Skal man kunne streame en film på Netflix samme dag, som den får biografpremiere? Ikke hvis det står til “Avatar”-instruktør James Cameron. Han frygter, at sådan en udgivelsesstrategi kan ødelægge biografoplevelsen på sigt.

Se også: Christopher Nolan om biograf-film: Netflix er tankeløse – Amazon er bedre

Det er britiske The Telegraph, der har talt med instruktøren. Og han lægger ikke fingre imellem, da avisen spørger til idéen om at udgive film samtidig i biograferne og på streamingtjenester:

”Jeg bryder mig ikke om det – jeg synes det er en dum idé. Biografoplevelsens værdi er noget, jeg håber aldrig vil forsvinde. Det tror jeg heller ikke, den gør, men folk skal ikke frarøves muligheden for at se en film på det store lærred,” lyder det fra instruktøren.

Cameron arbejder i øjeblikket på hele fire “Avatar”-sequels. “Avatar 2” får premiere december i 2020.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (71)
Gravatar

#1 Justin 6 år siden

"Han frygter, at sådan en udgivelsesstrategi kan ødelægge biografoplevelsen på sigt."

på sigt ?
fordi han også mener af hvis der var valgfrihed så ville størstedelen vælge af se filmen derhjemme, hvor filmen starter når man har tid til af se den, den stopper når man skal på WC, og der sidder ikke en ukendt idiot ved siden af som syntes af facebook er vigtigerer end filmen
Gravatar

#2 Geekalot 6 år siden

Hvad #1 skriver.
Plus prisen på alt hvad man køber i biografen....
Men ultimativ må det være op til hvert selskab at vælge hvad de vil, syntes bare os som kunder kunne få lov til selv at vælge hvad vi har lyst til, og ikke hvad vi presses til.
Gravatar

#3 Mejse 6 år siden

#1+2 der er masser af valg som kunde :) du kan vælge at vente til den udkommer til hjemmebiografen :) det du snakker om er at presse dem til noget du har lyst til....præcis det du ikke vil have de gør med dig
Gravatar

#4 Geekalot 6 år siden

#3 Nej, det er blot man har samme valg som biograferne giver, blot i stuen. Der stor forskel......
Gravatar

#5 Mejse 6 år siden

#4 men du har det valg....bare ikke når du vil have det :)

men kig på det engang....du vil presse dem til at give dig hvad du vil have....men du vil ikke presses til at gøre det de vil have.....hvor er den store forskel ?
Gravatar

#6 Geekalot 6 år siden

#5 Det svare til du må kun købe cykler ved en cykel handler, skal du købe den i Bilka, SKAL du vente 3 måneder.......
Tiderne er skiftet, de vil blot ikke indse det. Men det kommer de nu til, om de vil eller ej. Og nej det ikke mig der siger det, men retningen tingene er ved at tage.
Gravatar

#7 Mejse 6 år siden

#6 tja hvis bilka ikke havde rettighederne til den cykel du ville have, så er det præcis det som det betyder :)
æhh de har da indset det :) betyder da ikke de skal være glade for det :)
og jo det er også dig der siger det....ellers ville det jo ikke stå i en tekst du skrev og var enig i vel :)

altså gør mig som sådan ikke noget, det vil betyde ændringer på godt og ondt....hvad jeg syntes er trist er hvor stor "jeg vil have hvad jeg vil når jeg vil" mentaliteten er blevet....man skulle tro vi alle var 4 år :)

du har i alle dine år skulle vente de 3 måneder eller længere, pånær når du brugte mere alternative metoder....pludselig kan du bare slet ikke det mere (ikke du som i dig men som i alle) folk er bare for forkælet og for krævende og kræver og kræver og kræver men vil alligevel ikke give det som er nødvendigt for det
Gravatar

#8 Matjo7588 6 år siden

Jeg er faktisk enig..
Biograf er noget der skal forblive.
Det skal ændres så man kan få klippekort feks.
Og priser skal reguleres efter filmen.
Biografer der ikke servere cola men pepsi skal lukkes...

Men syntes det en ting man skal holde fast i den er der og der sådan en film bliver præsenteret til publikum..
Ligsom en fodboldspiller til et pressemøde whatever..

Dog syntes jeg måske at det skal gå noget hurtigere med at få det ud. ikke bare på dvd men til streaming.. altså før en film feks kommer på netflix tror jeg gennemsnits tiden er over et halvt år på dem der kommer ( dem de vælger at købe )
Dvd 3 måneder.
men jeg syntes vi skal snakke 14 dage eller lign.

Dog, syntes ikke biografen skal ligges for had. det en oplevelse. noget man tager ud og gør og får noget mad måske.. en date..
Ligesom tivoli eller museum eller hvad søren man kan lide..
Gravatar

#9 Mejse 6 år siden

#8 ganske enig :)
Gravatar

#10 Geekalot 6 år siden

#8 det jo som sådan heller ikke biograferne vi er "sure" på. Som sagt ikke deres skyld der er folk der forstyre i salen, eller at priserne er ved at være så høje som de er. Det blot ved dem der hele foregår. Så det lidt dem der står for skud. Ikke helt fair, men sådan det er.

Skriv ny kommentar: