De danske filminstruktører får ikke altid løn for deres arbejde. Sidste år lavede en fjerdedel af instruktørerne mere end 300 timers ulønnet arbejde. Nu kræver de flere penge.

Se også: Forskning: Dansk filmstøtte betaler sig

Det er foreningen af Danske Filminstruktører, der har bestilt en undersøgelse, som dokumenterer, at en stor andel af de danske instruktører arbejder ganske gratis:

”Mange af mine kolleger i branchen knokler i lange ulønnede perioder og samtidig tager bunker af bijobs for at få hverdagen til at hænge sammen økonomisk. Det er jo spild af talent, at vi ikke kan få betaling for vores arbejde,” siger formanden for Danske Filminstruktører, Christina Rosendahl.

Det ulønnede arbejde sker primært i den tidlige ideudviklingsfase med en ny film. Hvis det arbejde kan dokumenteres, kræver Danske Filminstruktører løn for arbejdet:

Vi arbejder for, at instruktørerne skal have løn for den dokumenterbare del af det arbejde, der er i den tidlige idefase,” siger Rosendahl til Filmz.

Hvor skal pengene så komme fra? Svaret er mere filmstøtte i forbindelse med de kommende forhandlinger om et nyt filmforlig:

”Vi ønsker, at Filminstituttet og tv-stationerne får midler til at investere højere summer i den tidlige dokumenterbare idefase.”

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (16)
Gravatar

#1 Tsunamijhoe 6 år siden

Nej,nej,nej. Kan man ikke lave penge på det man laver,må man finde noget andet at lave. Det kan edderhakme ikke være meningen at skatteydere skal betale for en forkælet flok spassere der ikke kan finde ud af at lave noget der kan kræves betaling for..

Danmark er et lille land,og dermed må i enten søge udenlandsk finansiering,eller blive bedre til at finde finansiering andre steder..

Hvordan tror i film som Fredag den 13 blev til i tidernes morgen? Metoden virker stadig,men man skal arbejde mere for det,eller bruge nogle af de nyeste teknologier som crowdfunding. Men,det er jo meget nemmere at sætte sig over i hjørnet og tude,og vente på støtten ruller ind.

Hold kæft hvor er jeg træt af den her overforkælede,inkompetente og ubetydelige "overklasse" af "kunstnere" der mener sig så vigtige, at de kan kræve andre folks penge for at kunne lave film ingen gider se..

Nej, det må stoppe nu,lad falde hvad ikke kan stå alene,længere er den ikke..

undskyld sprogbruget,men jeg bliver SÅ harm over den her forkælede kræve attitude
Gravatar

#2 Matjo7588 6 år siden

Ohh Gud.. Ikke mere stats støtte til endnu flere danske film.. der er en grund til at 90% af dem er så ringe det kriminelt nogen som helst har fået løn for at lave dem..

Fint uden løn.. dem som laver gode film tjener det de skal..
Dem som tager løn fra talenter og færre film men flere bedre film de burde få sig et nyt job any way.
Og når man ser på hvor mange danske film der bliver smidt ud og lige hen i skraldespanden som ikke engang vil kendes ved filmen..
Så det vidst fint..


Væk med licens og før det ind under skatten i et meget mindre beløb kun til nyheder og landsvigtige ting.. ikke alt det bæ..
Og stop med at giv penge til tåber som giver os film vi aldrig vil høre om også kalder os dumme når vi ikke vil se dem.
Det på tide de tosser kommer ud i den virkelige verden og faktisk finder ud af det hele ikke drejer sig om dem og hvis de vil noget må de udføre et arbejde nogen vil betale for.
Gravatar

#3 kblood 6 år siden

Det lyder godt nok lamt. Altså hvis jeg udvikler et nyt computerspil, hvor er min støtte så, før jeg nogensinde er begyndt at sælge et computerspil?

Nej vel? Hvis de ikke kan søge/få legater så burde de ikke tigge skattepenge. Der går vidst allerede for mange penge til filmstøtte.
Gravatar

#4 Mejse 6 år siden

#3 er der egentlig nogen form for statsstøtte til computerspil, eller er det ikke på samme "kunstneriske" niveau ?
Gravatar

#5 Geekalot 6 år siden

#1 helt enig :)
Gravatar

#6 nwinther 6 år siden

Enig. Hvor mange instruktører er der "plads" til i et lille sprogområde som Danmark?
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#7 kblood 6 år siden

#4 Der ser ud til at der er lavet nogen tiltag som skulle gøre det en mulighed faktisk og som spiludvikler synes jeg det er en interessant idé, men må nu stadig sige at det da også kun er fordi jeg er farvet på det område, for det giver egentlig ikke mening med statsstøtte til det.

Så skulle det være noget som måske prøvede at markedsføre Danmark og det burde være noget mere direkte end "jamen det blev lavet i Danmark".
Gravatar

#8 Mejse 6 år siden

#7 ja virker sært, men det er jo det samme med film, virker også sært de skal have statsstøtte, men altså sådan er det nok bare i Danmark, hvis man ikke kan klare sig selv må staten spæde lidt til :P
Gravatar

#9 kblood 6 år siden

#8 Jo, det giver også fint mening syntes jeg hvis det var privat. Jeg kan så godt se at det vel på et eller andet plan giver mening at sikre at der er danske kunstnere som laver dansk kultur. Så skal der bare være nogle klare grænser for det.
Gravatar

#10 Mejse 6 år siden

#8 helt enig men det er vel det generelle problem, med kunst nemlig at det kan være mere eller mindre alt.

Skriv ny kommentar: