På under tre uger har “Star Wars: The Last Jedi” sat alle de andre premierefilm på plads i det danske biograf-år 2017. “Episode VIII” er den suverænt mest sete film blandt årets film i de danske biografer.

Se også: Dansk film-rapport: Biograferne tjener pengene hjem – VOD-salget skuffer

“The Last Jedi” er samtidig den eneste film, der krydser grænsen på 400.000 solgte billetter i de danske biografer i 2017, der blev domineret af kendte franchises med hele tre Disney-film i top 10.

Set i forhold til tidligere år så skuffer 2017. Sidste år krydsede “Flaskepost fra P” og “Klassefesten 3” begge 500.000 solgte billetter, imens “The Force Awakens” tilbage i 2015 gjorde det samme, hvilket “The Last Jedi” altså ikke har været i nærheden af.

Særligt de danske film har skuffet, når det kommer til billetsalget. Kun “Alle for tre” og “Dræberne fra Nibe” har i år budt sig til i toppen i fraværet af en ny Jussi Adler-Olsen-filmatisering, der venter til 2018 med “Journal 64”.

Ser man lidt længere ned ad listen, så finder vi den store Oscar-vinder “La La Land” på en 14.-plads, imens den globale skuffelse i “Blade Runner 2049” har haft pæn dansk succes på en plads nr. 19.

Blandt superheltene er der ingen tvivl: Danskerne vælger Marvel over DC. “Logan”, “Guardians of the Galaxy Vol. 2”, “Spider-Man: Homecoming” og “Thor: Ragnarok” findes alle i top 25 – både “Wonder Woman” og “Justice League” er fraværende.

Dansk Box Office Top 10 i 2017:

1. Star Wars: The Last Jedi
2. Skønheden og Udyret
3. Grusomme mig 3
4. Fifty Shades – I mørket
5. Alle for tre
6. Vaiana
7. Dunkirk
8. Fast and the Furious 8
9. Boss Baby
10. Dræberne fra Nibe

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (6)
Gravatar

#1 Silver666 6 år siden

Det er næsten synd så mange falder i fælden og ser dette mak værk af en Star Wars film i biografen jeg faldt selv i.
Gravatar

#2 Mardin 6 år siden

Silver666: Husk ordene “jeg synes” og “min mening er at”.
Rigtigt mange inklusiv mig selv synes Last Jedi er en fantastisk film. Har set den 2 gange og anden gang fandt jeg den væsentligt bedre. At fanbasen er splittet mellem at elske og hade den gør den bare endnu mere interessant i mine øjne.
Gravatar

#3 Geekalod 6 år siden

mardin, de ord behøver han slet ikke for han kan jo kun udtale sig om sin egen mening. det siger lidt sig selv. med det sagt kunne jeg også rigtig godt lide den nye SW film selvom jeg sagtens kan forstå hvorfor andre ikke kan.
Gravatar

#4 Mardin 6 år siden

Det er rigtigt nok, men mange sure fans får det til at lyde som om at det er en objektiv sandhed at filmen er et makværk blot fordi den ikke forløb som de selv havde håbet på. Og det gør diskussionen om filmen lidt trættende :)
Gravatar

#5 Mejse 6 år siden

#3+4 at han kun kan udtale sig om sin egen mening, holder sjældent folk tilbage fra at udtale sig på andres vegne, så det er i høj grad nødvendigt :)
Gravatar

#6 Silver666 6 år siden

Mardin (2) skrev:
Silver666: Husk ordene “jeg synes” og “min mening er at”.
Rigtigt mange inklusiv mig selv synes Last Jedi er en fantastisk film. Har set den 2 gange og anden gang fandt jeg den væsentligt bedre. At fanbasen er splittet mellem at elske og hade den gør den bare endnu mere interessant i mine øjne.
Syntes jeg ikke er nødevendigt det mener jeg er en selvfølge.
For der er jo ikke noget rigtig eller forkert svar om en film er god,
der er kun meninger og det gælder ligegyldig hvem som udtaler sig om en film.

Skriv ny kommentar: