Stunts er ikke kun livsfarlige. De kan også koste penge og dermed arbejdspladser. Derfor laver “Machete”-skuespilleren Danny Trejo aldrig sine egne stunts.

Se også: Efter Tom Cruise-ulykke: “Mission: Impossible 6”-optagelser forsinkes

Senest måtte optagelserne til “Mission: Impossible 6” sættes på pause, fordi Tom Cruise brækkede anklen i et stunt. Den slags har Danny Trejo ikke samvittighed til:

”Jeg ved, at alle de store stjerner vil hade mig for at sige det, men jeg vil ikke risikere 80 personers arbejde, bare for at jeg kan sige, at jeg har store nosser,” siger Trejo til Yahoo! Movies.

Det har nemlig ikke de samme konsekvenser, hvis en stuntmand kommer til skade, som hvis filmens stjerneskuespiller gør det:

”Vi har stuntfolk, der gør den slags. Hvis de kommer til skade, jeg er ked af at sige det, men så sætter vi bare et overskæg på en anden mexicaner, så kan vi fortsætte. Men hvis jeg kommer til skade, så er alle uden job. Derfor vælger jeg ikke at gøre det.”

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (21)
Gravatar

#1 Nagash 6 år siden

Hmm.. Kan som sådan godt se hans pointer, men samtidig så har jeg også altid haft stor respekt for netop Tom Cruise, fordi han netop tør gøre det. Jeg kan selvfølgelig se det er et problem, hvis alle der arbejder på Cruis' film arbejder under en kontrakt, der ikke giver dem løn under udsættelse af optagelserne, men er det så ikke et spørgsmål om at fagforeningerne sætter ind og tvinger bedre vilkår for de ansatte?
Gravatar

#2 kblood 6 år siden

Ja, han har en god pointe der.
Gravatar

#3 Mejse 6 år siden

#1 tror ikke det er så nemt, som at fagforeningen bare tvinger bedre vilkår igennem, går en del langsommere derovre med den slags end herhjemme, og samtidig har de jo en aftale kørende som først skal genforhandles på et specifikt tidspunkt
Gravatar

#4 kblood 6 år siden

#3 Specielt i USA... fagforeninger har godt nok ikke meget at skulle have sagt der.
Gravatar

#5 Mejse 6 år siden

#4 lige det jeg tænkte
Gravatar

#6 steadi07 6 år siden

#3-5 - Fagforeningerne i Hollywood er dog generelt en undtagelse fra resten af USA. Hollywoods fagforeninger har stor indflydelse og kan, i værste fald, sætte filmindustrien på pause i uger og måneder, hvis forhandlinger bryder sammen.

Se eksempelvis Writers Guild-strejken i 2008, som varede i 14 uger og skal have kostet filmindustrien mellem 500 millioner til 2 milliarder dollars.
Gravatar

#7 Mejse 6 år siden

#6 men igen var der jo tale om at en eksisterende aftale var oppe til genforhandling, på grund af nogen tidsmæssige ting fra sidste aftale....det kan da ske, men det er et langvarigt projekt og ikke noget de "bare" gør
Gravatar

#8 steadi07 6 år siden

#7 - True, omstændighederne var ikke ligefrem hverdags-agtige i 2008, men det ændrer ikke ved, at fagforeningerne i Hollywood har mere magt end deres fæller i andre brancher, hvor de rigtignok får mindre og mindre at sige, næsten for hver dag der går.
Gravatar

#9 Mejse 6 år siden

#8 det er der noget om, men tror lidt at stuntfolks foreningen, har mindre magt end writers guild folkene, men altså ingen tvivl om at de har mere end en gennemsnits fagforening.
Gravatar

#10 Nagash 6 år siden

#3+4 - Jeg sagde også at det burde være en opgave for fagforeningerne. Ved godt det går lidt sløvere end i andre dele i verden. Men lige netop Hollywood er dog kendt for, at der af og til kommer strejker fra de forskellige fagforbund, så det er ikke helt uhørt for dem, at være nødt til at lave drastiske genforhandlinger.

#9 - Det er jo ikke specifik stuntfolkenes fagforening, men alle filmfolks fagforeninger der i samlet flok kan gå sammen. Alle i produktionen rammes, når fx Cruise kommer til skade. Både skuespillere, stuntmænd, kameramænd, lydmænd etc. Hvis de virkelig vil, så kan de sagtens få presset noget igennem, så de også får løn, selvom en skuespiller er skadet eller syg.

Skriv ny kommentar: