Gravatar

#1 MMB 12 år siden

Her efter Venedig Film Festival er slut, må vi sande, at Oscarsæsonen for alvor er gået i gang, og selvom der er mange film, som forventes at have Oscar potentiale, der endnu ikke er blevet vist, så vil jeg fra nu af og frem til Oscar showet komme med mine forudsigelser på, hvem der bliver nomineret.

Jeg har nemlig altid været en stor fan af hele Oscar ceremonien og prestigen i at vinde den eftertragtede pris, som siges at være den absolutte top indenfor filmverdenen, og selvom det ofte ikke er den rigtige film, der vinder (se bare i år), så kan jeg alligevel ikke lade vær med at følge med i Oscar-ræset, som jeg finder uhyre interessant. For her er det af og til ikke nok bare at lave den bedste film, det kræver også en kampagne, der siger spar to.

Jeg håber, der er lidt interesse for at følge med i denne tråd og kommentere mine løbende forudsigelser, og så må I gerne sige, hvis I mener, de er helt hen i vejret. :) Udover blot forudsigelser vil jeg også komme med mit eget indtryk af de film, som har har fået set, samt komme med lidt baggrundsinformation omkring nogle af filmene.
Gravatar

#2 Babo84 12 år siden

Jeg har ingen bud pt.
Gravatar

#3 MMB 12 år siden

Reglerne for antallet nominerede film for kategorien "Bedste Film" er som bekendt lavet om i år. Hvor der før var 10 film nomineret i kategorien, kan der nu være alt mellem 5 og 10, alt efter hvor mange stemmer de forskellige film får.

Et realistisk bud, på hvor mange film der bliver nomineret, er 7 film, men det er svært at sige. Her er mine bud på nuværende tidspunkt (bemærk: nogle af filmene har ikke haft premiere):

Bedste film:
1) J. Edgar
Clint Eastwood har to gange tidligere vundet Oscaren for bedste film for henholdsvis Unforgiven og Million Dollar Baby, og hver gang han kommer med en ny film, går det ikke ubemærket hen. Og selvom hans seneste to film Invictus og Hereafter skuffede, så har Clint Eastwood denne gang slået sig sammen med Leonardo DiCaprio i en film om FBI-bossen J. Edgar Hoover - et oplagt bud på en biopic, der sluger Oscars. Manuskriptet er skrevet af Dustin Lance Black, der vandt en Oscar for sit manuskript til "Milk", og i birollerne har vi bl.a. Naomi Watts og Judi Dench. Jeg tror, Clint Eastwood har muligheden i år for at ramme plet og nappe sin 3. Oscar for bedste film.

2) Extremely Loud and Incredibly Close
Extremely Loud and Incredibly Close er en film, som omhandler følgerne af 11. september, og her 10 år efter, er dette nok ikke dårligt timet. Filmen vil lige akkurat nå at få premiere inden året er omme, og dette virker heller ikke som en tilfældighed. Stephen Daldry, der før har stået bag de Oscarnominerede The Hours og The Reader, har instrueret denne film, som har et all star cast bestående af Tom Hanks, Sandra Bullock, Max Von Sydow, James Gandolfini og Viola Davis, og manuskriptet er skrevet af Eric Roth, som har skrevet Forrest Gump, The Curious Case of Benjamin Button, The Insider og mange andre! Dette er et oplagt bud på en Oscar vinder.

3) The Descendants
Alexander Payne er før blev skamrost for både Sideways og About Schmidt er nu tilbage med sin første film siden Sideways, der udkom i år 2004, og denne gang med George Clooney i hovedrollen. Filmen fik sin premiere til Toronto International Film Festival for lidt over en uge siden, og den er allerede blevet rost til skyerne for især George Clooneys rolle. Det er svært at forestille sig, at denne film ikke får en Oscar nominering. Så er spørgsmålet bare, om den også kan nappe prisen for bedste film.

4) War Horse
Når Steven Spielberg kommer med en ny film, er det nok til at få folk op at køre, og i år udkommer han endda med hele to film: Både The Adventures of Tintin og War Horse har nemlig premiere i år. Men hvor Tintin måske mere ligner en blockbuster, så ligner War Horse en Oscarfilm i stor stil ud fra traileren. Filmen, der omhandler en dreng og hans hest under 1. verdenskrig, har et relativt ukendt cash, selvom bl.a. Emily Watson dog også har en rolle. Men når det er Spielberg med musik af John Williams, ville det være en fejl ikke at tro, at akademiet har denne film i tankerne!

5) The Artist
Hvem skulle have troet, at en fransk stumfilm ville have en chance ved dette års Oscar ræs? Filmen, som havde premiere ved dette års Canned festival har taget sit publikum med storm og fået anmeldelser, som næsten ikke kunne blive bedre. Både filmens fordel og ulempe ligger i, at den er så gammeldags, for selvom dens ældre stil nok skal være med til at score den nogle stemmer, så kunne man omvendt frygte, at der vil være folk i akademiet, som ikke bryder sig om, at den er så markant anderledes.

6) Midnight in Paris
Gennem tiderne har Woody Allen været en af akademiets yndlinge, og selvom han på det sidste har været lidt hit & miss, så må man sige, at Midnight in Paris har været et kæmpe hit. Filmen har Owen Wilson i hovedrollen, samt biroller fra Marion Cotillard, Rachel McAdams, Kathy Bates og Adrien Brody. Med fantastiske anmeldelser og en charme som kun Allen besidder, er Midnight in Paris et oplagt bud på en Oscar nominering, selvom prisen virker usandsynlig.

7) The Ides of March
Ikke nok med at George Clooney har hovedrollen i The Descendants, så har han også instrueret det politiske drama "The Ides of March". Filmen har Ryan Gosling i hovedrollen og George Clooney, Marisa Tomei, Philip Seymour Hoffman og Paul Giamatti på rollelisten. Filmen havde premiere i Venedig til rigtig flotte anmeldelser - dog ikke så gode, at prisen virker sandsynlig.

Boblere:

8) The Help
9) Tinker, Tailor, Soldier, Spy
10) The Girl With the Dragon Tattoo
11) Hugo
12) The Iron Lady
13) The Tree of Life
14) My Week With Marilyn
15) We Bought A Zoo
16) Young Adult
17) Moneyball
18) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
19) Carnage
20) Drive
21) We Need to Talk About Kevin
22) Shame
23) The Adventures of Tintin
Gravatar

#4 IK 12 år siden

Harry Potter og dødsregalierne - del 2 tror jeg godt kan blive nominret for bedste film. Året har været overraskende svagt, så det er meget muligt.

Kung Fu Panda 2 vinder for bedste animerede film. Pixar tog en slapper i år.

Transformers 3 bør nomineres og vinde for bedste visuelle effekter.

Hvis Hanna er heldig, tror jeg den kan blive nomineret for bedste filmmusik. Det er meget fjernt fra akademiets foretrukne og typiske valg, men der har endnu ikke været film med bedre filmmusik. X-men: First Class bør heller ikke overses i denne kategori.

Som sagt er det et svagt film-år indtil videre, og har heller ikke særlig mange bud udover de nævnte.
Gravatar

#5 MMB 12 år siden

#4

Jeg har i hvert fald postet mine bud på bedste film nu. :)
Jeg vil løbende opdatere mine bud samt skrive mine bud på de andre kategorier. :)
Gravatar

#6 Slettet Bruger [2435609199] 12 år siden

Det kommer helt an på hvor mange af akademiets medlemmer der vælger en given film som nummer 1.

Der er stadigvæk en del film der mangler at blive vist. Der er mange som har valgt at springe festivalerne over og som vi ikke engang har set trailere fra endnu. Jeg bemærker især at Jason Reitman helt har valgt at skippe det i år. Dette kunne ses i lyset af at han sidste gang med "Up in the Air" fik rigtig god omtale på festivalerne og i et stykke tid ansås som favoritten til at vinde bedste film ved oscaren. Der er dog flere eksperter som peger på, at filmen toppede for tidligt. Så rent strategisk vil de forsøge at ramme det perfekte tidspunkt.

En mand som Spielberg behøver så ikke særlig meget promovering. Alene det at han står som instruktør er promovering nok.

Jeg vil ikke udtale mig om de film som der ikke har været vist endnu. Andet end at jeg ser meget frem til både "Young Adult" og "Extremely Loud and Incredibly Close." Jason Reitman er en instruktør jeg er meget begejstret for. På nogle områder minder han mig om Alexander Payne (ikke mærkeligt da Reitman netop er en stor tilhænger af hans film). Han er rigtig god til at kombinere komedie med drama - dramedy. Noget som der er meget svært og så mener jeg at han har lavet to af de bedste film fra det seneste årti. "Extremely Loud" er baseret på en af de bedste bøger jeg har læst fra det seneste årti og jeg tror det er et passende tidspunkt filmen bliver lavet på - her ti år efter - hvor befolkningen har fået tragedien lidt på afstand. Kildematerialet er i hvert fald i orden til at de kan basere en film på det.

Af de film som der så har været vist så er det lige nu "The Descendants" som jeg ser som et af de stærkeste kort - måske det stærkeste. Den har fået rigtig gode anmeldelser og af en del er den blevet kaldt Alexander Paynes bedste film. George Clooney bliver også fremhævet som at levere sit livs rolle, hvilket siger en del. De (anmelderne) har aldrig set ham så såbar før i en film. Han er jo kendt som denne charmør og machofyr, men her når vi angiveligt ind til hans inderste følelser. Jeg glæder mig rigtig meget til filmen. Og så er Payne en af de instruktører som er så fantastisk god til at gå fra noget meget tragisk og lige pludselig over til noget meget komisk.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#7 MMB 12 år siden

Ja, det er selvfølgelig svært at spå om film, der ikke har haft premiere endnu, men det er svært ikke at gøre det, når man ser, hvem der står bag dem! :)
Men jeg er enig med dig i, at The Descendants er den favoritten af de film, som har haft premiere! :)
Personligt glæder jeg mig mest til Hugo, J. Edgar og The Girl With the Dragon Tattoo. :)
Gravatar

#8 Babo84 12 år siden

De film jeg ser mest frem til her indenfor en overskuelig fremtid, er nok Tinker, Tailor, Soldier, Spy og selvfølgelig Finchers udgave af Mænd der hader kvinder.
Gravatar

#9 Laksen 12 år siden

IK skrev:
Harry Potter og dødsregalierne - del 2 tror jeg godt kan blive nominret for bedste film. Året har været overraskende svagt, så det er meget muligt.


Kunne man forestille sig at den, som den sidste i serien, vandt priser hjem på vegne af hele Harry Potter serien lidt ligesom det var tilfældet med LotR?

Personligt synes jeg, de ligger i forskellige ligaer, men kunne det være muligt?
Gravatar

#10 MMB 12 år siden

Laksen (9) skrev:
Kunne man forestille sig at den, som den sidste i serien, vandt priser hjem på vegne af hele Harry Potter serien lidt ligesom det var tilfældet med LotR?

Personligt synes jeg, de ligger i forskellige ligaer, men kunne det være muligt?


Det er præcis den tanke, som manger har gået med, og jeg tror også, det kommer til at have en effekt. En nominering er BESTEMT mulig, men det afhænger dog af, i hvor høj grad Warner fører kampagne. For her et par måneder efter filmen udkom, er buzzen helt væk, og jeg tror (desværre), at det bliver meget svært at få den nomineret til bedste film, selvom det godt kan ske med den rette kampagne. Havde den udkommet sidste år, havde den grundet de anderledes regler for antal nomineringer haft en langt større chance. Den skal dog nok blive nomineret til nogle mindre priser. :)

Skriv ny kommentar: