Hverken i Marvels fase 1 eller fase 2 var der en kvindelig hovedrolle i MCU. I den nuværende fase 3 kommer så “Captain Marvel” i 2019 – dog som den eneste blandt de mange mænd. Sådan bliver det næppe i Marvels fase 4.

Se også: Kevin Feige: Captain Marvel bliver den stærkeste karakter i MCU

Det er den magtfulde Marvel-kvinde Victoria Alonso, der er en af topcheferne hos superhelte-giganten, som nu aktivt går ind i kampen for mere ligestilling:

”Vi har haft ulighed mellem kønnene i en længere periode. Det er ikke altid blevet talt om… I det seneste år er det kommet frem igen, og det er ikke længere acceptabelt for kvinder og nogle mænd. Der behøves forandring – forhåbentlig kan vi balancere Hollywood til den næste generation,” siger Victoria Alonso til The Hollywood Reporter.

Dermed ser det ikke ud til, at det bare er en forbigående trend, når Marvel TV kun vil have kvindelige instruktører på næste sæson af “Jessica Jones”, eller når James Gunn udtaler, at “Guardians of the Galaxy Vol. 2” bliver en feministisk film. Marvel mener det.

Fase 4 for MCU vil løbe over perioden fra 2020 til 2028.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (9)
Gravatar

#1 Clint 7 år siden

Jeg brækker mig over Marvel!

Fordi Marvel film blev en "succes" - i hvertfald penge mæssigt - skal der pludselig pleases alle steder, så nart en eller anden rødstrømpe kælling hyler op omkring sexisme eller ulighed mellem kønnene.

Hvor var alle de kvindelige brølaber i gamle dage, inden tegneserierne blev filmatiseret?

De populære helte som i dage ender på storskærmen, er tegneserier der (groft sagt) lavet af MANDLIGE nørder, til mandlige nørder. Det kan godt være at man ser mindre ned på tegneserie læsere i dag, end for 20 år siden, men de fleste ser det stadig som nørdet.

Marvel skulle gro nogle nosser, som de superhelte de nu engang har lavet, og så sige "tag jer sammen!" - men nåh nej, Marvel er jo i gang med at lave alle deres helte om til kvinder...
Gravatar

#2 Geekalot 7 år siden

Så dobbelt moralske de er. Hvis de film flopper, så har de glemt alt om deres ulighed igen....
Gravatar

#3 Kaversmed 7 år siden

De propper da bare alle de kvinder ind i filmene, som de har lyst til, men det skulle heller ikke undre mig, hvis interessen for filmene tilsvarende daler.

Jeg er all-in for ligestilling i alle samfundets "kasser", men vi må og skal også forstå, at kvinder og mænd er forskellige og ikke nødvendigvis kan og skal kunne udfylde de samme roller. En mandlig superhelt er bare ikke det samme som en kvindelig superhelt (min mening), og det tror jeg der er mange mænd (og kvinder), der vil være enig med mig i, men fred være med det hvis det kan få flere kvinder i biffen, de skal bare ikke forvente at alle mænd finder det lige interessant.

Når det så er sagt, så kan kvinder sagtens være med i toppen, og ofte endda i højere grad end mændende - Sigourney Weaver i Alien(s), Linda Hamilton i Terminator, Uma Thurman i Kill Bill etc. er lysende eksempler på, hvordan det kvindelige aspekt er vigtigt for rollen, samtidig med at de sparker røv!
Ripley: These people are here to protect you. They're soldiers.
Newt: It won't make any difference...
Gravatar

#4 Lard Hanson 7 år siden

Det er da en fin ting at bruge sin popularitet til. Godt der er nogen, der gør noget, for at balancere det lidt. Der er vist ingen fare for, at der ikke bliver lavet hjernedøde actionfilm med halvnøgne damer fremover, så mon ikke der bliver noget for enhver smag.
Gravatar

#5 Xaroc 7 år siden

Betyder det at de begynder at dræbe kvinder i deres film eller stadig kun mænd ?
Gravatar

#6 rauhe 7 år siden

Der skal ikke forskelbehandles mellem kvinder og mænd, men alle instruktører på "Jessica Jones" SKAL være kvinder? at Marvel ikke selv kan se dobbeltmoralen.....
Gravatar

#7 Hive 7 år siden

Feminisme er ikke ligestilling. Ikke moderne feminisme, i hvert fald. Den går ud på at fremhæve kvinder foran mænd, ikke at sidestille dem - hvilket vi bl.a. ser når Jessica Jones kun må instrueres af kvinder og når Apocalypse ikke må slå på kvindelige mutanter.
Gravatar

#8 monzoon 7 år siden

Vil med glæde se en Black Widow film. Scarlet kan godt være en hovedrolle
to infinity and beyond!
Gravatar

#9 Hive 7 år siden

monzoon (8) skrev:
Scarlet kan godt være en hovedrolle


Sagtens, men det kan Black Widow ikke. Gab.

Skriv ny kommentar: