes.
Gravatar

#4 Highland Park 11 år siden

#3: Ja, jeg forstår det simpelthen ikke... hvordan kan de slippe af sted med den slags upåtalt og ubemærket?

Jeg er ikke stødt på en eneste dvd- eller bd-anmeldelse, der påpeger ændringen.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#5 The Insider 11 år siden

Man fornemmer i det hele taget, at Nordisk har nedprioriteret deres dvd/BD-afdeling GEVALDIGT de sidste 3-4 år. Hvor de i gamle dage var lige så meget med på noderne som de andre selskaber, når det kom til at producere godt ekstramateriale og sikre, at udgivelserne indeholdt lige så meget som de udenlandske, så smækker de sjældent noget som helst ekstramateriale på deres skiver længere. Jeg tror også, det er et par år siden, jeg sidst stødte på en ny Nordisk-skive, hvor kapitelskiftene ikke bare kom konsekvent hvert 10. minut. Imponerende dovenskab.
War. War never changes.
Gravatar

#6 Lord Beef Jerky 11 år siden

Har du prøvet at smide dem en e-mail? De bør få at vide, at folk ikke er ligeglade, med det lort de laver.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#7 Highland Park 11 år siden

Ja, de skyder sig selv i foden, når de gør det mere attraktivt at købe en udenlandsk udgivelse til nogenlunde samme, hvis ikke ligefrem lavere, pris men af højere kvalitet.

#6: Ikke endnu men det kommer!
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#8 Lord Beef Jerky 11 år siden

Keep us updated! Er meget interesseret i, hvilken tam undskyldning de finder på.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#9 Highland Park 11 år siden

#8: Det lover jeg.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#10 The Insider 11 år siden

Jeg kan huske, at efter jeg havde anmeldt "Nordkraft" (og det var vist helt tilbage i 2005), gjorde jeg dem opmærksomme på to fejl: 1) På et tidspunkt var der en hvid overblænding, som fyldte hele billedrammen og overskred de bars, som 2.35:1-rammen ellers havde, 2) Andetsteds i filmen var der et hak på cirka 20-25 frames, hvor der pludseligt ikke var nogen lyd på alle lydspor (ikke nogen stilistisk beslutning). De skrev fluks tilbage til mig, at jeg havde ret i, at fejlene fandtes, og at de ville vende tilbage omkring, hvad deres skridt var. Needless to say, det gjorde de aldrig.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: