Directors Guild of America (DGA), der er filminstruktørernes faglige organisation, har fundet deres bud på 2009’s bedste instruktør.

De nominerede er:

Kathryn Bigelow – “The Hurt Locker
James Cameron – “Avatar
Lee Daniels – “Precious
Jason Reitman – “Up in the Air
Quentin Tarantino – “Inglourious Basterds

Samtidig modtager instruktøren Norman Jewison DGA’s Lifetime Achievement Award for hans mangeårige arbejde som instruktør. 83-årige Jewison, der har været Oscar-nomineret tre gange, har bl.a. stået bag film som “I nattens hede”, “Jesus Christ Superstar” og “The Hurricane”.

Prisen uddeles 30. januar på Hyatt Century Plaza Hotel i Los Angeles.

Se også: Screen Actors Guild Awards-nomineringerne 2010 offentliggjort.



Vis kommentarer (21)
Gravatar

#1 filmz-OutOfSight 14 år siden

James Cameron.. At være så ambitiøs skal belønnes.. Hvis folk brokker sig over hans enorme budgetter, har han forlængst bevist det ikke er det der er afgørende for om hans film er gode eller ej. Han er uden tvivl årets instruktør.. Anden pladsen er vel en smag's sag i forhold til.. I mine øjne er det Niel Blomkamp.. Hvad han gjorde med 30 mil. i District 9 var imponerende.. Hmm mit indlæg kom til at handle mere om penge end jeg egentligt bryder mig om.. Men sådan er det..
Gravatar

#2 Graversen 14 år siden

Hvis man ser bort fra historien, ja så er det vildt nyskabende den måde som James Cameron har kunne bruge motion caption til CGI på. Men jeg syntes nu stadig Tarantino fortjener denne pris for Basterds.
Who else's opinion would it be?
Gravatar

#3 Michael Andersen 14 år siden

#1
Hvad han gjorde med 30 mil. i District 9 var imponerende.


Du mener vist 150-160 millioner, eller har du bare glemt at tilføje $-tegnet til de 30 mil.? ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#4 filmz-Bruce 14 år siden

Absolut Cameron. Ingen tvivl i år!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 tiany 14 år siden

Her kommer min fuldstændige subjektive argumentation for hvem der skal vinde *host host*:
Kathryn Bigelow, fordi:
- Hun er en kvinde, der lavede en krigsfilm
- Fordi hun blev skilt fra James Cameron
- Fordi filmen er bedre end de andre
- Fordi den kun kostede $11 mio.
- Fordi jeg ikke synes James Cameron skal vinde fordi han laver flot teknik og Pocahontas in Space

;)
Valar morghulis
Gravatar

#6 MMB 14 år siden

Jeg forstår ikke, hvordan I kan være så sikre. I modsætning til jer, så tror jeg, at det bliver Jason Reitman eller Kathryn Bigelow, der vinder oscaren for bedste instruktør.

Det bliver desuden spændende at se, om Lone Scherfig bliver nomineret, for hun er bestemt en af kandidaterne.
Gravatar

#7 filmz-Bruce 14 år siden

#5 Modsat du, synes jeg at Camerons opdagelser og opfindelser står for et gennembrud af rang indenfor film og at dette har formentlig har ændret karakteren af instruktør rollen væsentligt, hvorfor jeg mener, at han er berettiget titlen. Modsat mig, så mener jeg også, at du har ret i din logik ... ihvertfald nogle af punkterne :)

Hurt Locker ER en formidabel film og bedre end Avatar, men ... jeg må stadig ty til, at Camerons instruktør arbejde i år, er revolutionerende og vil danne skole for mange andre i de kommende år.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 PredatorX 14 år siden

tiany (5) skrev:
Her kommer min fuldstændige subjektive argumentation for hvem der skal vinde *host host*:
Kathryn Bigelow, fordi:
- Hun er en kvinde, der lavede en krigsfilm
- Fordi hun blev skilt fra James Cameron
- Fordi filmen er bedre end de andre
- Fordi den kun kostede $11 mio.
- Fordi jeg ikke synes James Cameron skal vinde fordi han laver flot teknik og Pocahontas in Space

;)


Jeg synes absolut ingen af dine argumenter er grund til at vinde. En sjov ting er at hun ripper Cameron så sygt af i hendes måde at lave film på... Point Break f.eks, kunne ligeså godt have været lavet af Cameron. Når det så er sagt er Hurt Locker en afvigelse, og en rigtig fedt instrueret film, så hvis hun vandt ville det ikke være helt ufortjent.

Dog hælder jeg lidt mere til Cameron af de grunde Bruce også har remset op.

Up in the Air og Precious har jeg ikke set og kan derfor ikke udtale mig om dem, men Tarantino vinder forhåbenlig ingenting. Bastards er en ganske underholdende film, og jeg glæder mig til et gensyn, men jeg synes bestemt ikke det er hans bedste, og langt fra mest helstøbte film har har lavet...

Jeg håber iøvrigt ikke du mener den sidste sætning du skrev. Det ville ihvertfald være noget snæversynet?

Med Avatar har Cameron skabt en verden. En verden som er ligeså levende som Blade Runner og Lord of the Rings. Film af den kaliber bør altid belønnes.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#9 tiany 14 år siden

#8 Langt det meste af min post, var altså ironisk, hvilket smiley'en til sidst skulle indikere. Det eneste der egentlig er seriøst er at jeg synes Hurt Locker er en bedre film.

Jeg kan egentlig ikke se hvorfor jeg er snæversynet, jeg påpeger egentlig bare noget som en lang række anmeldelser af filmen også har, at historien er tynd og sort/hvid.
James Cameron fortjener at blive belønnet, for at skabe en verden der er så troværdig og flot, at folk vælger at overse at historien er en tynd kop kaffe og udnævne filmen til verdens bedste. Dermed ikke sagt at Avatar er en dårlig film, personligt finder jeg bare, at historien er en vigtig del af om en film er god.

Men når alt kommer til alt, handler det jo om hvad man ser instruktøren som.
Hvis det handler om som Bruce siger:
bruce (7) skrev:
Camerons opdagelser og opfindelser står for et gennembrud af rang indenfor film og at dette har formentlig har ændret karakteren af instruktør rollen væsentligt, hvorfor jeg mener, at han er berettiget titlen.


Så mener jeg skam også manden fortjener instruktørprisen.
Men spørgsmålet er om opfindelser indenfor det teknisk gør at manden er en dygtig instruktør.
Valar morghulis
Gravatar

#10 filmz-Bruce 14 år siden

#9 Du har absolut en god pointe. Jeg ville så absolut ønske, at han samtidig havde begået noget genialt omkring skuespil og plot, men sidste trediedels eksekvering er jo blot svulstigt pop, som ikke skiller sig meget fra en gang Emmerich farvelade, uagtet det faktisk også kan have sin charme :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: