Ridley Scott er ikke i tvivl. Lige siden “Director’s Cut” fra 1992 og frem så har Rick Deckards dagdrøm om en enhjørning i “Blade Runner” peget på, at blade runneren selv er replikant. Nej, siger manuskript-forfatter.

Se også: Ridley Scott forklarer slutningen på “Blade Runner”

Det er Hampton Fancher, der har skrevet manuskript til den originale “Blade Runner” samt den nye “2049”, som nu siger, at Harrison Fords hovedkarakter ikke er replikant:

”Han er ikke en replikant… Ridley sagde fra begyndelsen, at han er replikant, og jeg sagde fra begyndelsen, at det er han ikke, eller vi skal ikke vide, om han er det – jeg ved ikke, om han er,” siger Hampton Fancher til Collider.

Fancher argumenterer med, at Deckard som Nexus 6-replikant ikke ville kunne overleve fra 2019 til 2049. Den type replikanter levede kun i fire år.

I “2049” introduceres imidlertid en Nexus 8-replikant uden udløbsdato, hvilket kan pege i retning af Ridley Scotts synspunkt.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (7)
Gravatar

#1 Justin 6 år siden

Overskrift
"Rick Deckard er ikke en replikant"

tekst i artikel
"jeg ved ikke, om han er," siger Hampton Fancher til Collider."

Hvilken vil sige af overskriften er løgn ?
hvorfor lyve i overskriften, er clickbait virkeligt så vigtigt ?

Gravatar

#2 Johnny42 6 år siden

Det giver ikke mening for Rick Deckard at være en replikant. Hvis han havde været det, så burde han fysisk kunne matche de replikanter han jager, hvilket ikke er tilfældet, hverken i den originale Blade Runner eller Blade Runner 2049. Så hvis han skulle være replikant opstår der en masse plot huller som man skal forklare.

I den første Blade Runner havde de en masse uheldige episoder med replikanterne og så ville det heller ikke give mening på det tidspunkt at få en replikant til at jage andre replikanter, hvis han nu også besluttede sig for at gøre oprør og havde en masse viden om Blade Runner programmet, som replikanterne kunne bruge.

Muligvis spoiler, har ikke fulgt med i al markedsføringen, så ved ikke hvor meget der er blevet spoilet i den,
men det giver god mening at agent K/Joe, er replikant, også før det bliver afsløret at han er det, idet han netop matcher replikanternes fysik. Ud over det så har de forbedret teknikken, så de nye replikanter(eller det tror de i hvert fald), er loyale og ikke vil gøre oprør.
Gravatar

#3 pow9199 6 år siden

Johnny42 (2) skrev:
Det giver ikke mening for Rick Deckard at være en replikant.


Say what? Kun for så vidt som, at den type replikant han er, er bygget til at være stærkere end normale mennesker. Nå ja, og så lige de to ret vigtige detaljer: At han har Gaffs minder og at den første film viser replikanternes øjne med et særligt lys, og Deckards øjne lyser på samme måde.

Og det plothul du henviser til, er ikke et plothul. Ligesom Rachael har Deckard fået implanteret minder, der gør at han er lettere at kontrollere. Men det betyder ikke at hans oprør vil føre til en alliance med nexus6 replikanterne. En anden vej ud af det "plothul" er, at det er muligt at kun Tyrell og Gaff ved Deckard er replikant, eller sågar at han er produceret inden der begyndte at være problemer
Gravatar

#4 Brasmuss 6 år siden

Selvfølgelig er Deckard en Replicant. Det er super åbenlyst, samt Ridley Scott jo selv har bekræftet det ved flere lejligheder.

Deckards drøm om en enhjørning, og det at Gaff efterlader en enhjørning til sidst indikere endda at Deckard har nogle af Gaffs minder implantet. Hvor ellers kunne han vide det fra?

Mht fysisk at kunne matche dem, så er han jo ikke en almindelig Nexus 6, nøjagtig som Rachael. Hvilket også betyder han ikke har nogen input date (lifespan).

I Blade Runner 2049 indikere Wallace endda at Deckard og Rachael måske endda er skabt for at falde for hinanden, og få et barn sammen. Noget man kun kan gisne om, men det lægger op til at Tyrell havde en plan i tankerne da han skabte dem, og her snakker vi samtidig om en mand med en ENORM IQ. Vi skal også huske at det var Tyrell der introducerede dem for hinanden.

Der er mange flere beviser på at han er en Replicant, så jeg anbefaler at du ser dem igen. Gerne The Final Cut



Gravatar

#5 kblood 6 år siden

Hmmm, lidt sjovt at de to er uenige, men kan nu godt li idéen om at lade det være åbent for fortolkning.
Gravatar

#6 Snipp 6 år siden

Brasmuss (4) skrev:
Selvfølgelig er Deckard en Replicant. Det er super åbenlyst, samt Ridley Scott jo selv har bekræftet det ved flere lejligheder.

Deckards drøm om en enhjørning, og det at Gaff efterlader en enhjørning til sidst indikere endda at Deckard har nogle af Gaffs minder implantet. Hvor ellers kunne han vide det fra?

Mht fysisk at kunne matche dem, så er han jo ikke en almindelig Nexus 6, nøjagtig som Rachael. Hvilket også betyder han ikke har nogen input date (lifespan).

I Blade Runner 2049 indikere Wallace endda at Deckard og Rachael måske endda er skabt for at falde for hinanden, og få et barn sammen. Noget man kun kan gisne om, men det lægger op til at Tyrell havde en plan i tankerne da han skabte dem, og her snakker vi samtidig om en mand med en ENORM IQ. Vi skal også huske at det var Tyrell der introducerede dem for hinanden.

Der er mange flere beviser på at han er en Replicant, så jeg anbefaler at du ser dem igen. Gerne The Final Cut


Hvis han er replikant hvorfor er Ford så blevet så gammelt i forhold til 1'eren?? Svar mig lige på det? Og han bløder og kan mærke smerter i 1'eren. Forklar mig det? Det ville være pivringe hvis han var en replikant og ødelægge filmen for mig.
I was once in a story... guess what, I was awesome!
Gravatar

#7 kblood 6 år siden

#6 Jeg mener det var en del af at være en af de første modeller. Dem som han jagtede i Blade Runner var modeller hvor man havde gjort dem mennesker overlegne, men for at balancere det havde man givet dem den korte levetid.

Hvilken serie af replikant han er nok der hvor svaret ville være på det spørgsmål... hvis han er replikant.

Skriv ny kommentar: