Årets nomineringer til den 82. Oscar-uddeling er blevet offentliggjort, og blandt de 10 titler, der skal dyste om hovedprisen for bedste film, finder man bl.a. to science-fiction-film, “Avatar” og “District 9”, samt “An Education”, der er instrueret af danske Lone Scherfig.

“Avatar” løb med hele ni nomineringer – ikke mindst i de tekniske kategorier som bedste visuelle effekter og lydredigering, og Scherfigs “An Education” kan bryste sig af tre nomineringer – udover for bedste film fik den også nomineringer for bedste bedste kvindelige skuespiller (Carey Mulligan) og bedste tilpassede manuskript (Nick Hornby).

Set med danske øjne blev også Anders Østergaards “Burma VJ” nomineret i kategorien bedste dokumentarfilm, hvor den skal op imod bl.a. “The Cove”.

Samtidig er den danske “De nye lejere” nomineret for bedste kortfilm. Filmen har manuskript af Anders Thomas Jensen og er instrueret af Joachim Back.

Blandt de øvrige film, der er nomineret til bedste film, finder man “The Blind Side”, “The Hurt Locker”, “Inglourious Basterds”, “Precious”, “A Serious Man”, “Op” og “Up in the Air”.

Bedste instruktør: James Cameron (“Avatar”), Kathryn Bigalow (The Hurt Locker”), Quentin Tarantino (“Inglorious Basterds”), Lee Daniels (“Precious”), Jason Reitman (“Up in the Air”).

Bedste mandlige skuespiller: Jeff Bridges (“Crazy Heart”), George Clooney (“Up in the Air”), Colin Firth (“A Single Man”), Morgan Freeman (“Invictus”), Jeremy Renner (“The Hurt Locker”).

Bedste kvindelige skuespiller: Sandra Bullock (“The Blind Side”), Helen Mirren (“The Last Station”), Carey Mulligan (“An Education”), Gabourey Sidibe (“Precious”), Meryl Streep (“Julie & Julia”).

Alle nominerede kan ses hos Orscar.com.

Den røde løber rulles ud til det store Oscar-show 7. marts.



Vis kommentarer (133)
Gravatar

#1 KVASAR 14 år siden

9 Oscar nomineringer til "Avatar" ... ;D
AVATAR A James Cameron Film - Total $2.782.206.970 Worldwide
Gravatar

#2 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg synes så ikke at det er overraskende at District 9 bliver nomineret. Jeg synes det er lidt mere overraskende med "The Blind Side", men den har tjent meget, så derfor har man nok ikke helt kunne se bort fra den.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#3 Nicki52 14 år siden

KVASAR (1) skrev:
9 Oscar nomineringer til "Avatar" ... ;D

Det er ihvertfald ikke for original historie.

Men det er fedt at Hans Zimmer er nomineret, tror han vinder. Og håber det.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#4 filmkorn.dk 14 år siden

Inglourious Basterds! YES!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#5 MTK 14 år siden

Jeg har set dem alle på nær 'Precious', og jeg ville elske endelig at se Quentin vinde for bedste film, men det kommer nok ikke til at ske.

At 'The Blind Side' er nomineret er jeg fuldstændig uforstående overfor, den er godt nok amerikansk på alle de forkerte måder, og glemt så snart man slukker.
Gravatar

#6 filmkorn.dk 14 år siden

Wuhuu, 4 ud af 5 af mine favoritter fra 2009 er på listen:

www.navlefnuller.dk/2009/12/navlefnullers-favoritter-i-2009.html
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#7 Skeloboy 14 år siden

Avatar fortjener sine nomineringer, bare den ikke vinder bedste film...

Fedt med Burma VJ og tre nomineringer til An Education.

#2 - ved ikke helt hvad indtjening har med stemmer at gøre...men ellers er jeg enig i, at nomineringen er overraskende...District 9 er ikke så overraskende igen...

Ellers er det jo dem, man kan forvente, der blev nomineret.

Men spænding om kvindelig hovedrolle, bedste film(og dermed også lidt bedste instruktør), det er fedt nok.
Gravatar

#8 Skeloboy 14 år siden

#6 - hvor er Avadar henne?!?!?!...;)
Gravatar

#9 Frederik 14 år siden

Jeg håber D9 vinder best adapted, og IB vinder bedste film.

Hvis Avatar vinder noget der ikke er teknisk så er akademiet vanvittigt. Den film fortjener kun visuelt ros.


PS. Erstat Morgan Freeman med Sharlto Copley i bedste rolle.
Gravatar

#10 filmz-jonasgr 14 år siden

#7 The Blind Side har jo tjent rigtig meget og derved er den lidt svær at undgå. Det er ikke alene det der spiller ind, men det har stor betydning. Men igen kan det virke overraskende at Invictus med Clint Eastwood ikke er blevet nomineret.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: