At Quentin Tarantino har fået så megen succes skyldes selvsagt mange forskellige elementer, men en af dem er utvivlsomt hans evne til at twiste historierne og levere en chokerende drejning, man næppe havde forventet.

Utallige gange har han efterladt sit publikum paf, når fortællingen pludselig tager en – BLAM! – helt anderledes retning, og alle regler for filmadfærd brydes.

I anledningen af premieren på “Inglourious Basterds” har Filmz valgt at kigge på 10 af de mest lamslående scener i Tarantinos film.

Læs mere i Artikel: Quentin Tarantino – BLAM!.



Vis kommentarer (17)
Gravatar

#1 thomasegebaek 14 år siden

Fed artikel, minder mig om at det egentligt snart må være tid til en tarantino marathon på dvd :-)
Gravatar

#2 filmz-Bruce 14 år siden

Gode valgte sekvenser ... the Ben way :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 El vez 14 år siden

Det var i hvert fald mildest talt ikke en scene, man forventede at se, hvis man gik intetanende ind i biografen for at se den nyeste Bruce Willis-film.


Haha genialt skrevet. Desværre var Pulp Fiction allerede superhypet da jeg så den i biffen, det er synd man ikke kan slette den fra hukommelsen og se den på en frisk :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#4 Michael Andersen 14 år siden

#3 He, det passer meget godt på min oplevelse af den. Jeg så "Pulp Fiction" på premiereweekenden i USA og havde ingen anelse om hvad jeg gik ind til. Jeg tror, at jeg under filmen ytrede WTF flere gange end der blev sagt 'fuck' i filmen :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#5 dslacker 14 år siden

Andre sekvenser der med garanti også er fundet på af Tarantino:
Skiftet hvor "From Dusk Till Dawn" går fra at være en road movie Thriller til Vampyr/Zombie/Horror midt i et sexet stykke mexicansk bluesmusik.
Indtil flere steder i "True Romance" eks Brad Pitts stener-figur, Alabama hamrer en proptrækker ned i Virgils fod, Indtil flere særprægede påfund med fritflyvende kokain mm...
Flashbacksekvensen i Natural Born Killers.
Han er bare en gave filmverdenen...
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#6 moulder666 14 år siden

#5 Eller scenen i Four Rooms, hvor der i en længere dialog er bygget op til scenen med lighteren, og det så bare siger "snip", og så er tjeneren smuttet med pengene!

Og på det punkt er Inglorious Basterds bestemt ikke anderledes

Især i scenen nede i baren, hvor han pludselig afliver nogle af de karakterer han lige har brugt et kvarter på at introducere!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#7 The-new-meister 14 år siden

[i]hvor den psykotiske Mr. Blonde under latter og popmusik skærer øret af den arme betjent. Sekvensen, der vækker minder om voldtægtsscenen i Stanley Kubricks "A Clockwork Orange", chokerende dens publikum, hvoraf mange udvandrede.[/u]

skal det forstås sådan at de skred under Reservoir dogs filmen eller Stanley Kubricks mesterlige Clockwork Orange?
Gravatar

#8 filmz-Utyske 14 år siden

#7 -

Prøv at pille 'der vækker minder om voldtægtsscenen i Stanley Kubricks "A Clockwork Orange"' ud af sætningen, så har du svaret. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#9 chronaden 14 år siden

Glad for endelig at se en artikel der hylder Tarantino, i disse tider hvor det er bleven populært at svine ham til som instruktør og skrive lange artikler om det.

Syns generelt folk som ham, altså forfatteren til den artikel og andre tarantino hate-boys, er bleven for følsomme overfor hvad film repræsenterer. Det behøver ikke være troværdigt for at være godt, det KAN være en parodi på, well, hvad nu man end beslutter sig for at filme.

Tag tarantino og volden som denne filmz artikel omhandler, jeg ser ikke hans film som voldsfilm, mere som en paraodi på hvad ægte vold er. Og på den måde forbliver volden underholdene istedet for det modsatte.

Desuden handler hans film ikke om volden som det primære, tag f.eks. pulp fiction hvor Marvins hoved bliver skudt af, det bliver ikke vist, der er ingen grund til at vise det, scenen forbliver underholdende. Scenen er en slags opbygning til det reelle problem som tarantino repræsenterer, gangsters livsstil blandet med by-livet i en forstad. Der er ikke en god grund til vi skal se hans hoved blive skudt væk, det er ikke noget han vil have publikum skal hænge på. Det er simpelthen bare et problem som skal løses, som alle de andre i filmen.

Kort fortalt, filmvold generelt behøver ikke være realistisk, selve GOREN kan være realistisk uden folks reaktion til det behøver at være det.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#10 moulder666 14 år siden

#9 Heh - tak for linket - nu gav du mig lige en ny person, jeg kan gå og bande over i arbejdstiden! :-)

Tosse - hvorfor kan det være så svært at se volden i QTs film som det den er - en effekt, en måde at gøre en scene mere memorabel, understrege en pointe eller fortælle noget om personerne i filmen? Nej, der skal absolut gøres mere ud af det - vold på film fordærver os moralsk, QT er moralsk bankerot...slap dog af, Reverend Lovejoy!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Skriv ny kommentar: