Af: The Insider | Udgivet: 2012-04-24

CPH PIX anno 2012 er i fuld gang, og til og med den 29. april kan danske filmentusiaster nyde et væld af forskellige film i hovedstadens biografer. På www.cphpix.dk kan du se det fulde program, som også kan findes i papirform i de fleste biografer.

Filmz har hyret to yderst dedikerede PIX-fans, Thomas Borgstrup og Johnny Vinther Jensen, til at skrive om deres oplevelser under hele festivalen, hvor de tilsammen satser på at se godt 130 film alt i alt. Tjek vores Filmz TV-udsendelse fra marts, hvor d’herrer udtaler sig om årets program og deres forkærlighed for festivalen.


Rapport fra CPH PIX dag #13 – 23. april 2012


Johnny: Jeg vil starte med at gøre opmærksom på de ekstravisninger, der allerede er begyndt at komme. Bl.a. “Bullhead”, “The Sorcerer and the White Snake” og “Traberg” har fået ekstravisninger. Man kan få et overblik på festivalens hjemmeside under menupunktet program. Det kunne være, at der kunne klemmes et par ekstra film ind i jeres programmer. Selv kan jeg virkelig mærke trætheden begynde at melde sig. Det var rart at få sovet igennem efter weekendens meget stramme program, men det er svært at blive helt udhvilet, når man skal af sted igen næste dag. Ingen spændingshovedpine endnu (gudskelov!), men ryggen er begyndt at drille, og mine fødder gør ondt. Jeg har dog ingen intentioner om at give op! Filmz expects every man to do his duty.



- Kilimanjaros sne (Les neiges du Kilimandjaro), Frankrig

Johnny: Filmen åbner med en anspændt scene på det lokale værft. Der skal fyres 20 mænd, og man har besluttet at lade valget ske ved lodtrækning. Tillidsmanden Michel trækker uheldigvis sit eget navn op af kassen og må derfor gå tidligt på pension. Han og konen fejrer kort tid efter 30 års bryllupsdag, hvor de får en rejse til Afrika og en masse penge i gave. Uheldigvis bliver de overfaldet i deres hjem, før de kan nå at komme af sted, og billetterne og pengene bliver stjålet. Det viser sig, at en af tyvene er en ung mand, der også var blandt de fyrede på værftet. Det opdager Michel, da han genkender en tegneserie, som tyven stjal og gav til sine unge brødre, som han er ansvarlig for. Michel melder ham til politiet, men får hurtigt dårlig samvittighed.

Endelig fik jeg set en film, hvor børnene hverken bliver voldtaget, dræbt, slået eller forladt. Hvor er det dog forfriskende! Filmen er desværre lidt længe om at komme i gang og bruger uforholdsmæssigt lang tid på Michel og hans kones daglige liv. Efter anholdelsen kommer dramaet til gengæld ordentlig i gang, og her er tale om godt, gedigent fransk drama-håndværk. Interessante og helstøbte karakterer og et plot, der holder sig på den rigtige side af det sentimentale. Jean-Pierre Darroussin bærer meget af filmen på sine skuldre med sit melankolske udtryk og godmodige ansigt. Han spiller i øvrigt også politiinspektør i Aki Kaurismäkis “Le Havre”, som jeg stadig mangler at se. Filmen kunne godt have skåret noget af sin første halvdel væk, men da den endelig kommer op i gear, er man godt underholdt.

4/6

”Kilimanjaros sne” vises ikke igen under årets CPH PIX.



- Goodbye, First Love (Un amour de jeunesse), Frankrig

Johnny: Hvis man insisterer på at have en scene i sin film, hvor man gør nar ad de klassiske, franske konversationsdramaer, så er det en rigtig god idé at sikre sig, at man ikke selv har lavet én af slagsen.

Camille og Sullivan er unge og frygteligt forelskede. Det er Camille i hvert fald, og selv om Sullivan taler meget om sin kærlighed, får man indtryk af, at han ikke er helt lige så forelsket. Det viser sig da også, at han sammen med nogle venner har planlagt en 10 måneders rejse til Sydamerika. Camille er sønderknust, men han tager alligevel af sted. I starten går det godt, men der bliver længere og længere mellem brevene, der bliver koldere og koldere, og til sidst forsøger Camille selvmord. Nogle år senere er hun begyndt på arkitektstudiet, hvor hun møder den norske arkitekt Lorenz, som hun bliver kæreste med. Alt lover godt, og de flytter sammen, men så møder hun Sullivans mor i bussen og får at vide, at han er kommet tilbage. Hun kontakter ham, og de begynder en affære.

Der er nogle utroligt smukke billeder i denne film – lige af alt fra de bygninger, som Camille og Lorenz besøger, over de lækkert indrettede parisiske lejligheder, de bor i, til det landsted i Loire-dalen, som Camilles forældre ejer. Specielt scenerne på landet hviler utroligt godt i sig selv. Billedkompositionen og klipningen imponerer.

Uheldigvis er filmen alt, alt for lang. De stemningsopbyggende scener er smukke og velkonstruerede, men når man vælger at lave en film med et decideret plot, så må man også sørge for at holde et vist narrativt flow i sin film. Til tider er det, som om instruktøren helt fortaber sig i Camille og hendes sjælekvaler, og så bliver filmen ulideligt lang. Til filmens forsvar skal det siges, at jeg fra starten ikke brød mig om Camilles karakter. Hendes ekstremt romantiske og omklamrende forelskelse i Sullivan samt konstante passivt-aggresive klagen gjorde, at min sympati snarere endte hos Sullivan, selv om han mildt sagt opfører sig svinsk. Jeg håber, at den anden film af Mie Hansen-Løve, som jeg skal se på lørdag, er bedre.

3/6

”Goodbye, First Love” vises også den 26. april kl. 16.30 i Øst for Paradis og den 28. april kl. 21.30 i Gloria.



- Dark Horse, USA

Thomas: Todd Solondz havde sin storhedstid, dengang han brillerede med “Happiness” og “Welcome To The Dollhouse”. Og selvom jeg også er ret glad for både “Storytelling” og “Palindromes”, så er han aldrig kommet tilbage i samme gear, og med “Dark Horse” er han desværre nede i laveste gear, ja, nærmest i bakgear. Der er ikke meget tilbage af den kulsorte humor, som tidligere gjorde det til en sadistisk fryd at grine af (ja, ”af”, ikke ”med”) de sørgelige, traumatiserede og dybt utjekkede karakterer i hans film.

I stedet skal man som tilskuer til “Dark Horse” bruge tiden på at fundere over, hvor meget af filmen, der foregår inde i hovedet på hovedpersonen – eller andre personer. Det kunne der såmænd også være kommet en fin hjernevrider ud af, men fortællingen er mere usammenhængende, end den ovennævnte præmis kan retfærdiggøre, og man kommer slet ikke til at holde lige så meget af karaktererne, som man gjorde i de tidligere film – på trods af alle deres menneskelige brister. Jeg siger ikke, at Todd Solondz ikke gerne må udvide sit repertoire, men det bedste, jeg kan sige om denne film, er, at det vist kun kan gå fremad herfra.

2/6

”Dark Horse” vises også den 28. april kl. 21.30 i Grand Teatret.



- Sex and Zen: Extreme Ecstacy 3D (3D rou pu tuan zhi ji le bao jian), Hong Kong

Johnny: Jeg havde sådan set ikke de store forventninger til denne film. Jeg forventede mest af alt noget overdrevet underholdning. En fyrste i et middelalderligt Kina samler sjældne og smukke genstande sammen i sit fort/tårn. En af hans modstandere er den lærde Wei Yangsheng, der efter at være blevet gift med en kvinde, der var udset til hans ven, beslutter sig for at infiltrere fyrstens bolig. Her introduceres han for fyrstens harem og de mildt sagt ekstreme seksuelle aktiviteter, der finder sted dér. Det seksuelle forhold til hans hustru er mildt sagt utilfredsstillende, og han bliver besat af at lære alle hemmeligheder om sex. Det driver ham så langt som til at transplantere en hestepenis på hans krop. Fyrsten lægger i mellemtiden skumle planer mod ham.

Lad os bare få det på det rene: Der er meget sex i filmen. Utroligt meget. Og det meste af det er mildt sagt ikke pirrende. Sjældent har jeg set så (af mangel på et bedre ord) “mekaniske” sexscener. Det er kun få af disse sexscener, der er så overdrevne, at de bliver sjove. Resten er mest af alt bare pinlige.

Der, hvor filmen trods alt fungerer, er i dens slapstick. Scenen med den famøse transplantation er vidunderligt grotesk og en af de bedste i filmen. Der er en del andre gode scener, men uheldigvis er de omgivet af de lumre, men ret kedelige sexscener. Filmen er lavet i 3D, hvilket udnyttes uden store problemer, men jeg kan stadig ikke se teknikken som andet end en gimmick. Har du lyst til at se en sexkomedie, så prøv Woody Allens “Every Thing You Always Wanted to Know About Sex *But Were Afraid to Ask” eller “Secretary” med James Spader og Maggie Gyllenhaal. Undgå denne.

2/6

”Sex and Zen – Extreme Ecstasy 3D” vises ikke igen under årets CPH PIX.

Gravatar

#1 bjarke 11 år siden

Jeg vil lige sende en noget mere varm anbefaling afsted til Dark Horse - nej, det er ikke en ny Happiness - fred med det. Men Todd Solondz leverer bestemt et bizart, sødt og satirisk lille komediedrama. En smule ujævn, men jeg var absolut godt underholdt - bl.a. af Christopher Walken som ’deadpan’-far, en gammelkone-smækker Mary Joe samt en sød og mildt sagt depressiv Selma Blair.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#2 Outbound Sith 11 år siden

Fair nok, Bjarke. :)
Men
hvad fa'en skete der i de sidste kvarter af filmen
???
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#3 The Insider 11 år siden

Skal aftenens forrygende fodboldkamp ikke også have en hel sektion i næste dags artikel? ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#4 bjarke 11 år siden

Outbound Sith (2) skrev:
Fair nok, Bjarke. :)
Men
hvad fa'en skete der i de sidste kvarter af filmen
???

...han døde ;) Orker ikke lige at skrive mere her, haha - men vi kan jo tage den, hvis vi støder på hinanden en af de sidste par dage :)
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#5 paideia 11 år siden

The Insider (3) skrev:
Skal aftenens forrygende fodboldkamp ikke også have en hel sektion i næste dags artikel? ;-)


Nej.

:b
ODI PROFANVM VVLGVS ET ARCEO
Gravatar

#6 MichaelPanduro 11 år siden

Enig i Dark Horse, meget uenig i forhold til Sex And Zen. Udover at den var en halv times tid for lang, så syntes jeg at det var en forrygende film.

Hvad sker der i øvrigt for artiklens voldsomt kiksede overskrift? Er vi ikke snart nået over det punkt, hvor folk automatisk antager at alle asiatiske film er fra Japan?
Gravatar

#7 Fellaheen 11 år siden

Har I valgt at undgå "Tim And Eric: Billion Dollar Movie"?
Gravatar

#8 paideia 11 år siden

#7 Jeg har i hvert fald bevidst undgået den. Jeg syntes, den så aldeles forfærdelig ud. Det er virkelig ikke en film for mig..
ODI PROFANVM VVLGVS ET ARCEO
Gravatar

#9 Fellaheen 11 år siden

Den er altså ret sjov. Hvis man har set tv-serien vil man bestemt synes godt om absurditeterne og de upassende optrin:



Gravatar

#10 Outbound Sith 11 år siden

Jeg så fem minutter af TV-serien for lige at teste, om det var noget for mig.
Filmen kom ikke med i mit program...
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder

Skriv ny kommentar: