Streaming-tjenesterne skal være med til at finansiere fremtidens danske film mod at få del i statens filmstøtte. Det mener Det Danske Filminstitut. Men det er en dårlig idé, mener Danske Biografer.

Se også: Biograf-ekspert: Premium VOD er ikke død

Det er hensigten med forslaget fra DFI at øge ligestillingen imellem biografer og streaming-tjenester som Netflix:

”Dansk film skal være mere til stede på de digitale platforme, end vi ser i dag,” siger Claus Ladegaard, administrerende direktør i Det Danske Filminstitut til DR.

Men det er ikke vejen at gå, mener formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen:

”Biograferne sørger for en stadig stigende indtægt til filmproducenterne, mens der ikke længere er indtægter fra salget af DVD og Blu-Ray, og de nye digitale tjenester er ude af stand til at kompensere for det. Og så omfavner man de medier, som i forvejen ikke giver en krone til dansk film på bekostning af biograferne.”

DFI mener dog, at biograferne klarer sig udmærket, selv om støtten bliver en smule omfordelt i favør af streaming-tjenesterne:

”Biograferne er meget velfungerende. Der bliver solgt flere billetter i biograferne end for 30 år siden, og de har en fin indtjening. Men det fysiske salg er forsvundet, og vi er ikke gode nok til at udnytte dansk films muligheder på de digitale platforme,” siger Claus Ladegaard.

Udspillet fra DFI varmer op til de kommende forhandlinger om et nyt filmforlig, der skal gælde fra 2019.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (12)
Gravatar

#1 nwinther 6 år siden

Øhh... Hvor mange amerikanske film, tror KP, der bliver vist på f.eks. Netflix?
Hvor mange danske?

Hvilken biograf i Sydvestdanmark spiller "Støv på Hjernen" i aften? Hvad med "Den eneste ene?"

Biograferne leverer et produkt på en ganske anderledes måde, end streamingtjenesterne. Hvis du af en eller anden grund, ikke fik set den seneste (danske?) film i biografen, så er du fuck'ed uden streamingtjenesterne. Og hvis du gerne vil se en lidt ældre film, ja så er du igen afhængig af streamingtjenesterne.

Hvis jeg skal lave en fly/bil-analogi (og det skal jeg), svarer Biograferne til en Airbus 777, og streaming-tjenesterne til en bil i din garage.

Den ene er mere glamourøs, men også langt dyrere, og flyer kun på nogle bestemte tidspunkter og til nogle bestemte steder, og egentlig ikke særlig praktisk, mens den anden er langsommere, men også billigere, langt mere fleksibel og klar når du vil have det.

Min pointe er, at Dansk film er andet end "seneste danske film". Og så er jeg godt klar over, at biograferne ikke kan leve af at vise 40 år gamle, halvdårlige lystspil, hver aften.

Endelig kunne det jo også være, at kvaliteterne ved streaming-formatet kunne give nyt blod til dansk film, frem for den ene idiotiske Regnar Grasten-produktion efter den anden, som er designet alene til at fylde biografsæderne med sukkerindklistrede småbørn, som (heldigvis, fristes man til at sige) har glemt filmen det øjeblik de forlader biografsalen, sammen med resten af Danmark, og filmen vises aldrig nogensinde igen.

Ja, det kunne faktisk ligne en tanke: At biograferne helst ser producenterne lave letforglemmelige folkekomedier som ikke nogensinde får et liv udenfor biografsalen.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#2 Snipp 6 år siden

#1 Ja priserne er også steget helt vildt. Vil blive glad for at vi fik mere streaming i Danmark. De danske biografer er jo bare bange for at mindre folk vil gå i biffen, men de folk der er glade for film, ved at film skal ses i biffen pga. lydkvaliteten og storskærm (en minibio der hjemme kan man også have, som giver en nogenlunde samme oplevelse). Biograferne må snart tænke i fremtiden.
I was once in a story... guess what, I was awesome!
Gravatar

#3 nwinther 6 år siden

@2
For mig at se, har spillefilmsmediet haft en identitetskrise, med fremkomsten af højkvalitets serier, med HBO som bannerfører, men med en lang række produktionsselskaber i felttoget.

Nok har biograferne (angiveligt) haft nogle fede år. Men mediet "spillefilm" er ikke kommet med noget nyt i mange år. 3D var en dyr fejltagelse og lige nu laver man hjulspin i 3'ere og 4'erer og genindspilninger af superheltefilm ohne ende.

Og ser man på Youtube-formatet, med relativt små produktioner, så tror jeg den del også truer rigtig meget. Ikke at der kommer en masse spillefilm på den platform, men at der er tilstrækkelig interessant indhold på platformen, til at folk vælger flere spillefilm fra.

At biograferne så er blevet (i min optik) alt for dyre, spiller muligvis også ind. Man skulle synes, at en mængde at de teknologiske landvindinger, ville have reduceret en mængde udgifter (distributionen er meget enkel. Der skal ikke lavet kilometervis af filmdubletter som skal monteres og fragtes fra Herodes til Pilatus og tilbage igen), der smelter ingen film som skal splices osv.
I stedet skal du smide en hundredelap for billetten, og skal du have en halv liter vand koster den nemt 25 kr. og en mellem pose M&M's koster 45. Og du skal da slet ikke komme i tanke om at købe en lille sodavand med tilhørende lille popcorn. Far mor og børn kommer ikke ud af biffen igen, uden at have brugt en lille tusse.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#4 Kim Pedersen 6 år siden

Så har Filmz lille journalistiske citattyv fra andre medier atter været på spil. Og atter en gang lykkes det Filmz at vildlede deres læsere med citathistorier som er taget ud af kontekst.

Hvor ville det dog være befriende Filmz begyndte at føre ordentlig journalistik og rent faktisk undersøgte deres citathistorier inden de bragte dem.

#1: Danske Biografer har ikke det mindste imod danske film på streamingtjenester. Faktisk har danske biografer slet ingen indflydelse på hvilke danske film streamingtjenesterne indkøber. Så hus forbi. Den må du tage op med streamingtjenesterne. Det er dog et faktum at streamingtjenesterne kun vil give peanuts for danske film. Måske derfor er der så få danske film på de abonnementsbaserede streamingtjenester.

#2: Danske film er afhængige af indtægter, ellers kan de ikke produceres. Streamingtjenesterne vil kun give peanuts for danske film. Derfor biografernes andel af filmproducenternes indtægter i stigning. Intet forhindrer streamingtjenesterne i at sikre sig rettighederne til f.eks. ”Klassefesten 4”, men det forudsætter selvfølgelig de er villige til at betale en pris der overgår de indtægterne filmproducenterne får fra biograferne.

#3: Du må følge meget dårligt med, 3D-filmene er i tilbagetog i biograferne og franchises og superheltefilm udgår kun en meget lille bitte del af biografernes store udbud af film udbud af film. Pt. andrager franchises og superheltefilm kun 6 film ud af de 30 mest sælgende. Den mest sælgende pt. er end ikke en superheltefilm eller en franchise. Udenlandske film har haft rekord i Danmark de sidste to år. Det er dansk film som ikke evner at tiltrække publikum.

Biografernes billetpriser er i forhold til lønningsniveauet nøjagtig de samme som de var i år 2000. Biograferne betaler en overvejende del af deres indtægter til filmenes producenter, som skal bruge disse indtægter til at betale de udgifter de har i forbindelse med produktion af film.

Jo, det er blevet billigere at producere film, men samtidig bliver disse landvindinger ædt op af publikums øgede forventninger til film. Derfor er amerikansk film i fremmarch i Danmark, på bekostning af danske film.
Gravatar

#5 Nagash 6 år siden

Og atter engang kommer Kim med sin belærende bedreviden og sætter hele internettet på plads.

Jeg er sikker på, at mange flere gas lytte til dig og at Filmz også gad at spørge dig om en kommentar, hvis du vidste hvordan man tiltalte andre mennesker, men gerne vil have i dialog.
Jeg udtaler mig med vilje ikke om, om du eller Filmz har ret i denne konkrete artikel, fordi det ved jeg ikke. Jeg ved derimod, at hvis du har ret og føler dig fejlciteret, så går du helt forkert til værks. Og så mister folk respekten for dig. Også selvom du skulle have ret.
Gravatar

#6 Kim Pedersen 6 år siden

Hvor mange linjer om året skrives der mon i Filmz, som ikke blot er citattyverier fra andre medier, dog manipuleret til at understøtte chefredaktørens temmelig alternative tankegang?

Det er en ulige kamp, at rette op på den redelighed. Men så vidt jeg forstår styrtbløder Filmz læsertal, så jeg trøster mig med at problemet over tid vil løse sig selv.

Indtil det sker, vil jeg tillade mig at påtale enhver fejl, dette filmmediernes svar på "Kig Ind" præsenterer. Jeg får travlt.
Gravatar

#7 Nagash 6 år siden

Nu forholder jeg mig ikke til, om Filmz stjæler eller fantasiciterer, det står for din regning med de beskyldninger. Men sæt det er rigtigt, er det så den rette opførsel at du giver igen med dårlig opførsel og arrogant og bedrevidende fremtoning?
Kim, du er en offentlig person i en ret så høj stilling. Du bør opføre dig som en sådan.
Gravatar

#8 Morten Vejlgaard Just 6 år siden

#7 Som altid overholdes god citatskik med direkte link til kilden. Du kan selv tjekke citaterne.
Gravatar

#9 Geekalot 6 år siden

Savner dengang han holdte sig væk fra siden af tbh.
Gravatar

#10 Kim Pedersen 6 år siden

#8: Som talt ud af munden på en ægte ”Kig Ind”-bladsmører, som tyvstjæler historier fra andre medier med arme og ben, og hele tiden med øje for at understøtte sin egen sære agenda. Helt forbigår Filmz hvorfor biograferne mener som de gør og ikke mindst hvorfor biograferne mener DFI’s tanker vil gå ud over forbrugerne.

Gad vide hvornår Filmz tør bringe historien om at tidlig udsendelse af film i hjemmet, også kaldet Premium VoD, endegyldigt er afgået ved døden, efter Filmz i månedsvis har givet deres brugere falsk og ubegrundet håb, gennem manipulerede nyhedshistorier?

https://www.wsj.com/articles/not-coming-sooner-to-...

Skriv ny kommentar: