• James Bond
    53%
  • Jason Bourne
    19%
  • Austin Powers
    8%
  • Ethan Hunt
    7%
  • Harry Hart (Kingsman)
    5%
  • John Mason (The Rock)
    3%
  • George Smiley (Dame, konge, es, spion)
    3%
  • Jack Ryan
    1%
  • En anden
    1%
  • Joe Turner (3 døgn for Condor)
    1%
  • Evelyn Salt (Salt)
    0%

Stemmer i alt: 430

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#1 Geekalot 8 år siden

Syntes faktisk Bourne er blevet langt bedre en Bond er efterhånden :)
Gravatar

#2 sluppermand 8 år siden

Smiley!
Gravatar

#3 MadMartigan 8 år siden

Geekalot (1) skrev:
Syntes faktisk Bourne er blevet langt bedre en Bond er efterhånden :)


Helt enig! Selv den sidste Ethan Hunt var bedre end de sidste par Bonds
I'm your huckleberry...
Gravatar

#4 GustavE 8 år siden

Jeg vil også sige Bourne. Skyfall er en fantastisk film, men Bourne-filmene er langt mere rå og realistiske. Og så er der kun tre (Legacy gælder ikke!) af dem. Alle tre film er virkelig gode. Det samme kan ikke rigtigt siges om Bond...

Glæder mig virkelig meget til Bourne 4!
Gravatar

#5 Silver666 8 år siden

GustavE (4) skrev:
Jeg vil også sige Bourne. Skyfall er en fantastisk film, men Bourne-filmene er langt mere rå og realistiske. Og så er der kun tre (Legacy gælder ikke!) af dem. Alle tre film er virkelig gode. Det samme kan ikke rigtigt siges om Bond...

Glæder mig virkelig meget til Bourne 4!
Bourne 5 ;)
Gravatar

#6 David Munch 8 år siden

Ethan Hunt herfra. Han er ihvertfald mere underholdende.. 8)
Gravatar

#7 Lazlo H 8 år siden

James Bond er ikke spion... Derfor stemte jeg George Smiley. Bond er en handlingens mand; en der agerer - en agent (007) og ikke en fyr der i trenchcoat sniger sig fra postkasse til postkasse i silende regn et sted i Øst-Europa....
Gravatar

#8 Gorman 8 år siden

¤ 7 Præcis min tanke. Stort set alle de nævnte figurer er i min verden Agenter, og ikke spioner, der arbejder fordækt i årevis hos fjenden. En rigtig spion er eksempelvis Donald Sutherlands karakter i den fremragende "Nålens Øje" fra 1971 og andre senere koldkrigs spioner.
Hudson til Vasquez i "Aliens": "Have you ever been mistanken for a man? No, have you!!!
Gravatar

#9 stav 8 år siden

Stemte Bond, men jeg vil også gerne fremhæve et alternativ til listen, der netop stort set kun består af "action-agenter" (kender ikke Condor):

Bill Nighy som Johnny Worricker i Page Eight/Turks & Caicos/Salting the Battlefield-trilogien, jeg var ret godt underholdt af, og der er så vidt jeg husker stort set ingen action men alligevel masser af spænding.
Gravatar

#10 Lazlo H 8 år siden

Gorman (8) skrev:
¤ 7 Præcis min tanke. Stort set alle de nævnte figurer er i min verden Agenter, og ikke spioner, der arbejder fordækt i årevis hos fjenden. En rigtig spion er eksempelvis Donald Sutherlands karakter i den fremragende "Nålens Øje" fra 1971 og andre senere koldkrigs spioner.


Just präcis, men begrebet er vel lidt flydende når alt kommer til alt, og det defineres vel egentligt mest ud fra vores egen opfattelse? Spion er et ældre udrtryk, og måske derfor vi ubevidst kobler det på ældre film?

Men ja, listen består, som en bruger her også skriver, hovedsageligt af det vi fortstår som action-agenter - Fra den klassiske Bond til den moderne Bourne, og med fjollerier som Austin Powers på den gode måde og til den frygtelige Kingsman.

Min opfattelse af begge dele er mere i retning af f.eks Len Deightons 9 bøger om Bernard Samson, og så den på listen nævnte George Smiley fra Tinker,Tailor,Soldier, Spy (både serien med Sir Alec Guinness og den ligeså fremragende film med Gary Oldman. Det skyldes så nok i høj grad deres sats på realisme, hvor de fleste af resten er ren tyggegummi-action på godt og ondt. Tre Døgn For Condor er en fremragende film, og der er bestemt også godt med spioner/agenter/dobbelt-agenter med, men Joe Turner (Robert Redford) er vel reelt set "bare" en CIA analytiker.

Så, i min bog en lidt for rodet afstemning, da kandidaterne er hentet alt for bredt. De mest fiktive action-agenter burde dyste for sig og de mere autentisk inspirerede for sig.

Skriv ny kommentar: