Dommen var entydig: Ingen vil se den, når den er blevet vist som serie på tv først. Det er Cinemateket i København ligeglad med, så nu sætter de som eneste danske biograf filmudgaven af Ole Bornedals “1864” op i februar.

Se også: Ulrich Thomsen: Kritikken af “1864” er idiotisk

Den debatterede og næsten otte timer lange DR-serie er blevet klippet ned til en film på 125 minutter med titlen “1864 – Brødre i krig”. Den proces er der blevet brugt omkring 7,5 millioner kroner på, selv om ingen biografer indtil nu har ønsket at vise den.

Formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen, forklarede i december, hvorfor ingen biografer ønskede at vise den:

”Vi ved, at tv-serier ikke kan omdannes til biografilm, for det vil folk ikke se. Derimod kan det glimrende gå den anden vej, hvor film laves om til TV-serier. Jeg advarede i 2013 om, at DR burde begynde med at lave en film og derefter lave den om til en tv-serie. Men DR ville ikke lytte,” udtalte Pedersen til Berlingske.

Det Danske Filminstitut og andre branchefolk deler Danske Biografers vurdering af rækkefølgen i distribueringen af serie og film, men det lader Cinemateket sig altså ikke påvirke af. De viser “1864 – Brødre i krig” i perioden 1.-22. februar.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (15)
Gravatar

#1 Therewillbeblod 8 år siden

Det lyder fandeme som en ringe idè!

Ærgeligt at de ikke "bare" laver en helt ny film om samme emne og hopper alt "nu-tids"-pisset over og skruer lidt ned for poisien (den slags kan være fantastisk, velskrevet og veludført...det syntes jeg bare AFGJORT ikke det var i serien)
Fuck Jurassic World!!
Gravatar

#2 Geekalot 8 år siden

Tja syntes jeg kan huske en der forsvarede biograferne for den beslutning :) men ved nu heller ikke om Cinemateket er med i den "branche ordning"
Gravatar

#3 Therewillbeblod 8 år siden

Geekalot (2) skrev:
Tja syntes jeg kan huske en der forsvarede biograferne for den beslutning :) men ved nu heller ikke om Cinemateket er med i den "branche ordning"


Gjorde jeg det?
Fuck Jurassic World!!
Gravatar

#4 The_Corrector 8 år siden

Så endnu en gang går licens kronerne til noget.... lort
Gravatar

#5 Nicki52 8 år siden

Det var jo en rigtig dårlig serie. Filmen bliver nok ikke meget bedre.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#6 Geekalot 8 år siden

#3 ikke medmindre du går under en anden bruger herinde ogse der hedder Kim Pedersen :)
Gravatar

#7 raylewis 8 år siden

HVORDAN F=NDEN KAN DET KOSTE 7 MILL AT KLIPPE EN FILM OM TIL EN SERIE????

SÅ FORSTÅR JEG BEDRE AT OLE BORNEDAL KAN VADE I UNGE PIGER.
Gravatar

#8 Mads47 8 år siden

Det er så en af de mange gode grunde til at jeg ikke betaler DR en skid.
Gravatar

#9 Geekalot 8 år siden

#8 så vi to :)
Gravatar

#10 Ceepa 8 år siden

8 timer klippet ned til 125 minutter? hah! Allerede der er det en dårlig idé

Skriv ny kommentar: