Disneys stigende fokus på ligestilling og mangfoldighed i deres Marvel-univers sælger ikke. Det er konklusionen fra en salgschef hos Marvel Comics. Men det er ikke problemet, siger forsker. Det er derimod den hvide mand.

Se også: Marvel: Forbrugerne har fået nok af feminisme og ligestilling

Det er PhD-forsker i comics, Kelly Kanayama, der nu kommer Marvels mangfoldigheds-dagsorden til undsætning.

Kelly Kanayama forklarer, at konklusionen fra Marvel Comics er alt for nem. Det handler om kvalitet – ikke køn eller hudfarve, når en sort teenage-pige som Iron Man ikke sælger:

”Når disse tegneserier sælger dårligt, så skydes skylden på deres afvigelse fra den hvide mands norm – ikke kvaliteten,” skriver Kanayama i The Independent.

For billedet er ikke så simpelt, at hvide mænd som comic-karakterer sælger, imens alle andre flopper. Således har en muslimsk Ms Marvel samt Black Panther været store hits:

”Kort efter debuten blev Ms Marvel den bedst sælgende digitale titel hos Marvel… Imens Black Panther var den mest sælgende comic i 2016.”

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (12)
Gravatar

#1 Geekalot 6 år siden

PhD-forsker Kelly Kanayama burde have lov til at betale alle hans uddannelses penge tilbage igen. For han har da tydeligvis ikke forstået hvad det er folk ikke gider at have eller se.
Som Hive skriver i et andet indlæg rammer ham helt præcist det folk ikke gider, nemlig:

1. Fans bliver sure når de laver *etablerede karakterer* om for at behage feminister, LBGT-aktivister og andet godtfolk. Fans har intet imod nye karakterer med disse karakteristika.

2. Fans går som regel slet ikke op i hudfarve, køn, religion og seksualitet hvad angår deres superhelte. Folk går op i om karakteren er veldesignet, interessant og velskrevet.
Gravatar

#2 Jach 6 år siden

#1 Hvis du lige læser det igen modsiger i ikke hinanden. Hvis alle de nye comics var gode, var der ikke noget problem.
"Game over man, game over"
"Stop screwing around"
-Hudson from ALIENS
Gravatar

#3 Geekalot 6 år siden

#2 Så det mig der har misforstået artiklen :)
Gravatar

#4 kblood 6 år siden

Jeg vidste ikke der var kommet en muslimsk Ms Marvel? Black Panther har jo så altid været Afrikansk, så ham synes jeg ikke man kan se som noget Marvel har gjort en masse for at få "diversificeret", de tog ham bare med.

Jeg undrer mig lidt over hvilken Ms Marvel det så er vi kommer til at se i Infinity Wars?

#1 Ja jeg synes egentlig også at artiklen er rimeligt enig med dig, men har så vægt på at der burde være mere fokus på flere forskellige etniciteter og religioner, og det giver da også mening... så længe de netop ikke begynder at ændre på eksisterende karakterer for at gøre det. Kvaliteten er vigtig, og så burde det med at det er forskellige etniciteter og sådan, nærmest komme af sig selv for at kunne give karakterene ekstra dybde og minde mindre om de andre karakterer. Prøv at se hvor meget Iron Man, Dr. Strange og Iron Fist egentlig minder om hinanden. Måske ikke helt så meget Iron Fist godt nok... men så er der også Batman og Green Arrow. De har alle en baggrund der nærmest kunne være samme karakter med forskellig opvækst. De er så alle interessante karakterer alligevel, men det er da vigtigt at komme væk fra at så mange er rige hvide mænd. Det har man så vidst også været opmærksom på i mange år allerede.
Gravatar

#5 Mejse 6 år siden

#4 er det ikke brie larson der spiller mrs marvel ?? hun ligner ikke en muslimsk teenager så tænker det ikke er den nye version vi får at se :)
Gravatar

#6 Morten Vejlgaard Just 6 år siden

#4 #5 Historien tager afsæt i tegneserierne - ligesom gårsdagens historie. Så endnu ingen effekt på MCU.
Gravatar

#7 MartinEH 6 år siden

Der er forskel på Captain Mavel og Ms Marvel, hvor Carol Danvers godt nok har været begge, men filmen vil være om Captain Marvel.
Gravatar

#8 Mejse 6 år siden

http://www.imdb.com/title/tt4154664/?ref_=nv_sr_1 stadig brie larson så ikke så meget der ændre sig andet end at der er for mange der hedder marvel så vi bliver forvirret :P
Gravatar

#9 kblood 6 år siden

#6 Det giver mere mening.

#7 Jeg mener da at Captain Marvel var et rumvæsen og den som på en eller anden måde gav Ms Marvel sine kræfter? (og de kræfter som så er cirka som hans)
Gravatar

#10 Mejse 6 år siden

#9 har lige tjekket og det ser ud til du har ret :)

Skriv ny kommentar: