I den sidste trailer til “Blade Runner 2049” afslører Warner Bros. selv, om Ryan Goslings nye blade runner er menneske eller replikant. Alligevel har filmselskabet sammen med instruktør Denis Villeneuve haft travlt med at give alverdens anmeldere mundkurv på.

Se også: Sidste trailer: Warner Bros. afslører vigtig detalje om “Blade Runner 2049″

Det er Indiewire, der afslører, at Warner Bros. op til lanceringen af “Blade Runner 2049” vurderede, at der var tale om en særligt spoiler-følsom film. Intet om plottet måtte afsløres – det var instruktør Villeneuve enig i.

Derfor har anmelderne ekstraordinært skulle skrive under på, at de ikke måtte spoile “Blade Runner 2049”. Spørgsmålet er så bare, hvad det skal betyde? En spoiler er jo subjektiv.

Det gav en underafdeling af de PR-ansvarlige for “2049” svar på til anmelder-visningen i Houston, hvor der i punktform blev dikteret for anmelderne, hvad de måtte skrive og ikke måtte skrive.

Den indskrænkning af ytringsfriheden protesterede flere anmeldere over, hvilket blandt andet førte til, at spoiler-embargoen blev trukket tilbage i Danmark efter pres fra foreningen af Danske Filmkritikere.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (9)
Gravatar

#1 Lawman 6 år siden

Nej, en spoiler er ikke subjektiv, uanset hvor mange gange du forsøger at argumentere for det Morten. Jeg agter ikke at læse din anmeldelse af 2049, for frygter netop at du spoiler filmen, og ødelægger oplevelsen for dine læsere.

Og siden hvornår har Filmz i øvrigt respekteret embargoer?
Gravatar

#2 Tegningen 6 år siden

+1 for at spoiler ikke har noget som helst med subjektivitet at gøre.
Gravatar

#3 Morten Vejlgaard Just 6 år siden

#1 #2 Jeg venter spændt på en objektiv definition, som alle verdens mennesker er enige i gælder på alle verdens film.
Gravatar

#4 Lawman 6 år siden

#3 og selv der ville du være uenig. Vi har fattet at du ikke er til at diskutere med hvad det angår, eller alt andet i øvrigt. Måske derfor der ikke længere er nogen der orker at kommentere på jeres anmeldelser.

Du svarede i øvrigt ikke på mit spørgsmål om embargoer, og jeres manglende respekt og overholdelse heraf.
Gravatar

#5 Morten Vejlgaard Just 6 år siden

#4 Det er dig, der er uenig med mig. Du siger: spoilers er ikke subjektive, altså er de objektive. Jeg spørger stilfærdigt: Hvordan definerer du objektivt en spoiler?

Det tror jeg ikke, man kan. Derimod tror jeg, at vi to sagtens kan blive enige om en række eksempler på spoilers, men jeg tror også, at vi vil være uenige i andre eksempler. Ligesom Warner internt har været uenig om den her: http://filmz.dk/sidste-trailer-warner-bros-afsloer...

I forhold til embargoer så forudsætter dit spørgsmål, at du ved, hvilke aftaler Filmz har med de danske distributører. Det tror jeg ikke, du gør.

I begge tilfælde/emner må du gerne følge dine påstande op med konkret belæg, så kan jeg bedre give et godt svar.
Gravatar

#6 Slettet Bruger [3072253809] 6 år siden

Filmz er blevet en skygge af sig selv. Normalt er jeg tilhænger af aktiv dødshjælp, men her har det ikke været en god idé.
Gravatar

#7 Geekalot 6 år siden

Siger mere om jer der sider og disser Filmz, for stadig at blive. Hvorfor er det i egentlig er her, når i ikke bryder jeg om siden? Spørger bare for det undre mig meget.
Gravatar

#8 Mejse 6 år siden

#7 +++++++++++

#4 har svært ved at se hvordan spoilers, ikke er subjektive....hvad der spoiler noget for dig gør det jo ikke nødvendigvis for mig.
Gravatar

#9 Mads47 6 år siden

Jeg synes enlig også bare der er alt for meget tuderi, hvis i ikke kan lige lugten i bageriget så find et andet sted.

Skriv ny kommentar: