Den kostede 100 millioner kroner at lave som DR-serie. Siden brugte man 7,5 millioner kroner til at klippe de otte timer ned til to. Til filmen “1864 – Brødre i krig”, som kun Cinemateket i København ønskede at sætte op. 314 personer benyttede sig af det tilbud.

Se også: Anmeldelsen af “1864 – Brødre i krig”

Landets øvrige biografer havde afvist at sætte filmen op, da serien som bekendt havde været vist på tv først. Det gjorde de øjensynligt klogt i. For filmen blev vist ni gange i sale, der i gennemsnit har plads til 160 personer. Og der kom i snit 35 personer til de ni visninger.

Hvis man således tager udgangspunkt i de 7,5 millioner kroner, som det har kostet at omskabe serien til film, så har de 314 biografbilletter været støttet med 23.885 kr. pr. stk.

Alligevel fortryder filminstituttets direktør, Henrik Bo Nielsen, ikke, at Cinemateket valgte at sætte filmudgaven op:

”Der lå en film og samlede støv, som ingen havde tænkt sig at vise. Vi synes ikke, det kunne være rigtigt, at der overhovedet ikke var mulighed for at se den på et biograflærred, når nu den er lavet. Det er da ærgerligt, at der ikke er flere, der har haft lyst til at se, hvad den kunne. For anmeldelserne var jo ikke entydige,” siger Henrik Bo Nielsen til Politiken.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (7)
Gravatar

#1 Therewillbeblod 8 år siden

Hahaha, hvem er de??! Må vi få navne??!
Fuck Jurassic World!!
Gravatar

#2 Geekalot 8 år siden

Ikke håbe der er røget flere licens penge på det lort, er da den største fiasko i dansk film historie det her, på alle måder.
Gravatar

#3 Gasivodo 8 år siden

Må hermed konkluderes som værende en usædvanligt stor succes! Med ophavet in mente:-D
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#4 cnr 8 år siden

Gå aldrig tilbage til en fuser...
Gravatar

#5 Krankenkarl 8 år siden

Haha ja selv Simon Staho, kan ikke engang være med her. Burde dem der står for uddelingen af film-støttemidler, ikke snart se sig om efter et andet job? Selvfølgelig behøver alle de potentielle modtagere af støttemidler, ikke være Far Til Fire eller Min Søsters Børn nr. 500.

Men derfor behøver man vel ikke støtte noget, hvor man burde have luret folk ikke gad det. 1864 fik så sløje anmeldelser da den kom på tv, så man behøver vel næppe være Nostradamus, for ikke at kunne forudse den ville floppe grumt. Hvem gider se en klippet udgave, af en sløj serie man lige har set?

Og så virker det stadig som om, at der ikke bliver tænkt ret meget på markedsføring af filmene. Hvordan skulle folk få interesse til at se en film, hvis de slet ikke ved den går i biografen? Her tænker jeg ikke specifikt på 1864, men mere generelt.
Gravatar

#6 nwinther 8 år siden

Krankenkarl (5) skrev:
1864 fik så sløje anmeldelser da den kom på tv, så man behøver vel næppe være Nostradamus, for ikke at kunne forudse den ville floppe grumt. Hvem gider se en klippet udgave, af en sløj serie man lige har set?


Serien fik faktisk overraskende gode anmeldelser. Formentlig i et anfald af "kejserens nye klæder". At et 100M-serie fra DR nok trods alt ville blive mindst mellem-god. Langt de fleste medier gav mindst 3 stjerner efter hvert afsnit.

Men i dag er det jo rent "Bryggeren" - en serie som formentlig aldrig bliver sendt igen på hovedkanalen og da slet ikke i nærheden af prime-time.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#7 Rodyfish 8 år siden

Nyheder som dette varmer mit hjerter, når jeg tænker på at jeg ikke har TV eller betaler licens! :). Uuuhhhmmm..

Skriv ny kommentar: