100 millioner kroner. Det fik DR bevilliget i 2010 til at lave en historie dramaserie om det danske krigsnederlag i 1864. Siden blev Ole Bornedals serie i otte afsnit kritiseret for at være politisk. Nu indrømmer daværende dramachef på DR, at det var meningen med serien.

Se også: Anmeldelsen af “1864 – Brødre i krig”

For dramachef Ingolf Gabold, der stod med ansvaret for “1864”-serien, så var det en erklæret målsætning, at den dyre serie også skulle kommentere på nutidens nationalisme:

”Jeg har hele tiden syntes, at vi var europæere i region Danmark. Og jeg synes godt, at DR kunne vælge et stykke politisk orienteret dramatik og sende det ud som et stort indlæg i en debat, der har varet i 10 år,” siger Gabold til Politiken med henvisning til Dansk Folkepartis centrale placering i danskheds-debatten det seneste årti.

Det valg forstår Dansk Folkepartis Søren Espersen ikke meget af:

”Dramatik må gerne være politisk. Min anke er, at man sætter historiske facts til side for at fortælle en politisk historie.”

Espersen fortryder dog ikke den store bevilling på 100 millioner kroner, der siden er blevet udvidet yderligere, så serien også kunne blive til en spillefilm:

”Bevar mig vel. Hvor mange penge er der ikke spildt på alt muligt lort? X Factor og Melodi Grand Prix for eksempel.”

Filmudgaven af “1864” kan opleves i Cinemateket i februar.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (9)
Gravatar

#1 Troels-K 8 år siden

X-Factor er der vidst nogen der kan lide, kontra 1864...
Gravatar

#2 Stetso-G 8 år siden

Stoppede Gabold ikke i 2012? Altså et par år før 1864 kom ud?
Jeg ved godt, han sikkert har haft indflydelse i processen op til, men så meget at det har hængt ved to år efter, han stoppede?
Jeg tror, der er tale om en gammel mand, der er ked af, at ingen spørger til ham mere.

Når det så er sagt, så er det vel umuligt at fremlægge nogen som helst form for narrativ, som ikke har en vægtning til den ene eller anden side?

"Strisser på Samsø" viste f.eks. glæderne ved konservative dyder.
"Matador" fulgte dem med de mest socialliberale holdninger.

Gravatar

#3 cain 8 år siden

Jeg forstår ikke hvorfor DR altid skal have xtra bevillinger. De får 4 milliarder om året..

Grand Prix - Skal have xtra bevilling
Lave serie - Skal have xtra bevilling
Danmarks indsamlingen - Snupper af indsamlings penegene fort at holde showet..

Penegene ryger nok til de gode lønninger. Det koster jo en del at have 3 stk fladpander på hver morgen radio.

Hvor er jeg glad for jeg ikke betaler licens.
Gravatar

#4 cain 8 år siden

Jeg forstår ikke hvorfor DR altid skal have xtra bevillinger. De får 4 milliarder om året..

Grand Prix - Skal have xtra bevilling
Lave serie - Skal have xtra bevilling
Danmarks indsamlingen - Snupper af indsamlings pengene for at holde showet..

Pengene ryger nok til de gode lønninger. Det koster jo en del at have 3 stk fladpander på hver morgen radio. Og sende halvdelen af DR til alle EM/VM osv.

Hvor er jeg glad for jeg ikke betaler licens.
Gravatar

#5 Geekalot 8 år siden

#3 for der er idioter som mig der nægter at betale til det lort :)
Gravatar

#6 arnem 8 år siden

#2

Det var Ingolf Gabold der fik projektet igennem. De begyndte at skrive da han stadig var chef. Det tager jo mange år at lave sådan et projekt.

Han er i øvrigt stadig en relevant mand i branchen.
Gravatar

#7 Stetso-G 8 år siden

6# Som sagt, jeg ved godt, at han har gjort sin indflydelse gældende så meget, som han kunne nå inden han stoppede. Men mig bekendt, kan projekter nå at ændre sig meget fra start til slut. Anyways, så er det også kun ren spekulation fra min side. Jeg har kun mødt ham én gang, men der virkede han ret selvhøjtidelig. Så min første tanke var bare: "Ja ja, Ingolf. Du var arkitekten bag hele propagandaapparatet. *slow clap*"

Jeg siger ikke, at det ikke er sket fuldstændig, som Gabold siger det. Jeg siger bare, jeg har forbehold over for, om han er garant for den fulde sandhed.
Gravatar

#8 Gasivodo 8 år siden

#5 og så er der EN idiot som mig, elsker at rode rundt i f.eks DR Bonanza?
Og et par rollinger, der finder Ramasjang og Ultra så'en ganske ok?

Og så'en er det:)
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#9 Gasivodo 8 år siden

#5 og så er der EN idiot som mig, elsker at rode rundt i f.eks DR Bonanza?
Og et par rollinger, der finder Ramasjang og Ultra så'en ganske ok?

Og så'en er det:)

EDIT: Med det sagt! Læs Slagtebænk Dybbøl af Buk-Swienty i stedet for serien/filmen!
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(

Skriv ny kommentar: