Spillefilmen, som vi alle gennem rigtig mange år har nydt på talrige medieplatforme, er i fare. Filmz har i en klumme – med overskriften “Filmz mener: Biografer og streaming er ikke hinandens modsætninger” – redegjort for sin mening.

Den overskift er brancheforeningen Danske Biografer for så vidt ikke uenig i, blot det kan ske i fredelig sameksistens, hvor de respektive mediers bidrag bliver anerkendt, så spillefilmsproduktion kan opretholdes. Biografer er filmindustriens største indtægtskilde, uden biografer ville spillefilmsproduktion slet ikke kunne lade sig gøre. Biografer og spillefilm er nemlig uløseligt forbundne.

Man skal være opmærksom på, at spillefilm er produceret for biografernes store lærred. Hvis en film er produceret for tv, er det ikke længere en spillefilm, men derimod en tv-film. Der er stor forskel på en spillefilm og en tv-film.

Spillefilm er nemlig noget helt specielt: Der bliver kælet for detaljer, dyrt avanceret udstyr bliver benyttet, og en optagelse bliver taget om og om, indtil instruktøren er tilfreds. Den slags luksus er der ikke råd til i en tv-film.

Det Danske Filminstitut og foreningen Danske Instruktører er pt. i gang med at lave et spin, som skal bane vejen for, at spillefilmene kan ses på dvd, Blu-ray og streaming samtidig med, at de går i biograferne. Og de vil have de danske politikere til at gennemtvinge deres plan.

Problemet er blot, at kommerciel biografdrift ikke kan lade sig gøre, hvis forbrugeren får valget mellem at se filmen hjemme i sofaen eller i biografen. Det viser alle undersøgelser. Og man kan jo også blot spørge sig selv, hvorfor biograferne ikke længere viser re-premierer. Re-premierer stod, indtil videoens fremkomst, for 30% af biografernes omsætning. Video dræbte re-premieren, ligesom vod og streaming har dræbt Blockbuster.

De nye digitale medier har bragt spillefilmsbranchens økonomi i frit fald. Tidligere kunne forbrugerne købe en dvd for 179,- kroner. Nu kan forbrugeren få adgang til tusindvis af film for kr. 79,- pr. måned.

Det siger sig selv, at denne prissætning ikke kan betale de hundedyre spillefilm – og det er den prissætning, filminstituttet og de danske filminstruktører nu vil omfavne og samtidig minimere filmbranchens største indkomstkilde: biograferne.

De økonomisk naive danske filminstruktører står da også i modsætning til deres amerikanske kolleger, hvor mange forlanger 4 måneders biografeksklusivitet i de kontrakter, de indgår.

Problemet er blot, at der i det miljø, Filminstituttet og filminstruktørerne arbejder på at skabe, slet ikke vil være økonomisk grobund for de hundedyre spillefilm. Det burde være ikke mindre end en katastrofe for spillefilmselskere, uanset på hvilken platform man foretrækker at se spillefilmene. At biograferne har de nye film for sig selv i 3-4 måneder, er en meget lille pris for at bevare spillefilmene.

Hvad mener du?

Synspunkterne i denne uges klumme er Danske Biografers – og altså ikke Filmz’ redaktionelle holdning.



Vis kommentarer (26)
Gravatar

#1 Quantom 10 år siden

Det hele handler jo om oplevelsen.

Kommer jeg i biocity, er der tit larm, irriterende 2g'er eller overgramsende kærestepar. Høj pris på billet, slik og sodavand gør det heller ikke sjovere.

Gør alle pladserne til VIP.
Gravatar

#2 Skeloboy 10 år siden

Først vil jeg lige sige: supergodt gået filmz! Klummer af eksterne skribenter om forskellige emner er et fedt træk :)

Jeg kan ikke udtale mig helt om denne problematik, for på Facebook har jeg venner fra Danske Filminstruktører og Danske Dramatikere, som slet ikke er enig med Danske Biografer. Og er slet ikke nok inde i emnet til at udtale mig.

Men jeg ved dog, at der er gang i et godt fjendskab, og det kan umuligt være godt for noget...
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#3 jesper p. 10 år siden

For min skyld må biograferne hjertens gerne have premiererne i 4 måneder, inden filmen får videopremiere. Det en skam med tendensen, at vi vil have alting, overalt og hvornår det skal være. Lad biograferne beholde deres film - der er så mange andre gode film, man kan se, mens man venter på dvd'en :)
http://sorensencinema.blogspot.com
Gravatar

#4 M.L.P.F. 2010 10 år siden

jesper p. (3) skrev:
For min skyld må biograferne hjertens gerne have premiererne i 4 måneder, inden filmen får videopremiere. Det en skam med tendensen, at vi vil have alting, overalt og hvornår det skal være. Lad biograferne beholde deres film - der er så mange andre gode film, man kan se, mens man venter på dvd'en :)
-1
H.I.F. Brian fra Family Guy..
Gravatar

#5 Laziter 10 år siden

Jamen hvis biograffen vil have mig som gæst, så må de starte med at forbyde slikposer og andet der kan larme.
Det er nøjagtigt det der holder mig væk derfra, jeg vil ikke betale for at høre skralden og raslen med slikposer. Ja kald mig sart, men hvis jeg skal betale 100+ kroner for en billet, så vil jeg sgu have noget for mine penge.
Ellers kan jeg fint vente på en bluray udgivelse og se filmene på mine præmisser.
I don't believe it! Two barrels, and he's going down again!
Gravatar

#6 loki 10 år siden

Jamen hvis biografen vil have mig som gæst, så må de starte med at forbyde folk der er alt for sarte omkring mine rosinboller og dejlige kakaomælk.
Det er nøjagtigt det der holder mig væk derfra, jeg vil ikke betale for at høre folks sukken og surmulen når jeg hygger mig til filmen. Ja kald mig sart, men hvis jeg skal betale 100+ kroner for en billet, så vil jeg sgu have noget for mine penge.
Ellers kan jeg fint vente på scene-release og se filmene på mine præmisser.
www.peakoil.dk
Gravatar

#7 Laziter 10 år siden

loki (6) skrev:
Jamen hvis biografen vil have mig som gæst, så må de starte med at forbyde folk der er alt for sarte omkring mine rosinboller og dejlige kakaomælk.
Det er nøjagtigt det der holder mig væk derfra, jeg vil ikke betale for at høre folks sukken og surmulen når jeg hygger mig til filmen. Ja kald mig sart, men hvis jeg skal betale 100+ kroner for en billet, så vil jeg sgu have noget for mine penge.
Ellers kan jeg fint vente på scene-release og se filmene på mine præmisser.


Smukt :P
I don't believe it! Two barrels, and he's going down again!
Gravatar

#8 Outbound Sith 10 år siden

Det er en kompliceret diskussion, som ikke bare er sort eller hvid. Kim P. har ret i nogle af sine argumenter, mens andre skyder ved siden af.

F.eks. kan jeg godt se fornuften i at holde en bio-eksklusivitet på 3-4 måneder, men det kræver så også, at filmen faktisk kan ses i biografen så længe. Og hvad med de film, der aldrig kommer i de danske biografer, selvom de burde være selvskrevne?

2013 har været rig på eksempler på film, der aldrig blev vist på det store lærred, alt imens vi blev spist af med lort i biografmørket. Fornærmelser som "Witch Hunters", "Drengerøve 2" og "Battle of the Year" blev projiceret op på diverse lærreder, alt imens der ikke blev plads til f.eks. "Stoker".

Den film havde både et stort navn (Nicole Kidman) og et hot, nyt navn (Mia Wasikowska) på rollelisten og en asiatisk publikumsfavorit (Chan-wook Park) bag kameraet. Alligevel blev vi efter fulde sale til PIX spist af med tre visninger i Cinemateket. Og de var næsten udsolgte. Og "The World's End" med og af det populære trekløver Pegg/Frost/Wright fik kun en symbolsk biografpremiere, hvor den i København kørte (så vidt jeg husker) fire dage i tre sale i København - hvoraf den ene var den mest lusede "sal" i Palads.

Når salene fyldes med film, der burde være "straight to video" og vice versa, så er der ikke meget at sige til, at biograferne lider. Der skal visionære distributører til; mennesker, som tør tage en chance på en smal film og takke nej til den nyeste bæ fra Adam Sandler.

Og så skal der gøres noget ved oplevelsen! Når jeg kan sidder derhjemme i ro og mag med et tilstrækkeligt AV-setup, hvorfor skulle jeg så betale penge for en tur i et colaklistret støj- og lysinferno af højlydte sidemænd (m/k), der lyser mig i hovedet med deres mobil eller er 30 sekunder om at finde det helt rigtige popcorn i bunden af bægeret? Hvi biograferne så gjorde en synlig indsats for at mindske disse gener ("sluk mobilen"-spots er rutinemæssigt blevet ignoreret siden den fra TDC med live-rollespillerne), så kunne jeg måske være positiv. Men ind imellem lader det lige frem til, at biograferne opfordrer til denne filmfjendtlige adfærd - enten med uddeling af gratis uddeling af snacks i knitrende emballage lige inden billettjek eller med det der mobilspil inden reklamerne.

Og PÅ TRODS af al denne brok går jeg alligevel i biografen mindst 30 gange om året! Så nej, der skal mere end lidt streaming til at true biograferne.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#9 skriver90 10 år siden

jesper p. (3) skrev:
For min skyld må biograferne hjertens gerne have premiererne i 4 måneder, inden filmen får videopremiere. Det en skam med tendensen, at vi vil have alting, overalt og hvornår det skal være. Lad biograferne beholde deres film - der er så mange andre gode film, man kan se, mens man venter på dvd'en :)


Det er så godt sagt.
Gravatar

#10 JesperW.Lindberg 10 år siden

Jeg bakker outbound-sith (#8) 100% op. En yderst velargumenterende kommentar.

Ang. Hr. Pedersens henvisning til streamingtjenesternes konkurrencedygtige priser, der truer indtægterne fra de fysisk tilgængelige salgsvarer, så er det da blot for filmtitlernes ejermænd, at opsige det samarbejde. Men der må jo være en økonomisk gevinst at hente for rettighedsindehaverne? Det er et spørgsmål.

Skriv ny kommentar: