Hollywood laver færre og færre komedier. Det viser en ny undersøgelse foretaget af firmaet Nomura Research. Nedgangen skyldes primært den voksende afhængighed af det internationale marked.

Se også: Kæmpe robotter og superhelte indtager Kina

70 % af alle Hollywoods indtægter kom sidste år fra udlandet, hvor især Kina er blevet en enorm vigtig spiller. Og det har fået store konsekvenser for komedien. For mens actionbraget ”Transformers: Age of Extinction” lige nu slår rekorder ved billetlugerne i Kina, kniber det med at hive folk ind og få et godt grin i biografen.

44 % af alle de amerikanske film, der bliver set i Kina er actionfilm, mens blot 10 % er komedier. I USA udgør komedierne godt en fjerdedel af alle indtægterne, mens actionfilm står for omkring 36 %.

Tager man et kig på udbuddet af sjove film i år hos de fire store filmselskaber i USA – Disney, 20th Century Fox, Warner Bros. og Paramount – tegner der sig et billede af en filmgenre i alvorlig krise. Disney udsender ingen komedier i 2014, og blot 8 % af de film Twentieth Century Fox distribuerer er komedier, hvilket er et fald på 36 % siden 2010. En fjerdedel af Warner Bros. premierefilm i 2014 er komedier, og for Paramounts vedkommende udgør andelen af komedier blot 17 %.

I Danmark er det nogenlunde det samme billede, der tegner sig. I 2013 blev ”Tømmermænd tur-retur” den mest populære amerikanske komedie med knap 150.000 solgte billetter, hvilket kun var nok til at gøre filmen til den 27. bedste sælgende film det år.

Til sammenligning var film som ”Iron Man 3″, ”Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”, “Frost” og ”The Hunger Games: Catching Fire” alle i Top 10 over de mest sete film herhjemme i 2013.

Hvad mener du? Er den amerikanske komedie ved at drage sit sidste suk, eller vender den stærkt tilbage i fremtiden?

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (31)
Gravatar

#1 the_paki_don 9 år siden

Tømmermænd Tur-Retur er måske unfair at trække ind i artiklen, da det jo vist skulle være en ret dårlig film. Så kan man vist ikke kun give genren skylden.

Men ja, humor og komik har jo typisk også rod i ens egen kultur og selvom amerikansk popkultur har et omfang, der rækker over hele verden, så kan action altså også bare forstås af alle.

At Transformers klarer sig så godt, er selvfølgelig en gåde, når det meste af disse films action er "ulæselig", men det har vel mere med legetøjets good will at gøre og at filmene er skabt med tanken om allerlaveste fællesnævner, som kan ramme over alt i verden end noget som helst andet.

Men lad os se, hvordan Dum & Dummere 2 klarer sig. Godt nok er det 20 år siden, at den første udkom, men den har jo et legendarisk ry og et publikum, der stadigvæk er interesseret i at se mere fra dem.

Jeg undrer mig over, om komedien "forlades" i USA som følge af f.eks. Netflix? Komedier er jo ikke nødvendigvis film, man SKAL opleve i en biograf, hvorimod en actionfilm med al dens bulder og brag er mere oplagt at bruge de ekstra penge på? Med mindre at man tæller oplevelsen af at grine sammen med et rigtigt stort publikum for samme oplevelse, som når robotter og dinoer banker hinanden i Surround Sound... :)
Gravatar

#2 Slettet Bruger [2849031216] 9 år siden

Jeg undrer mig også lidt over, at komedien skulle være på retur. Det er jo ikke en genre, hvor filmene typisk koster det samme som "Transformers" eller en hvilken som helst anden actionfilm. Når filmene ikke koster en fantasillion at lave, er der jo også mindre, man skal tjene ind efterfølgende og det burde da være en langt mere sikker satsning, end en over-the-top actionfilm.

Komedier som "The Big Lebowski", "Office Space", "Clerks", "The Heat", "Anchorman" osv. - den slags film kan ikke være superdyre at producere, selv hvis de bliver lavet af/med kendte komikere.
Gravatar

#3 moulder666 9 år siden

Jeg troede da, at Transformers VAR en komedie? Hvem husker da ikke hysterisk morsomme scener som:

Moderen der er skæv af hash.
De voldsomt morsomme tvillingerobotter.
Agenten bundet til en lygtepæl uden tøj.
Robottens kæmpeklokkeværk.

Åh, mine indvolde vrider sig i indestængte latterkramper bare ved tanken.
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#4 Hive 9 år siden

Jeg holder stadig meget af en god komedie, men det er bare ikke den slags film jeg tager i biografen for at se - jeg venter til de kommer på blu-ray/Netflix. I biografen foretrækker jeg typisk en film der virkeligt gør sig godt på det store lærred både visuelt og lydmæssigt, og det falder komedier sjældent under.
Gravatar

#5 Kviesgaard 9 år siden

#3

Jeg vil anbefale dig, at søge læge hurtigst muligt. Det lyder til, at være et temmelig grelt tilfælde, du har reddet dig der ;)
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#6 Riqon 9 år siden

Hvis jeg skal undvære en genre, så er komedien da ikke det værste at miste, men jeg tvivler nu kraftigt på, at komedien er helt på retur, bare fordi den ikke tjener nær så mange penge hjem i år. Desuden indeholder mange film jo komiske elementer, selv hvis de ikke typisk klassificeres som komedier.

Men da jeg stod i biografen (i Norge) i går og kiggede på programmet, så var der da flere komedier at spotte: 22 Jump Street kører for tiden. The Other Woman, er det ikke også en komedie? Og den der Seth Macfarlane-western. Jeg så store plakater for Sex Tape med Jason Siegel og Cameron Diaz. Er de ikke i gang med at lave en ny "Dum og Dummere", for resten? Er Apatow blevet arbejdsløs?

Jeg tror ikke, vi er helt sluppet af med komedien. Desuden har flere genrer det med at dø lidt ud for så at vende kraftigt tilbage igen. Eller der opstår nye genrer, som for eksempel superheltegenren, som ofte er en mix af action, komedie og drama.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#7 tricopulus 9 år siden

den bedste komedie er Liar, liar , med jim carrey :-)
Ad lucem – mod lyset
"TO BOLDLY GO WHERE NO MAN HAS GONE BEFORE..."
Gravatar

#8 T. Nielsen 9 år siden

Endelig!
Baby, it's cold outside
Gravatar

#9 X&O 9 år siden

Jeg så på et tidspunkt en video der forklarede hvordan komedier i dag primært bruger replikker til humor, i modsætning til handling (og skuespil), det synes jeg sgu' er meget rigtig rigtigt, og det forklarer i hvert fald hvorfor jeg er enig i, at komedier de seneste par år ikke har været noget at råbe hurra af.
Gravatar

#10 Riqon 9 år siden

X&O (9) skrev:
Jeg så på et tidspunkt en video der forklarede hvordan komedier i dag primært bruger replikker til humor, i modsætning til handling (og skuespil)


Hvilket jo næsten havde været ok, hvis det så faktisk blev morsomt. Mit problem er, at det synes jeg sjældent det bliver.
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: