Det var meningen, at Netflix-filmen “Okja” skulle få en biograf-premiere i instruktør Bong Joon-hos hjemland, Sydkorea, på samme dag som premieren hos Netflix. Nu trækker biograferne i land – de vil have eksklusiv ret til “Okja”.

Se også: Jury-formand diskvalificerer Netflix-film på forhånd til Den Gyldne Palme

Det er The Hollywood Reporter, der har talt med en anonym kilde hos CGV – den største biografkæde i Asien. Og her ønsker de ikke at dele premieredag med Netflix:

”Vi mener, at der bør være en afstand imellem biograf-åbningen og den online premiere. Hvis det ikke sker, så har vi diskuteret den mulighed, at vi ikke viser den titel… Netflix har totalt set bort fra økosystemet på det koreanske filmmarked.”

Den udmelding får dog ikke Netflix til at ryste på hånden. Her holder man fast på den online premiere-dato:

”Der er ingen ændringer i holdningen hos Netflix om at udsende den simultant. Vi forsøger meget, meget hårdt at diskutere muligheder for samarbejde med biograferne.”

“Okja” får premiere på Netflix d. 28. juni.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (31)
Gravatar

#1 Geekalot 6 år siden

Haha, dem der står for biograferne er så hellige med man får "kun" den største oplevelse i biografene. Hvis det var rigtig hvad er der så at være bange for ? :D
Sandheden er oplevelsen ved at se en film er bedre, når man sidder der hjemme. Med sin 1½ liter cola til 10 kroner, og sin store pose popcorn til 8 kroner. Der ingen forstyrelser heller. Så kan ikke længere se hvad det er biograferne mener der er bedre ved at komme ved dem for?
Udover hvis man da ikke ejer et stort tv og har som nogenlunde lyd dertil, hvilket flertallet har i dag.
1 måned ved Netflix plus cola og popcorn, er det samme som bare billetten til 1 film er i biografen cirka.
Kan nu sagtens vente de 3 måneder der går før en film er ude i digital køb eller fysisk køb :)
Gravatar

#2 Mejse 6 år siden

#1 altså det er sandheden som du ser den ikke en universel en :) mange er enige mange er uenig :) men altså tror nu aldrig jeg har hørt en biograf udtale det er der man får den bedste oplevelse kun diverse instruktører og skuespillere og den slags (også masser der har udtalt det modsatte) ved ikke helt altså syntes godt de kunne afprøve det og se hvad der sker men samtidig kan jeg sagtens forstå de ikke vil da de sikkert ville tjene mere på at vise eksklusive film i de sale som ellers ville gå til Okja

skal lige siges at det selvfølgelig kommer an på hvad du mener med et stort tv men hvad jeg mener med det er det altså langt fra største delen der ejer det :)
Gravatar

#3 Justin 6 år siden

Geekalot (1) skrev:
Haha, dem der står for biograferne er så hellige med man får "kun" den største oplevelse i biografene. Hvis det var rigtig hvad er der så at være bange for ? :D


De er bange for af folk opdager af det er meget bedre af se den der hjemme ...
ingen fremmede der kommer vadende ind i starten af filmen
ingen fremmede der skal ud lige midt i helt vildt spænende scene
ingen evnesvag kæreste der finder det mere interesant af være på facebook under filmen
ja, biograferne er bange og prøver krampagtigt af holde fast i deres monopol
Gravatar

#4 Justin 6 år siden

Mejse (2) skrev:
#1 altså det er sandheden som du ser den ikke en universel en :) mange er enige mange er uenig :) men altså tror nu aldrig jeg har hørt en biograf udtale det er der man får den bedste oplevelse kun diverse instruktører og skuespillere og den slags (også masser der har udtalt det modsatte) ved ikke helt altså syntes godt de kunne afprøve det og se hvad der sker men samtidig kan jeg sagtens forstå de ikke vil da de sikkert ville tjene mere på at vise eksklusive film i de sale som ellers ville gå til Okja

skal lige siges at det selvfølgelig kommer an på hvad du mener med et stort tv men hvad jeg mener med det er det altså langt fra største delen der ejer det :)


Færre danske film skal ses i biografen

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/faerre-dansk...

Det lader til af Det Danske Filminstitut er helt enig med dig i af film ikke skal ses i biografen
Gravatar

#5 Mejse 6 år siden

#4 tjaaa sagde aldrig min mening om i biograf eller ej sagde der var masser i begge lejre :)

og så er det forresten ikke det artiklen siger ;)
Gravatar

#6 Geekalot 6 år siden

#2 man er nede på en pris under 5k for et 55" 1080p tv +sound bar til et par tusind. Så er man billigt med på at konkurrerer med en biograf i følge min mening.
Nej skærmen er ikke så stor som et lærred, men hvor du sidder mange meter bag lærredet, kontra du sider få meter foran dit tv, udgør forskellen. Lyden behøver ikke at være Dolby 35 som biograferne køre, faktisk gør det ikke det ville for folk alligevel, så det igen noget biograf ejerne fejlagtig er blevet rådt til.
Projektorer er jeg ikke til, har jeg aldrig rigtig været.
Man er nede i en pris på 16,5 tusind for et 75"
http://www.hifipriser.dk/billede/tv.aspx?tv-stoerr...
Så det ikke længere kun for de ekstreme velhavende at have et rigtig fint tv i dag.
Lyd gider jeg ikke engang tjekke, for det ved jeg der er nede i en overkommelig pris.
Fakta´s priser for slik og sodavand, kan du selv tjekke næste gang du er der, men det tror jeg no ikke vi får den store diskussion om vel? :)
Så kommer #3 lige med endnu en række ulemper ved biograferne, som holder. Åbenbart kun der hvor Kim går i biografen folk har pli. For pli er ikke noget jeg har oplevet folk har de sidste 15 år plus minus.
Men vil give dig ret i Mejse, det kunne være interessant at se hvad der ville ske, hvis film fik premiere på det digitale marked samtidig med biograferne, men så vil sådan en som Kim P tude, endnu mere en han gør, og endnu engang kommer med hans ævl om det slut med kvalitets film... For streaming kanalerne kan jo ikke lave kvalitet....
Men jeg vil vove og påstå at en hvis procent del af biograferne må lukke hvis det sker. Men sådan er det bare, sådan er det for alle andre firmaer, hvis de ikke kan følge med. Så hvorfor skulle det ikke være det samme for biograferne? Skal de have andre spilleregler en andre?
Det jo direkte det Kim P mener de skal, hvor jeg mener man skal have ens spiller regler.
For om en film til 150-200 millioner laver 600 millioner for den bliver lukket ud på det digitale marked samtidig med biograf premiere, ser jeg intet problem i. Det ville straks være være, hvis den ikke kunne tjene sig ind igen.
Nå man så insistere på at bruge pengeslugende skuespillere som Tom Cruise, som Kim har så godt et forhold til, som så lige sluger 10%. Så er man selv skyld i det hvis man ikke tjener penge. For jeg gentager, der er ingen der er de penge værd, heller ikke Tom overthehill Cruise.
Jeg kan godt forstå Kim ikke kan lide ord som monopol og kartelvirksomhed, men selv om de ikke er meldt for det, ændre det ikke på at det er så tæt på at ligne som det overhovedet kan.
Tit tænker jeg, at jeg tror det var bedre han kom væk fra det erhverv, for han er så blændet af det, han kun kan se ud til enden af hans egen næse.
Og ja ved godt jeg startede ud med en forklaring der gik over på Kim P :)
Gravatar

#7 Mejse 6 år siden

#6 nævnte aldrig noget om hvad der var billigst eller at mange ikke kunne få sig et udemærket tv hvis de ville men det betyder jo ikke at alle har et :) og så er det altså ikke nødvendigvis alle der har råd til at bruge 5000 på et tv :) faktisk mange der ikke har de foretrækker andre ting som mad og den slags :P
tja jeg er uden sammenligning den herinde der går mest i biografen og jeg oplever pli i 75% af tilfældende :)
forstår ikke helt det der skal de ikke være på lige fod med andre ting ? det er de da....i alle brancher er der eksklusivitets aftaler det er altså ikke noget kun forundt biografer :) du ser jo heller ikke netflix tilbyde sine serier til tvkanaler ;)
mente ikke generelt at de skulle komme samtidig det ville være dumt for alle der kan lide at tjene penge :) mente bare med okja og på et lille marked for at se hvad der ville ske :)
okay jeg er ikke enig i Kims ekstremer men han siger altså ikke at der ikke ville blive lavet kvalitets film han siger diversiteten og mængden ville falde og at det ville være billige tv-film der blev lavet hvilket han jo som sådan ville have ret i da en tv film vel er en film der ryger direkte på tv ;)
den ville jo ikke kunne tjene sig in hvis den blev sendt ud samtidig eller det er der i hvert fald intet der tyder på....man kan mene om Kim og hans meninger hvad man vil men at pengene til film bliver tjent hovedsageligt i biograferne kan man altså ikke rigtig betvivle....hvis en film til 150-200 millioner mister 70% af sin indtjening så tjener den jo lige netop ikke sig selv hjem :)
og det sjove med hele dit Kim show er jo at du gør for streaming hvad han gør for biografer en hovedløs tilbedelse uden tanke for hvordan man faktisk kunne få det til at fungere meget nemmere og sjovere bare at rakke ned på den anden part :) så ens og alligevel som hund og kat :D
Gravatar

#8 Tsunamijhoe 6 år siden

Geekalot (6) skrev:
#2 man er nede på en pris under 5k for et 55" 1080p tv +sound bar til et par tusind. Så er man billigt med på at konkurrerer med en biograf i følge min mening.
Nej skærmen er ikke så stor som et lærred, men hvor du sidder mange meter bag lærredet, kontra du sider få meter foran dit tv, udgør forskellen. Lyden behøver ikke at være Dolby 35 som biograferne køre, faktisk gør det ikke det ville for folk alligevel, så det igen noget biograf ejerne fejlagtig er blevet rådt til.
Projektorer er jeg ikke til, har jeg aldrig rigtig været.


Nu er jeg så en af dem med RIGTIG hjemmebiograf,123" lærred,projektion,7.2.4 Dolby Atmos lyd system,Buttkickere,subwoofere der går ned til 12hz,og ISF kalibrering,og jo Dolby Atmos er en af de aller største nyskabelser i biograferne både kommercielt og hjemme (hvis det er sat rigtigt op),og en af de eneste ting der rent faktisk betyder noget for oplevelsen,du kan sammenligne det med da man gik fra VHS 2.0 lyd til DVD og 5.1 lyd,så vild er forskellen. Problemet er at langt de fleste biografer er for langsomme til at investere i nyt udstyr,ydermere er deres kalibreringer ofte helt i skoven,enten er fokus forkert,lys eller farve mængden forkert indstillet,eller lyden er alt for høj,eller for lav,det er grunden til jeg aldrig går i kommercielle biografer i dag.
Jeg har hjemme langt bedre lyd og billede end de har i mit lokale NF cinema center,jeg kan pause filmen,jeg kan spise det jeg vil,jeg kan ligge ned osv,der er udelukkende fordele ved en ordentlig hjemmebiograf.

Jeg er dog udemærket godt klar over, at jeg er i minoriteten med så stor en skærm i privaten.

Jeg vil ikke give dig ret i at en soundbar og et tv på 55" kan konkurrere med de kommercielle biografer,men det er jo smag og behag,og det er netop det biograferne har levet på,at det skal være en særlig oplevelse at gå i biografen. Desværre for biograferne,er firmaer som Netflix ved at flytte barren for hvad der er "normen" efterhånden, og hvis biograferne skal overleve,skal de nok til at begynde at omstille sig til en virkelighed,hvor folk for få penge kan få en oplevelse der kommer tæt på biograferne,i hjemmet.

Skal siges at jeg ikke har netflix,da kvaliteten simpelthen er for dårlig.
Gravatar

#9 Geekalot 6 år siden

#8 haha, nej er også rimelig sikker på det ikke er flertallet der har hvad du har derhjemme :)
Med hensynd til Netflix, så det jo en smags sag :) Kvaliteten der er jeg udemærket tilfreds med :)
Men havde jeg nu anlæg til 50-100k, ville jeg nu nok heller ikke :)
Gravatar

#10 Tsunamijhoe 6 år siden

Geekalot (9) skrev:
#8 haha, nej er også rimelig sikker på det ikke er flertallet der har hvad du har derhjemme :)
Med hensynd til Netflix, så det jo en smags sag :) Kvaliteten der er jeg udemærket tilfreds med :)
Men havde jeg nu anlæg til 50-100k, ville jeg nu nok heller ikke :)

Det er netop min pointe. For nogen er indholdet det vigtigste,for andre indpakningen. Problemet er når de kommercialle biografer ikke længere kan tilfredstille begge lejre.
Jeg har flere gang brokket mig til både cinema center i Helsingør og NF Hillerød fordi deres indstillinger er alt for dårlige,men langt de fleste mennesker er ligeglade med indpakningen,de er udemærket underholdt selvom 3D billedet er ALT for mørkt,eller billedet er skævt fordi de både har en analog og en digital projektor i samme bås,så de skal stå i en vinkel,eller end lang række andre tekniske fejl,og til den pris man betaler for en billet,skal teknikken bare være lige i skabet..
Som du nok kan se er jeg mest optaget af teknikken bag,og der er netflix på 123" bare ikke godt nok,deres kompression er tydelig i denne størrelse..

Det sagt,så skal biograferne godt nok oppe sig,hvis de vil vedblive og være første led i fødekæden,men jeg tror simpelthen ikke de kan beholde denne position.
Netflix har lavet en aftale med en lille amerikansk bio kæde,så de kan få deres egen produktioner med i kampen om oscars,og hvis deres nuværende kvalitet af serier og film bliver ved,så er der kun 1 vinder,publikum..

Som film skaber ville jeg da være mest interesseret i, at mit produkt ville komme ud så bredt som muligt,og er produktet godt nok,skal det nok også sælge,det er ikke rocket science..Men biograferne er mest interesseret i status quo,og lever i en tidsboble. De bliver klogere ;-)

Skriv ny kommentar: