Den kommende danske film “Kunsten at græde i kor” vandt i lørdags, 14. april, juryens pris på den Internationale Istanbul Filmfestival. Juryen er en international sammenslutning af filmkritikere fra Portugal, Polen, Tyrkiet, Tyskland og USA. “Kunsten at græde i kor” har med denne pris vundet i alt syv internationale priser.

Filmen handler om 11-årige Allans problemfyldte liv i 1970’ernes Sønderjylland. Allan må alene holde sammen på sin familie og sin depressive far, eftersom moren har givet op, søsteren er sygnet hen og storebroderen er flyttet til Sønderborg.

Allan føler, at alt afhænger af ham. Farens eneste opmuntring er, når han kan bruge sit sproglige talent til at holde begravelsestaler for de lokale troende. Der er bare ikke nok begravelser til at holde hans humør oppe, så Allan beslutter sig for at hjælpe lidt til.

På rollelisten kan man se Jesper Asholt, Jannik Lorenzen og Hanne Hedelund. Filmen er instrueret af debutanten Peter Schønau Fog. “Kunsten at græde i kor” får premiere 27. april.



Vis kommentarer (8)
Gravatar

#1 Lady Arwen 16 år siden

Skal ind og se den med min klasse når den får premiere har lige skrevet danskopgave om den, og i forbindelse med dette hørt et foredrag ved Erling Jepsen og historien er virkelig skræmmende specielt fordi ca. 70% af den er noget der er sket i hans barndom, håber filmen lever bare nogenlunde op til bogen...
Doctor Who <3
Gravatar

#2 thomasegebaek 16 år siden

Så trailere her den anden dag... kæft den film ser sort ud!
Gravatar

#3 filmz-Kragmose 16 år siden

Sort er ikke ordet :P
Og så har der bare at være undertekster på, jeg fatter ingenting af det de siger.
Gravatar

#4 kasper0204 16 år siden

Jeg har netop lige læst bogen. Bogen er hamrende god... Men når jeg så ser den trailer, hvor de snakker mere end jydsk, så mister jeg fuldstændig alle mine forventinger!

Jeg skal ind og se den med min skole... Men jeg tror jeg bliver slemt skuffet - "sproget" har allerede ødelagt en stor del!
Gravatar

#5 filmz-Julia82 16 år siden

# 4
Hov hov hvad er der nu i vejen med vores smukke sønderjydske dialekt ???

Vil gerne vide hvordan et autentisk sprog kan ødelægge filmen !
Gravatar

#6 tiny 16 år siden

Lol

Godt nok taler de sønderjysk, men slet slet ikke så slemt som det kunne være. Og bare rolig, filmen er tekstet. Jeg kan ikke anbefale filmen nok, hvilket mine posts fra i går bevidner (så den i søndags). I snyder jer for en af de bedste danske film i mange år, hvis I lader en lille ting som sproget holde jer tilbage!!!
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#7 x marks the spot 16 år siden

Jeg så denne film for snart et år siden til en testvisning. Mærkeligt at der skulle gå så længe til premieren, da den virkede temmelig færdig.
Nå, men som #6 siger, gå endelig ikke glip af denne store filmoplevelse!! De spiller alle rigtig godt (specielt far og søn) og der er masser af humor på trods af det tunge emne.
SE DEN!!!
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#8 tiny 16 år siden

# 7

Den skulle have haft premiere i november sidste år. Men den blev skubbet, da filmen kom med i Biografklub Danmarks program.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.

Skriv ny kommentar: