De amerikanske biografer er i krise. Og hele filmbranchen er under pres fra de nye tider, hvor Netflix tilbyder film on demand, når du har tid hjemme i privaten. Derfor har biograf-filmen ikke længere råd til at fejle.

Se også: Hollywood vil forkorte biograf-vinduet: Premium VOD på vej i 2018

Det er Warner Bros.-chefen Toby Emmerich, der nu åbent erkender, at filmselskaberne og biograferne oplever et stort pres fra hele ‘on demand’-kulturen:

”Forbrugerne elsker on-demand. Udfordringen er, hvordan vi motiverer folk til at bruge deres tid og energi til at se en film, der begynder, når biografen siger, at den gør,” siger Toby Emmerich til The Hollywood Reporter.

Derfor er der heller ikke længere råd til at fejle eller eksperimentere. Biograferne kommer i fremtiden til at satse primært på store event-film:

”En film skal være et event eller ekstraordinært god. Aldrig har der været en mindre margin til at fejle.”

Netop Warner Bros. har i 2017 tabt stort på et kunstnerisk sats som “Blade Runner 2049”, som der altså næppe bliver plads til i fremtiden.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (59)
Gravatar

#1 kblood 6 år siden

Ja, de virker godt nok ikke glade for at indrømme det. Vi før nok at se i løbet af i år om flere eller færre vil tage i biografen. Jeg prøvede lige at se Top Gun i VR i 3D igennem BigScreen VR Beta, et event som blev holdt af BigScreen udviklerne og filmselskabet der i sin tid lavede Top Gun mener jeg det var. Så de kørte Top Gun i 3 eller 4 forskellige virtuelle sale hvor man så skulle joine lige inden næste fremvisning. Eventen var gratis da det var en stress test for at se hvor mange mennesker man kunne have med i eventen uden at det blev et problem for dette system.

Jeg så kun lige de første 10-20 minutter. Det er en god film men det var også mest for at se hvor godt det fungerede. Det lyder til at man måske vil bruge dette på en større plan med premiere film.
Gravatar

#2 kblood 6 år siden

Ahh, havde ikke set der også var en nyhed om biograf billet salget i USA... ser ud til at Streaming er begyndt at æde sig ind i biograf markedet. Så sker det nok også i Danmark inden for de næste 2 år. Så må vi se hvad vores "lokale" biograf formand har at sige til det da han vidst længe har stået fast på at det netop ikke burde være noget problem for biograferne.
Gravatar

#3 Snipp 6 år siden

Det de kunne gøre som er gjort i England er at indføre medlemskort+betaling, så man får et beløb på 100-200 kr. om måneden kan gå ind og se alle de film man vil. Det har øget folk at gå i biffen og man får en mere stabil indtjening over året.

Med det sagt så er det også fedt at man kan se nye film på netflix i stedet for i biffen. Men der er alligevel ikke noget der slår biograf oplevelsen ved en stor blockbuster.
I was once in a story... guess what, I was awesome!
Gravatar

#4 Johnny42 6 år siden

Måske skulle de bare til at lave bedre film, eller skære ned på budgettet på filmene, så de ikke koster de afsindige summer at producere. Det er yderst sjældent at en film bliver dobbelt så god, fordi der bliver smidt dobbelt så mange penge efter den. Jeg så GofTG 2 og forlod salen skuffet over resultatet, og har ikke set de efterfølgende MCU film, jeg så Justice League, som for mig er den dårligste film jeg har set i 2017, så kommer højst sandsynligt ikke til at se den næste DCEU film.

Problemet er nok mest at de er fokuseret på de store budgetter. Prøv at se på Blumhouse, der med et budget på få millioner dollars, kan give en box office, der er mange gange større. Og altså, jeg gider ikke event-film, hvis der ikke er nogen ordentlig historie.
Gravatar

#5 Gorman 6 år siden

kan (selvretfærdigt :) ) sige at jeg stort set ikke streamer, men først og fremmest ser film på dvd/Blu-ray (købt eller lånt på bibliotek) og i biffen. Men jeg er nok en uddøende race :)
Et månedskort til biffen vil helt klart være biografernes bedste våben mod streaming, og der ville også blive set flere (mindre) film og kiosksalget vil øges betragteligt. Whats not to like!
Hudson til Vasquez i "Aliens": "Have you ever been mistanken for a man? No, have you!!!
Gravatar

#6 kblood 6 år siden

#4 Ja, som det er nu bliver de netop ved med at forvente større og større salg af billetter hvert år eller at de kan sælge lige så mange som nogen af de mest sælgende film. Det er ret høje mål at sætte og det er jo netop ingen garanti bare fordi man smider en afsinding mængde penge efter det.
Gravatar

#7 Tsunamijhoe 6 år siden

Jeg er helt holdt op med at gå i biografen.. Fra at se ca. 4 film om måneden før i tiden,til nu ingen. Grunden er priserne samt kvaliteten. Mine lokale biografer er bare for ringe,en nordisk film og en "uafhængig" og begge lider af dårlig teknisk kvalitet,som er alt fra for høj lyd til forkerte indstillinger, for mørk 3D,ingen atmos,til beskidte toiletter. Jeg har brokket mig et par gange,men biograferne er ligeglade.For eksempel,det er jo meget dyrt at skifte lamper i cinema projektorer,så man strækker den lige en tand for meget,og er du "heldig" at komme på besøg i tiden hvor et skift burde være foretaget,ja så skal du ihvertfald IKKE se en 3D film,da du intet vil kunne se i mørke scener,for eksempel hele mine sekvensen i hobitten.. En indstillingsfejl viste sig at være fordi biografen havde 2 projektorer stående i en vinkel,1 analog og en digital,og det synes de ikke var noget problem,selvom hele billedet var skævt på grund af vinklen af projektorene,så keystone var helt ude af proportioner,yderst anstregende,og man kan jo ikke få pengene tilbage hvis man vælger at gå ud og brokke sig,de siger bare ærgeligt sonny boy.

Dertil kommer alle de medmennesker der er fuldstændig undefor pædagogisk rækkevidde,som snakker højlydt,eller bruger mobil osv,og det kan jeg slet ikke klare. Så derfor har jeg min egen biograf i dag,som er teknisk bedre end mine lokale professionelle biografer,med atmos,og ordentlig 3D på kæmpe lærred.. Og det bedste af det hele,jeg kan pause filmen når jeg skal på lokum,som er rent og fint!!
Gravatar

#8 cookiedude91 6 år siden

Snipp (3) skrev:
Det de kunne gøre som er gjort i England er at indføre medlemskort+betaling, så man får et beløb på 100-200 kr. om måneden kan gå ind og se alle de film man vil. Det har øget folk at gå i biffen og man får en mere stabil indtjening over året.

Med det sagt så er det også fedt at man kan se nye film på netflix i stedet for i biffen. Men der er alligevel ikke noget der slår biograf oplevelsen ved en stor blockbuster.


Helt enig, en abonnement service vil være vejen frem, det de mister på billetsalg får de jo ind igen ved sodavand og popcorn. var til billig biodag for lidt siden, alle film for 50 kr. men til gengæld var biografen fyldt som aldrig før og køen i kiosken var enorm, så det var sikkert en af biografernes mere indtjenende dage
Gravatar

#9 Mejse 6 år siden

#8 hele problemet med det, er balancen, i de fleste biografer tjener de ikke noget på billetsalg, alt overskuddet er i sodavand, slik og popcorn, så hvor mange flere skulle gå i biografen før det gik op ? de har helt sikkert kigget på mulighederne, og er åbenbart kommet frem til at det ikke indtil nu, har kunne betale sig, ellers ville vi allerede have det.

og ja på biodag, går folk bananas, men hvis billetter altid kostede 50 kr, ville der næppe efter den første måned komme gennemsnitligt dobbelt så mange, til alle forestillinger, og så er det jo ligesom ligemeget.
Gravatar

#10 Snipp 6 år siden

#8 Ja jeg var også i biffen den dag med 50 kr. Aldrig har jeg oplevet så mange mennesker i biffen før og der var godt nok gang i kiosken med lange køer.

#9 Altså biografer betaler jo allerede penge for at have filmen, så om der kommer 50 eller 1000 er ligemeget. De har stadig betalt for det samme. Og pointen er jo at hvis de indfør det her klubkort via abonnement, så kan de få lokket endnu flere til som vil bruge penge i kiosken og folk som kommer i biffen. 200 kr. er alligevel 2 film som man skal se om måneden, og jeg tror nok folk vil strømme til. Så kan det jo være at de sænker kioskpriserne (Hvilket jo aldrig vil ske, men man kunne da håbe). Det er jo lige præcis blevet confirmed i england at de får en højere indtjening, da der kommer mange flere til og kiosksalget er gået opad.
I was once in a story... guess what, I was awesome!

Skriv ny kommentar: