De vil gerne have en kvinde til at instruere en “Star Wars”-film. Men Lucasfilm har ikke fundet den rette endnu. De kan ikke finde en med tilstrækkelig erfaring, undskylder de sig nu med.

Se også: Kevin Feige: Vigtigt med en kvindelig instruktør til “Captain Marvel”

Det er Lucasfilm-chefen Kathleen Kennedy, der nu fortæller, at de ikke bare vil tage en kvinde ind uanset erfaring:

”Vi vil være sikre på, at når vi bringer en kvindelig instruktør ind for at lave ‘Star Wars’, at så er hun klar til at få succes. Det er gigantiske film, og du kan ikke håndtere dem uden erfaring,” siger Kennedy til Variety.

Det svar giver god mening. Hvis det da ikke lige var for, at “Episode VIII”-instruktør Rian Johnson har begrænset instruktør-erfaring og slet ikke med gigantiske film.

Således er der masser af kvinder, som har et langt mere prangende instruktør-cv end Johnson, hvorfor Lucasfilm-chefens udsagn kan tolkes i retning af dobbeltstandarder, når det kommer til mænd og kvinder.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (8)
Gravatar

#1 robbifan2 7 år siden

Lidt konstruktiv kritik: Hvis man siger der er masser af kvinder lyder det virkelig som om der ikke er nogle kvinder. Jeg tror hvis man kom med nogle eksempler kunne det virkelig fremdrive ens argument.

Nå, så til en anden ting: Rian Johnson er da rimelig vel anset instruktør. Han har arbejdet med indtil flere store skuespillere og har vist stor visual og narrativ kreativitet. Og så har han desuden ikke lavet en dårlig film indtil videre.
Gravatar

#2 atmorell 7 år siden

OMG sexist!!!
Gravatar

#3 Morten Vejlgaard Just 7 år siden

#1 Mon alligevel ikke, at Rian Johnson selv synes, at hans cv ikke helt matcher folk som Kathryn Bigelow, Sofia Coppola eller Andrea Arnold endnu. Johnson er helt sikkert udmærket og dygtig, men det er altså ikke noget problem at finde kvinder med samme niveau af erfaring, som Lucasfilm altså påstår.
Gravatar

#4 robbifan2 7 år siden

# 3 Jo selvfølgelig ville han nok det, men det er jo ikke ligefrem de store veletablerede instruktører de har fundet til deres film indtil videre. Det er jo ikke fordi Spielberg eller Scorsese eller Nolan for den sags er blevet bedt om at lave Star wars. Man kan diskutere om hvorvidt JJ er en stor instruktør, men det var mere fordi han blev anset for at være et godt match for at genstarte franschiset.
Gravatar

#5 Morten Vejlgaard Just 7 år siden

#4 Pointen er vel bare, at det kan virke lidt hyklerisk fra Lucasfilm/Disney, at de har talt så meget om en kvindelig instruktør, men nu er stor erfaring lige pludselig meget afgørende, hvilket en som Johnson jo netop ikke har, hvis man fx sammenligner med J.J., som du nævner.
Gravatar

#6 bobafettich 7 år siden

Jeg tror Rian Johnson laver verdens fedeste Star Wars film......Jeg tror iøvrigt hverken Nolan, Kathryn Bigelow, Andrea Arnold eller Martin Scorsesse gad og lave en Star Wars film, hvis de blev spurgt.....
Gravatar

#7 robbifan2 7 år siden

Jeg er enig i at det er en hyklerisk udtagelse. Det lyder for også bare som en dårlig undskyldning. Det eneste jeg er uenig er alt det med Rian Johnson, som jeg synes da så rigeligt har bevist sit værd.
Gravatar

#8 Morten Vejlgaard Just 7 år siden

#7 Det var ikke for at nedgøre ham, men målt imod J.J. (erfaring), så har Johnson begrænset erfaring, men derfor kan han sagtens blive en udmærket SW-instruktør. Ligesom en kvinde med lignende (mindre) erfaringer kan det :)

Skriv ny kommentar: