Fred Crane, der som den ene af de to rødhårde Tarleton-tvillinger, som flirter med Scarlett O’Hara og havde åbningsreplikken i Hollywood-klassikeren “Borte med blæsten” fra 1939, er død. Han blev 90 år.

Fred Crane var 20 år, da han blev tilbudt rollen som Brent Tarleton. Han var ikke skuespiller, men havde fulgt med sin kusine til hendes prøve, da filmen skulle castes. Da folkene bag filmen hørte hans sydstatsaccent, blev han hyret til rollen, der indbragte $50 om ugen.

Efter “Borte med blæsten” medvirkede Crane bl.a. i filmen “The Gay Amigo” fra 1949 og på tv i 1960’erne. Han var desuden vært på et radioprogram for klassisk musik i 40 år.

Crane var den sidste tilbageværende mandlige skuespiller, der var krediteret på rollelisten, fra filmen. Skuespilleren bag den anden Tarleton-tvilling, George Reeves, døde i 1959. De to mandlige hovedrolleindehavere, Clark Gable og Leslie Howard, døde i henholdvis 1960 og 1943.

92-årige Olivia de Havilland, som spillede Melanie Wilkes, er den eneste tilbageværende større stjerne fra “Borte med blæsten”. Andre tilbageværende skuespillere tæller bl.a. 87-årige Ann Rutherford (Careen O’Hara), 74-årige Cammie King (Bonnie Blue Butler), 93-årige Alicia Rhett (India Wilkes) og andre skuespillere, der medvirkede i filmen som spædbørn.



Vis kommentarer (3)
Gravatar

#1 christianhg 15 år siden

Hvorfor har jeg ikke set den her film endnu? Jeg har været forelsket i Vivien Leigh lige siden jeg så A Streetcar Named Desire.
Are you crazy? The fall will probably kill you.
Gravatar

#2 filmz-Bruce 15 år siden

#1 Har lige set den og glæder mig til næste års BD udgave. Der er nogle spektakulære sydstats setups i den. vivien ER bare Scarlett og filmens 2. halvdel bittersød og absolut mesterlig.

Og helt enig omkring A Streetcar Named Desire. Kan så anbefale Waterloo Bridge, som jeg mener er hendes bedste præstation nogensinde og som med garanti får tårerne frem. Findes vist desværre kun i en skodudgave, men burde få den gyldne behandling.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 christianhg 15 år siden

Hey, tak for tippet. Jeg har været omkring Waterloo Bridge før, men jeg tror, jeg vil skrive den på min liste over want-to-see-film.
Are you crazy? The fall will probably kill you.

Skriv ny kommentar: