I bøgerne er han hvid. Men i filmen er det sorte Idris Elba, der spiller den ikoniske “The Dark Tower”-rolle som Roland The Gunslinger. Og det er helt uproblematisk, når der er tale om en opdigtet fortælling.

Se også: Idris Elba om hvid original-rolle i “The Dark Tower”: Farve betyder intet

Det mener filmens danske instruktør, Nikolaj Arcel, som nægter at lytte til det mindretal, der protesterer imod en sort Roland:

”90 procent af fans skriver, at han er fed som Roland. Så er der 10 procent, der skriver, at Roland ikke kan være sort. Men dem kan man jo ikke lytte til, meget af det er racisme,” siger Arcel til Filmz.

Instruktøren mener i det hele taget aldrig, at det kan være et problem at skifte hudfarve eller køn i rene fiktionsfilm:

”Jeg så ‘Fantastic Four’, jeg synes ikke, det var en særligt god film, men jeg var på intet tidspunkt irriteret over, at Johnny Storm var sort. Det var fedt. Problemet med ‘Ghostbusters’ var heller ikke, at de var piger.”

Er der så ingen grænser? Jo, for Arcel går grænsen ved historiske film. Danskerens næste film i Hollywood handler om den myrdede Bobby Kennedy, som man ikke bør skifte hverken hudfarve eller køn på:

”Du kan ikke lave en virkelig historie og caste en anden hudfarve eller et andet køn. Du kan ikke pludselig sige Bobbyline Kennedy. Der er grænsen.”

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (10)
Gravatar

#1 Mejse 6 år siden

er enig langt hen af vejen, vil dog sige at hudfarve betyder ret meget i et par af bøgerne, så lige i denne her situation er jeg uenig.....men da Odetta ikke er med og der næppe kommer flere er det jo ligemeget :P
Gravatar

#2 Justin 6 år siden

Hvorfor er det racisme ?

i Afdeling Q bøgerne står der af han er lille og tyk, men skuespilleren er høj og tynd

og klage over skuespilleren ikke ligner den der er omtalt i bøgerne er ikke racisme, det er bare et udtryk for af elendigt forarbejde fra producentens side
Gravatar

#3 Gasivodo 6 år siden

Ja jeg har i hvert fald fået voldsom dårlig samvittighed! Hvor vover jeg i disse tider, at se Roland som værende hvid da jeg læste bøgerne :-/
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#4 Justin 6 år siden

#3
DU burde skamme dig, og bøgerne burde omskrives, så han omtales som farve og kønsløs, han må ikke have hår, men må heller ikke være skallet, han må hverken være høj eller lav, og skal bruge begge hænder lige meget
Gravatar

#5 Mejse 6 år siden

#2 ret sikker på racisme delen kommer ind fordi det handler om hudfarve ikke højde :) men giver dig ret behøver ikke være racisme, men er det sikkert i nogen tilfælde
Gravatar

#6 BlackJesus 6 år siden

Han er ikke helt forkert på den når han snakker racisme, men henviser bare til det forkerte.

Jeg tænker nemlig på DR. Strange. Ser det som diskrimination at en hvid kvinde spiller en vigtig rolle istedet for en tibetansk mand. Der er stor chance for at det er et politisk valg, for at tilfredsstille kineserne.

Gravatar

#7 Mejse 6 år siden

#6 tja man kan vel sige at forskellen, er hvorfor person ser anderledes ud end i original matrialet....om det er en sort eller hvid eller kineser ændre vel ikke på racisme delen ? bare på hvem der er racistisk
Gravatar

#8 Kisbye 6 år siden

Jeg har læst de fleste af bøgerne, men kan ikke huske at have hæftet mig ved hudfarve. Er han beskrevet som hvid eller er det bare noget de fleste af os går ud fra?
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#9 Mejse 6 år siden

#8 han er ikke direkte beskrevet som hvid, men som blå øjede og så er det hele det med at Odetta (den sorte hvidpersonshadende racist) kalder ham og Eddy for crackers og andre hvid persons ting, så tror den er rimelig sikker :)
Gravatar

#10 Kisbye 6 år siden

#9 okay, der er måske noget om nu det siger det. Det er en del år siden jeg har læst de bøger :)
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)

Skriv ny kommentar: