Gravatar

#1 elwood 16 år siden

Bag den obskøre titel gemmer sig en lille snak jeg havde med en ven for et par uger siden, og den har naget mig lidt.

Snakken går på at vi sad og snakkede og film en dag og han nævnte en som han lige havde set på sin pc, jeg begyndte så med en lille snak omkring det med at man snyder folk der har arbejdet hårdt for filmen, for penge osv. osv. i kender snakken.

Så var det jeg prøvede en anden vinkel, jeg sagde "ok hvis du ikke mener at det er slemt at downloade film, er det så heller ikke slemt at gå ind i en butik og stjæle noget f.eks. en cd, eller en æske chokolade"

Han mente at de to ting ikke ku sammenlignes, og det er på det her tidspunkt, jeg giver fortabt med snakken.

Jeg har så siden gået og tænkt lidt over det, og ja det er som om at det at downloade en film, eller spil ikke er lige så slemt som at gå ind i en butik og fysisk stjæle det, udfra hvad jeg har erfaret.

Min teori går på at det er fordi at det er så nemt, at downloade musik og film "jamen der er jo så mange der gør det" og det på en eller anden måde gør det "okay"

Er jeg hel gal fat på den, eller ?

Jeg har bare gået og tænkt over det længe, og især nu når jeg selv har været med til at lave film, ved jeg hvor stort arbejde der lægger bag, så at folk ikke betaler for en film er da træls.

Jeg er klar over dette sikkert er et brandvarmt emne, og måske været oppe før, jeg mener dog at min vinkel på det er lidt anderledes end den normale tilgang.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#2 DarkLight 16 år siden

Det har været oppe at vende et par gange før, ja. Og også med denne vinkel, da det er den mest "populære" :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#3 elwood 16 år siden

#2 Oh well, så har jeg ikke søgt godt nok åbenbart 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 chronaden 16 år siden

De fleste film downloader jeg og ser, hvis jeg kan lide filmen køber jeg den på DVD.

Jeg sover udmærket om natten :>

Syns ikke rigtigt man har muligheden for andet, man kan f.eks. ikke bruge musik i samme sammenhæng, enten kender man kunsteren godt eller så har man hørt i radio, ergo man ved man ikke spilder pengene. - Sådanne muligheder har man ikke rigtig med film. Nogle ville sige "Gå i biografen", men en bio billet koster ca 75% mere end hvad jeg giver for en DVD når jeg køber + kommer mange af de film jeg gerne vil have ikke i biografen.

Men som sagt, hvis jeg KUN hentede og downloade uden at have min film samling, ville jeg også kalde det politisk ukorrekt. :>
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#5 filmz-Mifan 16 år siden

I mine øjne kan det ikke direkte sammenlignes.

"Problemet" opstår jo fordi der ved et tyveri stjæles noget fra indehaveren, som han efter tyveriet så ikke længere er i besidelse af. Han har altså mistet den ting, som tyven har taget.

Når jeg downloader film, spil, bøger eller musik, så er det jo ikke nogen, som direkte mister de ting jeg henter. Jeg har ikke direkte frarøvet andre folk værdier.

Men!

Tilgengæld har jeg erhvervet mig et produkt, som jeg ikke har betalt for, og det kan selvfølgelig sammenlignes, men stadig ikke sidestilles, med tyveri.

Så er spørgsmålet, hvilke værdier jeg har snydt selskabet for.

Nogen vil mene, at jeg har snydt dem for de 200 kroner, som en dvd koster. Andre vil skyde på de 50-80 kroner en biografbillet koster. Mens nogen måske hælder til de 25-40 kroner en lejefilm står i.

I virkeligheden er der stor forskel på de enkelte film.

Der er to årsager til, at jeg henter film:
1. Det er billigt / gratis.
2. Det er nemt.

Der er et hav af film, som jeg udelukkende ser, fordi jeg kan se dem på denne måde. Film som jeg under ingen omstændigheder havde tænkt mig at bruge penge på. Men nu har jeg muligheden for at se dem billigt, så gør jeg det.
Jeg kunne også leve med, at det kostede 10-20 kroner, men heller ikke mere. Ellers skulle de lave en "fuld tilfredshed eller pengene tilbage" garanti. Så spilder man ikke sine penge på røvdårlige produktioner.

For jeg tilhører samtidig den gruppe, som absolut intet har imod biografen. Jeg elsker den. Jeg køber også masser af film på dvd og Blu Ray. Men jeg køber kun filmen, hvis jeg er temmelig sikker på at kvaliteten er iorden. Dvs. enten en film jeg har været i biografen og se, eller en film jeg har hentet / set online.

Jeg vil ikke direkte forsvare det jeg gør, for jeg ved det er ulovligt. Men det er ikke brugere som mig, der river huller i filmselskabernes pengekasser. Det klarer de vist fint selv.
~ Mifan
Gravatar

#6 davenport 16 år siden

Well, jeg synes det er rimeligt enkelt. Loven siger det er forbudt, vi skal følge loven - dermed er det ulovligt.
Så kan man sidestille det som man vil, og tage den straf det giver, hvis der kommer nogle Gmen og banker på..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#7 elwood 16 år siden

#4 De fleste film downloader jeg og ser, hvis jeg kan lide filmen køber jeg den på DVD.


Jeg kan udemærket forstå den tankegang, men hva nu hvis du DL'er say 100 film og de 99 af dem kan du ikke li, ved godt den er ret usandsynlig 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#8 filmz-Bruce 16 år siden

Er helt enig elwood. Jeg har selv prøvet at downloade og også for ganske nylig set kopi film hos mine buddies. Selvom man forsøger at retfærdiggøre overfor sig selv og andre, at man køber dem man kan lide og at "prøveturene" derved genererer mere salg end ellers, så ændrer det ikke ved det faktum, at de fleste ikke køber de "prøvekørte" produkter. Og her snakker vi så om produkter, som i mange tilfælde for "ejeren" afskrives 50-100% efter første gennemsyn. Man kører lige 200.000 km i Porschen inden man bagefter siger "naaaarj, jeg synes det var noget lort".

Så kommer alle de fine argumenter om, at dette jo er en digital vare og det ikke er tyveri, "blot" krænkelse af ophavsretten. Derefter følger idiotien "sharing is caring", som om det giver mad på bordet til de stakler, som arbejder på Uwe Bölls film og har 2 børn, en kone, hund og hus. Så kommer argumentet om, at Hollywood tager os stakkels filmfans i røven, med deres høje priser og at vi selvfølgelig er i vores gode ret til at kopiere, for så kan det være Hollywood lærer lektien og sætter priserne ned. Det vil give meget mere salg siger vi så!!! Jamen selvfølgelig stjæler vi brød hos bageren, når han sætter priserne op, så kan har lære det. Ikke noget med, at vi som forbrugere har valget mellem frit at købe eller lade være, hvis vi ikke føler produktet er billigt nok.

Det er IKKE en menneskeret at kunne se alle film, som udgives og har man ikke råd, jamen så er det som enhver andet produkt man ikke har råd til. Jeg har ikke råd til at købe 20 bøger om måneden f.eks. Så må man spare op eller vente til produktet falder i pris.

Nej, det er ikke andet end en gang patetiske undskyldninger, som ligger til grund for, at folk kan retfærdiggøre tyveri af andres produkter. Krænkelse af ophavsret er ensbetydende med tyveri, eftersom det har samme effekt på udbydernes bundlinie og derved er medvirkende til, at indtjeningen falder. Falder den, er der færre penge til produktudvikling, hvilket i filmbranchen vil sige, producenterne tager færre risici, satser på de sikre heste og vi som publikum berøves for det vi elsker mest. Filmoplevelser! Tilgengæld piver vi som ynkelige svin, når producenterne så laver tiltag for at begrænse kopiering.

Jo underholdningen er stor blandt grupper i vores lille menneskerace, med argumentation, som får Ny Alliance til at fremstå som oratorer i verdensklasse med et strømlinet budskab.

Fuck kopiering i røven!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 elwood 16 år siden

#8 Jamen selvfølgelig stjæler vi brød hos bageren, når han sætter priserne op, så kan han lære det

Den der måtte jeg altså lige grine lidt af bruce, haha hvilket skræk eksemple 8-)

Og lige for at få det på det rene, jeg har også selv været i den "grå" zone, så det ikke fordi jeg er renheden selv, jeg er bare med tiden blevet mere opmærksom på konsekvensen af ens handlinger.

#9 Ahh så forstår jeg bedre.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#10 filmz-Bruce 16 år siden

#9 Min far var gammel bager :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: