Soundvenue har spurgt dem, som de selv kalder 115 prominente danske filmfolk, om at udpege årtusindets bedste film. Blandt de adspurgte findes navne som Susanne Bier, Mads Brügger, Roland Møller og Fenar Ahmad samt Morten Vejlgaard Just fra Filmz.

Se også: Her er de 301 bedste film nogensinde

De 115 filmfolk, der består af instruktører, manuskriptforfattere, skuespillere, producere, fotografer, klippere, tonemestre, kritikere og festivalfolk, har alle udvalgt og rangeret 20 film hver.

Samlet er det så blevet til en top 50-liste, som du kan se nedenfor. Du kan også se de individuelle lister hos Soundvenue.

Årtusindets 50 bedste film
1. There Will Be Blood
2. Mulholland Dr.
3. Boyhood
4. Det hvide bånd
5. No Country for Old Men
6. In the Mood for Love
7. Lost in Translation
8. Adèles liv – kapitel 1 & 2
9. Profeten
10. Evigt solskin i et pletfrit sind
11. Pianisten (2001)
12. Nader og Simin – en separation
13. The Tree of Life
14. Brokeback Mountain
15. De andres liv
16. Sauls søn
17. Skjult
18. Birdman
19. Irréversible
20. Sange fra anden sal
21. Oldboy
22. Lad den rette komme ind
23. Amour
24. Smagen af rust og ben
25. Mommy
26. Grizzly Man
27. Chihiro og heksene
28. Toni Erdmann
29. Amores Perros
30. 4 måneder, 3 uger, 2 dage
31. Babel
32. Force Majeure
33. The Hours
34. Ida
35. The Dark Knight
36. Pans labyrint
37. Zodiac
38. Requiem for a Dream
39. Wall-E
40. Dogtooth
41. Punch-Drunk Love
42. Hesten fra Torino
43. Under the Skin
44. Den store skønhed
45. Hvad med Kevin?
46. Lys efter mørke
47. Ringenes herre: Eventyret om ringen
48. Oslo, 31. august
49. Fish Tank
50. Inderst inde

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (11)
Gravatar

#1 cnr 6 år siden

Hvorfor er "Stjerner uden hjerner" ikke med???
Gravatar

#2 Star Trek fever 6 år siden

Alene det, at "En verden udenfor" ikke er på listen, men "Babel" er, viser hvor useriøs listen er.....
Get woke, go broke.

All lives matter.

Facts dont care about feelings

#CancelDisneyPlus, #JusticeforGina

"Jews were beaten in the streets, not by Nazi soldiers, but by their neighbours - even by children. I condemns all that Nazis did and stood for, but because history is edited, most people today don't realize, that to get to the point where Nazi soldiers could easily round up thousands of Jews, the government first made their own neighbours hate them simply because they were Jews. How is that any different from hating someone for their political views - left or right?"
Gravatar

#3 Slettet Bruger [2635010800] 6 år siden

Kunne det måske være fordi hverken Stjerner uden hjerner og Shawshank redemption ikke er fra dette årtusind?
Gravatar

#4 Matjo7588 6 år siden

Jeg er godt nok glad for disse såkaldte kloge film mennesker intet har at skulle ha sagt når det kommer til film...

Hvis det var udvalget ville jeg ikke nyde at se film mere.
Gravatar

#5 Geekalot 6 år siden

#4 Helt enig :)
Gravatar

#6 nwinther 6 år siden

Der er godt nok mange af de film, jeg ikke har set.

Det ses vist tydeligt, at det er danske filmfolk, som har udvalgt filmene. Med nogle få undtagelser, er der tale om film som foregår i nogle få rum - dvs. film som danske, hvor budgetterne er små og der ikke er brugt penge på scenografi, kulisser osv.

De fleste af filmene hører nok også til kategorien "filmkunst", og ikke "underholdning". Og det er jo to forskellige måder at anskue et medie på.

Det kunne være interessant, om man kunne lave en tilsvarende liste for billedkunst eller musik. Jeg har på fornemmelsen, at musikkategorien ville komme til at indeholde en del flere "hits", altså populære sange, end tilfældet er med denne liste over film.

Jeg tror i øvrigt ikke jeg, i hovedet, kan nævne et stykke billedkunst, skabt i dette årtusinde. Ikke kunstværkets navn, i hvert fald.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#7 Kanutski 6 år siden

Føj, en selvfed overskift! "Prominente danske filmfolk." Nej Morten, det er du ikke.... Du er anmelder på en hjemmeside. Ja, undskyld jante-lyden, men det er simpelthen for langt ude.

Og ja - den her liste er virkelig dårlig. At Mulholland Drive ligger på en 2. plads siger bare alt om, hvor meget de her filmfolk kan lide at lugte til deres eget lort...
Gravatar

#8 moulder666 6 år siden

nwinther (6) skrev:
Det ses vist tydeligt, at det er danske filmfolk, som har udvalgt filmene. Med nogle få undtagelser, er der tale om film som foregår i nogle få rum - dvs. film som danske, hvor budgetterne er små og der ikke er brugt penge på scenografi, kulisser osv.


Lige her kan jeg slet ikke følge dig. Jeg kan genkende to film, der ikke var så pokkers dyr - Lost in Translation, (for øvrigt også en horribelt kedelig film) og Irreversible men resten ligger generelt i 100 millioner kroners klassen og opefter. Der skal nok være et par andre jeg ikke lige kender, men at sige "med nogle få undtagelser" er i hvert fald skudt HELT ved siden af.

Nåja - og Lad den Rette komme ind var billig, men til gengæld hamrende flot...

Jeg har ikke det store mod listen. Hvis jeg skulle lave listen, ville den selvfølgelig se helt anderledes ud, der ville være pænt meget mere action og Sci-fi på og Irreversible og LiS ville slet ikke komme i NÆRHEDEN af listen. Men det er også et spørgsmål om hvordan man vurderer ordet "bedste". Er det den film der har den største gennemslagskraft eller en film man kan se igen og igen?

Lad os tage en film som Requiem for a Dream. Det er ikke en film jeg nogensinde kommer til at se igen - men der er da slet ingen tvivl om, at den har en meget, meget større emotionel gennemslagskraft end en film som...whatever - Mad Max eller noget - en film, jeg nok kommer til at gense snart. Hvilken film er så bedst? Det samme med Irreversible. Det er en horribel film, men ikke én man bare sådan lige glemmer igen...

Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#9 nwinther 6 år siden

moulder666 (8) skrev:
men resten ligger generelt i 100 millioner kroners klassen og opefter.


Jeg tog to tilfældige (en jeg har set, og en jeg ikke har set). What about Kevin kostede 7 mio dollars. Toni Erdmann kostede 3 mio. dollars.

Og jeg har svært ved at tro, at Sange fra anden sal, skulle have kostet 100 mio kr. eller derover.
Son of Saul koster under 2 mio. dollars.

Nogle kommer sikkert op omkring de 100 mio kr. men jeg kan have en mistanke om, at det mest skyldes nogle dyre skuespillere, mere end en dyr produktion.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#10 moulder666 6 år siden

nwinther (9) skrev:
Jeg tog to tilfældige (en jeg har set, og en jeg ikke har set). What about Kevin kostede 7 mio dollars. Toni Erdmann kostede 3 mio. dollars.

Og jeg har svært ved at tro, at Sange fra anden sal, skulle have kostet 100 mio kr. eller derover.
Son of Saul koster under 2 mio. dollars.

Nogle kommer sikkert op omkring de 100 mio kr. men jeg kan have en mistanke om, at det mest skyldes nogle dyre skuespillere, mere end en dyr produktion.


Hah - ok - fair nok. Jeg checkede kun lige top 10 tidligere, og der var det kun Lost in Translation der var så lav - alle andre var 15 mio dollars og opefter. Jeg kender ingen af de 4 du nævner....

Men anyways - der er da artsy film der slet ikke bekymrer som om billedsiden/produktionen med på listen - "med få undtagelser" er bare overdrevet...
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Skriv ny kommentar: